- A közlekedési dugókat az utak szűk keresztmetszete okozza.
- Ezért logikusnak tűnhet, hogy ha enyhíteni akarjuk őket, akkor bővíteni kell az úthálózatot. Felmérések sora bizonyítja, hogy ez tévedés.
A dugók a közlekedés megszüntethetetlen velejárói, legalábbis ez derült ki a legújabb ezzel kapcsolatos felmérésből is – idézte a holland vizsgálat tanulságait Transport & Environment (T&E) honlapján megjelent összefoglaló.
Bővülés és növekedés
Ha csúcsforgalomban egy százalékkal gyorsabbá válik a közlekedés, akkor egy százalékkal emelkedik az utakon közlekedő autók száma. A holland közúti felügyelet tanulmánya olyasmit állapított meg ismét, amelyet számos korábbi vizsgálat is alátámaszt. A T&E öt jelentést hasonlított össze, amelyek ugyanazt az eredményt hozták.
A csúcsforgalomban mért sebesség növekedése egyenes arányos az autók számának bővülésével, ami visszaállítja a korábbi haladási időt. A főútvonalak esetén árnyalatnyit jobb a helyzet. A csúcsforgalom sebességének egy százalékos növekedése „csak” 0,75 százalékos bővülést eredményez az autók számában.
Hollandiában az autópályák szélesítésének hatását is vizsgálták. Tizenhat eset alapján ezek mindegyike egytől egyik a forgalomarányos növekedését hozta. Magyarán az autósok azonnal kihasználják, ha több helyet kapnak a vezetésre. Amikor rosszabbodnak a dugók, akkor az autósok egy része kerülőutakat keres, míg mások inkább igénybe veszik a tömegközlekedést. Az enyhébb dugóknak ellentétes hatása van. Például a Zeeburger alagút megnyitása Amszterdam közelében odavezetett, hogy 16 százalékkal emelkedett az Északi-tengeri csatornát keresztező autók száma a csúcsforgalmi időszakokban. Ezzel egyidejűleg az autókban ülők száma átlagosan hét százalékkal csökkent és 31 százalékkal nőtt azoknak az autósoknak a száma, akik visszatértek az autóhasználathoz a csúcsforgalomban. A végeredmény az, hogy a csúcsforgalmak közlekedési tempója 1988 óta nem változott. A dugók miatt az autósok éppen annyi időt veszítenek, mint húsz évvel ezelőtt.