Új divat az alkatrész-lopás Németországban
Az autólopás egy új formája kezd elharapózni Németországban. Komplett autók helyett csak a legértékesebb alkatrészeket viszik el a tolvajok. Elsősorban a német prémium-modellek, Audik, BMW-k és Mercedesek navigációs rendszerei, fedélzeti számítógépei, elektronikája és légzsák-moduljai érintettek. A felvevőpiac a rendőrség szerint épp Kelet-Európa – írja az Auto Motor und Sport cikke.
„Egyre felkészültebb tolvajokkal állunk szemben. Nem ötletszerűen viszik el, amit találnak, hanem bizonyos dolgokra vadásznak. Az sem ritka, hogy ugyanabból az autóból többször is lopnak.” - mondja a szövetségi nyomozóhivatal szóvivője. A biztosítók statisztikájában is látszik a stílusváltás: míg 2005-ben több mint 220 ezer esetben loptak autókból, átlagosan 885 euró értékben, addig 2014-re az esetek száma 117 ezer esetre csökkent, viszont az okozott kár átlagosan 1670 euróra nőtt. Ám a kár sok esetben ennek a sokszorosa: akár 8-10 ezer eurónyi berendezést is elvisznek egy-egy autóból. A rendőrség szerint szervezett bandákról ban szó, amelyek elsősorban Lengyelországban és Litvániában adják el az alkatrészeket.
A jelenség magyarázata viszonylag egyszerű: az Audi, BMW és Mercedes igen magas összegért kínálja drágább elektronikai berendezéseit: a gyári, navigációs fedélzeti számítógépek ára több mint háromezer euró. Az egyszerűbb felszereltségű új, vagy fiatal használt autókhoz nyilván nagy a kereslet a gyári, de jóval olcsóbban beszerezhető felszerelésekre, és a tolvajok ennek az igénynek a kielégítésére álltak rá. Egyrészt igen jó pénzt hoz, másrészt sokkal nehezebb lebukni vele, mint az autólopással, hiszen itt az illegálisan beszerzett alkatrészek általában legális autókba kerülnek, a gyári navigáció sorozatszámát pedig nemigen nézegeti senki.
A gyártók már felfigyeltek a jelenségre – a BMW a legutóbbi modellfrissítés óta például már csak riasztóval együtt kínálja a legdrágább, 3500 eurós navigációt az 5-ös BMW-hez. Ez azonban már nem segít azoknak, akik a frissítés előtti modellt vásárolták.