A projekt még tavaly tavasszal kezdődött, amikor Sion városa úgy döntött, hogy a belvárosban önvezető buszrendszert épít ki, ezzel bizonyítva az autonóm közlekedési rendszerek létjogosultságát. A kísérletek a francia Navya, a svájci Postbus, Sion önkormányzata és az EU támogatásával kezdődtek meg 2015 májusában. A Navya által gyártott elektromos kisbuszok jól szerepeltek, így nemrég megkezdődött az utasok szállítása is a Sion belvárosában.
A Navya a bizonyításhoz két Arma típusú buszt szállított a Postbusnak, amelyek másfél kilométert tesznek meg a belvárosban és öt percenként indulnak a végállomásokról, ahol töltési lehetőség is van. A járművek 2,05 méter szélesek, 2,6 méter magasak és 4,8 méter hosszúak. A kísérleti időszakban kilenc személyt szállíthatnak, de lehetőség van 15 személy szállítására is, amiből 11 utas foglalhat helyet. A négykerék-kormányzású Armák egy feltöltéssel 5-6 órát bírnak a forgalomban, a bizonyítási időszakban 20 kilométeres sebességgel haladhatnak, a végsebességük azonban 45 kilométer óránként.
A Navya Arma az eddigi leghasználhatóbb és bármikor megvásárolható, autonóm közlekedési rendszer. Ez nem is csoda, hiszen a 2013-ban alakult cég, eddig 25 millió eurót, azaz nagyjából 7,5 milliárd forintot fektetett ebbe a közlekedési rendszerbe. Igaz az elköltött pénz majd fele az EU-s támogatásként érkezett, de úgy néz ki, hogy a rendszer működik, ezért minden fillér jó helyre került.
A cég most újabb megrendelések után ácsingózik, ami a hatalmas érdeklődés miatt hamarosan be is következhet, ugyanis az összes földrészről érdeklődnek a Navya rendszere iránt, főleg a szűk belvárosi utcákkal tarkított olasz városokból. A rendszert egyébként bárki megvásárolhatja, akinek van hárommillió eurója, ami nagyjából egymilliárd forint, ugyanis ennyibe kerül két busz és a hozzájuk való távfelügyelet.