Bemutatták a Budapest-Belgrád vasútvonal kínai szupervonatát

2024.06.12. 15:57

  • Összesen öt Sólyom motorvonatot rendelt szerb vasúttársaság tavaly októberben.
  • Az öt vonat körülbelül 21 milliárd forintba került.
  • A tervek szerint a kínai szupervonatok Magyarországra is átjárnak majd, ha megszerzik a szükséges engedélyeket.

A CRRC Changchun leszállította az első hármat abból az öt elektromos motorvonatból, amit a szerb vasúttársaság, a Srbijavoz rendelt a Belgrád–Szabadka gyorsvasútra. A  Szokó , azaz Sólyom fantázianevű, Intercity szolgáltatás már működik Szabadka és Belgrád között, de a vonalon jelenleg Stadler motorvonatok közlekednek. A kapacitásbővítéshez, illetve ahhoz, hogy legyen jármű a teljes (Budapest-Belgrád) szakaszra új vonatokat is be kellett szereznie a szerb vasúttársaságnak.

Az 54 millió eurós (nagyjából 21 milliárd forintos) megrendelést Goran Vesić, a Közlekedési és Infrastrukturális Minisztérium minisztere írta alá Pekingben még 2023 októberében. Az első vonat május elején érkezett Belgrádba, majd azt újabb kettő követte nemrég. Ezek közül mutattak most be egyet az újságíróknak és nagyközönségnek.

A négy kocsiból álló motorvonat 104 méter hosszú, 242 üléssel, amiből 45 első osztályú. A vonaton vannak kerékpárszállítására alkalmas, illetve alacsonypadlós szekciók is. Az új CRRC szerelvények 200 kilométerórás sebességgel közlekednek majd a szerb főváros és Szabadka között. Amikor pedig átadják a forgalomnak a Budapest-Szabadka szakaszt is, akkor ezek motorvonatok a magyar fővárosba is eljutnak majd.

A tervek szerint a Budapest-Belgrád vasútvonalon a forgalom 2025 végén indulhat meg, addigra az új kínai motorvonatoknak meg kell szerezniük a magyar hatósági engedélyeket is, hogy a hazai vaspályákon is közlekedhessenek. Ez minden bizonnyal nem lesz egy egyszerű, ugyanis Magyarországon  – az uniós tagsága miatt – szigorúbbak a szabályok a vasúti járművekre, mint déli szomszédunknál. Némi aggodalomra adhat okot, hogy Csehországban nem sikerült túl jól a CRRC motorvonatok forgalomba állítása, ahol a kínai járművek nem kapták meg a hatósági engedélyeket és végül a két érdeklődő vasúttársaság is visszalépett a vásárlási szándékától.

Ha a CRRC Szokó motorvonatok nem kapják meg a magyar vasúthatósági engedélyeket, akkor a MÁV-Start nagy bajba kerülhet, ugyanis az általános járműhiány miatt, a magyar vasúttársaságnak hatalmas erőfeszítésébe kerülne, hogy kiszolgálja a vonalat. Így még az a fura helyzet is előállhat, hogy a borzasztó drágán megvalósított projekt elkészülte után a vonatok nem lesznek sokkal gyorsabbak és az utasoknak az országhatáron még át is kell majd szállni, ha Belgrád felé szeretnének utazni.