Úgy néz ki, a korai Model S-ek futóművével komoly gondok lehetnek, de ez önmagában nem kavart volna nagy vihart. Baj abból lehet, hogy a Tesla megpróbálta eltitkolni az ügyet, és másokat is erre kényszerített.
A történet azzal kezdődött, hogy egy 2013-as Tesla Model S tulajdonos meghibásodott futóművel vitte vissza az autóját a Teslához. A gyártó visszautasította, hogy garanciában javítsa az alkatrészt – a számla 3100 dollár, vagyis mintegy 850 ezer forint lett volna – de később mégis visszahívták a tulajdonost azzal, hogy méltányosságból állják a javítási költség felét. Ám ezt feltételhez kötötték: hősünk aláírja, hogy a továbbiakban bizalmasan kezeli az ügyet. Gyakorlatilag egy titoktartási nyilatkozatot írattak alá az ügyfelekkel, akik találkoztak a hibával. A baj csak az, hogy az ilyesmi nem igazán felel meg az Észak-Amerikában érvényes jogi szabályozásnak, különösen úgy, hogy a lengőkar végébe illeszkedő gömbcsukló kilazulása simán minősíthető életveszélyt okozó konstrukciós hibának.
Az efféle hibákat ugyanis bárkinek joga van jelezni a helyi közlekedési hatóságnak, az NHTSA-nak, amely ilyenkor vizsgálatot indít, és ha kiderül, hogy az adott hiba veszélyt jelent – egy futóműhibánál erre azért van esély – akkor visszahívást rendelhet el. Ennek a mechanizmusnak az akadályozását pedig önmagában is komoly bírsággal jutalmazhatják.
A Teslánál nyilván igyekeztek volna elkerülni egy nagyobb visszahívást, és a vele járó negatív sajtóvisszhangot, de lehet, hogy ezzel nagyobb kulimászba nyúltak. Ha kiderül, hogy a vásárlókkal rendszeresen efféle titoktartási nyilatkozatokat írattak alá, az komoly bizalomvesztéssel járhat – bár az az érzésünk, Elon Musknak erre is lesz egy jó magyarázata. Mindenesetre az NHTSA állítólag már vizsgálódik.
Frissítés: A Tesla szerint elszigetelt esetről van szó, a lengőkarok csak ezen az egyetlen autón rozsdásodtak ilyen mértékben, és a dokumentum, amelyet aláírattak a kérdéses tulajdonossal, nem tekinthető titoktartási nyilatkozatnak. Arra is utalnak, hogy valamiféle lejárató kampány áll a háttérben. A válaszuk teljes terjedelmében itt olvasható.