Új kipufogógáz-tisztító eljárás dízelmotorokhoz

2005.04.13. 17:14

A Delphi nevű amerikai autóipari beszállító-óriás ismertette az új módszert a SAE World Congress nevű rendezvényen. Az új elvek segítségével állítólag a jelenleginél is sokkal tisztább dízelmotorokat lehet kifejleszteni, amelyek még az évtized végén is könnyedén megfelelhetnek a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak.

A Delphi kutatói a dízelmotorok legnagyobb problémájára, a magas égési hőmérséklet miatti igen magas nitrogén-oxid kibocsátásra kerestek és találtak orvosságot. Eddig az volt a fő probléma, hogy a meglevő katalizátorokat vagy igen sűrűn kellett kitisztítani a motor nagy gázolajtartalmú keverékkel való üzemeltetése révén, ami növelte az elégetlen szénhidrogének és koromrészecskék kibocsátását, vagy a gázolaj mellett mindenféle adalékot kellett az autóba tölteni, hogy a nitrogén-oxidok redukciója végbemehessen. Az új ötlet szerint a nitrogén-oxid-csapdák tisztítását már nem gázolajjal végeznék, hanem egy gázolajból részleges oxidációval előállítható anyaggal, amely közvetlenül a kipufogórendszerbe fecskendezve sokkal kisebb mennyiségben, és épp ezért sokkal tisztábban végezné el a feladatot. Emellett még a részecskeszűrők kiégetésére is alkalmas volna a szer, amit egy egyszerű átalakító mindig a szükséges mennyiségben állítana elő a motor hajtásához használt gázolajból.

Az új eljárás egyelőre még nincs kidolgozva, de a Delphi szóvivője szerint hamarosan sorozatgyártásban is alkalmazható lesz a módszer. Ezzel pedig megnyílhat az út a dízelmotorok világuralma előtt, hiszen tisztább üzeműek lehetnek, mint bármely benzines motor, sőt, kisebb környezetszennyezést okozhatnak, mint a ma ismert drága és komplikált benzin-elektromos hibrid hajtásláncok. A Delphi ígérete szerint a rendszer legkésőbb 2009-re készen állhat a sorozatgyártásra.