Chevrolet Volt: a konnektoros hibrid

2007.01.08. 14:09

Galéria - kattintson a képre

A GM detroiti tanulmánya egyszerre politikai üzenet és újszerű prototípus. A világ legnagyobb autógyártóját korábban rengeteg kritika érte, mert véget vetett az EV1 projektnek, és a kikölcsönzött elektromos kupékat visszavették a használóiktól, és megsemmisítésre ítélték. A General Motors azonban nem szeretné, ha a környezetvédelmet semmibe vevő cégként tekintenének rá vásárlói, ezért már korábban beígérte egy új, környezetkímélő jármű, egy konnektorról feltölthető hibrid jármű bemutatását. Ez volna a Chevrolet Volt, amely voltaképpen egy villanyautó saját, beépített áramfejlesztővel.


Galéria - kattintson a képre

A lényeg egyszerű: a Volt alaphelyzetben akkumulátorról működik, amelyet egyszerűen, az amerikai szabvány szerinti 110 voltos elektromos hálózatról lehet feltölteni. Az akkumulátor 6,5 óra alatt tölthető fel, és egyetlen töltéssel kb. 40 mérföld, azaz 64 kilométer megtételére elegendő energia raktározható benne, de a villanyautókkal ellentétben a Volt akkor sem áll le, ha ennél hosszabb utat kell megtenni. Az autóba ugyanis egy apró, egyliteres, háromhengeres, E85 alkohol-benzin keverékkel üzemelő turbómotort építettek, amely állandó fordulatszámon működik, és egy generátort hajt meg, így gondoskodik az akkumulátorok utántöltéséről.


Galéria - kattintson a képre

Így a GM számításai szerint egy 100 kilométeres út során így csupán 1,5 liter üzemanyagot éget el, ami az alkohol tisztább égése miatt környezetvédelmi szempontból alig fél liter benzinnek felel meg. Hosszabb úton persze romlanak az értékek, hiszen egyre kisebb lesz a tisztán elektromos üzemben megtehető út aránya, de a GM szerint a Volttal így is tartható a 4,7 liter/100 km-es átlagfogyasztás.


A négyüléses, négyajtós típus ráadásul egész fürge is lehet, ha még van töltés az akkumulátorokban: a végsebessége 193 km/h, és akár 8,5 másodperc alatt is elérheti a 100 km/h-s sebességet. Azt sajnos nem tudjuk, hogy a háromhengeres motor mekkora elektromos teljesítményt termel – ez ugyanis korlátozza a lemerült akkumulátorokkal elérhető gyorsulást és sebességet – de a kérdés egyelőre elméleti, hiszen egyelőre sajnos nincsen szó róla, hogy a Chevrolet Volt gyártásba kerülne.