Betilthatják a gyors autókat Európában?

2007.06.11. 12:32

Az Európai Parlament egyik brit képviselőjétől származik a meglepő javaslat: Chris Davies 160 km/h-ban maximálná az új autók végsebességét. A képviselő szerint így csökkenthetnék az autók szén-dioxid-kibocsátását, mivel kisebb sebességhez elegendő volna kisebb teljesítményű és fogyasztású motorokat használni. "1994 és 2004 között 28%-kal nőtt az autók átlagos teljesítménye, pedig a sebességkorlátozások nem nőttek" – mondja Davies.

Sajnos a brit politikus logikája mindkét lábára sántít. Egyrészt épp az EU által bevezetett biztonsági előírások miatt több száz kilogrammal nehezebb lett az autók karosszériája, ami a teljesítmény növelése nélkül drasztikusan rontotta volna a gyorsítóképességet. Ennek a folyamatnak csupán mellékterméke, hogy a végsebesség, amely kevéssé függ a karosszéria tömegétől, növekedésnek indult. A sebesség korlátozásával tehát nem lehetne elérni a kívánt célt: ettől még nem készülnének 100 lóerős luxusautók, akkor sem, ha ennyi erő elvben bőven elég a 160-as tempó eléréséhez.

Ráadásul a fogyasztás, és ezzel a károsanyag-kibocsátás elsősorban nem is a motor teljesítményétől, hanem a légellenállástól, a vezetési stílustól és a karosszéria tömegétől függ elsősorban, azaz egy nagy karosszériában, állandóan padlógázon használva egy apró és gyenge motor is zabálja az üzemanyagot. Másrészt egy ilyen korlátozást gyakorlatilag nem lehetne betartatni. Ha a nagy gyártók 160 km/h-ra korlátoznák az autók sebességét, akkor kis tuningcégek szakosodnának a korlátozás feloldására. Az is előfordulhatna, hogy a gyártók kiszivárogtatnák, melyik drótnak kell a motortérben véletlenül elszakadnia, hogy a korlátozás feloldódjon.

Mindeközben a sportosabb modelleket készítő cégek komoly nehézségekkel néznének szembe, hiszen a végsebesség-adat elsősorban marketingeszköz. Kevés olyan sofőr akad, aki folyton 200 km/h felett használja az autóját, és a legtöbbjük nem is hosszú életű, de a vásárlásnál a többieknek is fontos, hogy mennyivel lehetne száguldani az autóval, ha a szabályok engednék. Ki venne Porsche 911 Turbót, vagy Ferrari F430-ast, ha az autópályán nem lehetne vele megelőzni egy alapkivitelű VW Golfot sem?