A Mazda eddig is külön utakon járt a motorfejlesztésben, és ha igazak a hírek, hamarosan újabb, csak rájuk jellemző megoldást mutathatnak be. A HCCI technológia elképesztő hatékonyságot ígér, egy középkategóriás autóban akár 3,3 literes fogyasztás is elérhető lehet vele.
A japán gyártó Skyactive benzinmotorjai most is egyedülállóak: kivételesen nagy sűrítési viszonyukkal turbó nélkül is simán hozzák az elvárható teljesítményt és emissziós szintet, amit jelenleg más gyártók feltöltés nélküli benzinesei nem igazán tudnak. A japán gyártó azonban még egy lépést tehet előre: állítólag már 2018-tól gyártásba mehet a HCCI benzinmotorok első generációja. Ez a megoldás dízelmotor-hatékonyságú benzinmotorok gyártását teszi lehetővé. A lényege, hogy nincsen gyújtógyertya, a forró levegőbe nagy nyomással befecskendezett üzemanyag öngyulladása indítja be az égésfolyamatot, akár a dízelmotorok esetében. Így még magasabb kompresszióviszony, és ezzel nagyobb hatásfok érhető el. A becslések szerint a Mazda 3 következő generációja, amelyben először találkozhatunk a megoldással, akár 30 kilométert is megtehet majd egy liter benzinnel.
Nem a Mazda az első, amely hasonló motorok fejlesztésébe fogott. Az Opelnek és a Mercedesnek is volt hasonló kísérleti motorja – az utóbbit emlegették a hangzatos Diesotto néven – de egyik sem jutott el a sorozatgyártásig, bár hogy pontosan miért, azt nem tudni. Egyesek szerint a belsőégésű motor fejlesztése a villanyautók terjedése miatt már most sem kifizetődő befektetés, de ez nem egyértelműen igaz. Úgy tűnik, még legalább tíz-tizenöt év, mire a villamos hajtás a kisebb kategóriákban is tömegesen elterjedhet. Ám addig is, amíg ez bekövetkezik, szükség van hatékony, megfizethető és tiszta motorokra, és a HCCI éppen ezt ígéri.