F600: takarékos üzemanyagcellás autó a Mercedestől

2005.10.11. 15:27

Galéria - kattintson a képre

Tokióban mutatkozik be a hidrogénüzemű Mercedes F600 Hygenius. A B osztály alapjaira épülő modellel a Mercedes azt igyekszik bemutatni, hogy jelenleg hol tart az üzemanyagcellás hajtás fejlesztésében. A formatervezőknek is engedtek némi teret, így a tanulmány leginkább csak arányaiban emlékeztet a bázisául szolgáló szériamodellre.


Galéria - kattintson a képre

Az egyterű-forma kompakt autó határozottan sportos jelenség. Óriási, a küszöb domborításaival és a lökhárítókkal összeolvadó sárvédő-szélesítéseket, kicsi, ferdén metszett fényszórókat és egészen mélyre nyúló, nagy felületű oldalablakokat kapott. Ráadásul az üvegfelületeket az A-oszlopnak és a motorháztető sárvédő feletti részének sötét fényezése kívülről még nagyobbnak láttatja, így az F600-ast a kevés, és zömmel alacsonyan elhelyezkedő világos felületek az óriási kerekekkel együtt még dinamikusabb jelenséggé teszik.


Galéria - kattintson a képre

Pedig a négyszemélyes, variálható belső terű jármű hajtáslánca inkább takarékos, mint erőteljes. Hosszú távon 82 lóerő teljesítmény és 250 Nm-es csúcsnyomaték áll a sofőr rendelkezésére. A Li-ion akkumulátorokban tárolt energia - amely egyebek közt visszatápláló fékezéskor, vagy lassú haladásnál halmozódhat fel - időlegesen nagyobb teljesítmény leadására is képessé teszi a hajtásrendszert, de az így nyerhető 115 lóerő és 350 Nm is kevés a féktelen száguldozáshoz. A Hygenius ugyanakkor igazán takarékos jószág. A felhasznált hidrogén energiatartalma alapján átszámítva 2,9 liter benzinnek megfelelő üzemanyaggal képes megtenni 100 kilométert, és emellett csupán némi vízpárát bocsát a levegőbe.


Galéria - kattintson a képre

Elképzelhető, hogy az F600-as néhány stíluselemével vagy egyes műszaki megoldásaival - például a sajátos műszerfal-kialakítással - hamarosan szériamodellekben is találkozhatunk, de az üzemanyagcellás hajtásláncot a Mercedes szerint sem építik sorozatgyártású autóba 2012 előtt. Egyes elemzők szerint azonban még ez is túlzó előrejelzés lehet, és 10-15 év kell még ahhoz, hogy a környezetbarát, de ma még igen drága és rövid életű üzemanyagcellákkal utcai autókban találkozhassunk.