Fél év sárdobálás után a Bridgestone/Firestone bejelentette, hogy 95
éves gyümölcsöző kapcsolata a Forddal a múlté. A hír már csak azért is
váratlan, mert Firestone korábban a dearborniak házi gumigyártójának
számított: már a T modell abroncsait is ez a cég szállította, ahogy a
mai napig számos más Ford típus abroncsain is ugyanez a márkajelzés
díszeleg.
A szakítás oka a tavaly augusztusban kirobbant botrány, amely
egyes, főképp a Ford Explorer típusokon fellelhető Firestone terepjáró
gumiabroncstípusok hirtelen futófelület-leválása, illetve az ehhez
köthető 174 haláleset miatt robbant ki, és 6,5 millió abroncs
visszahívását eredményezte. Azóta, hogy kipattant az ügy, a két cég
folyamatosan távolodik egymástól, mivel
egyikük sem volt hajlandó felelősséget vállalni a történtekért.
A Ford volt jobb helyzetben, hiszen annak ellenére, hogy a
kérdéses abroncsok zömmel a Ford Explorer terepjárók gyári
tartozékaiként kerültek az utcára, az összefüggést a végzetes defektek,
és az autótípus között nehéz volna bizonyítani. Az autógyártó el is
intézte az ügyet azzal, hogy a gumik minőségi problémájáról van szó, de
a Firestone nem akarta egyedül elvinni a balhét, és a mai napig azt
hajtogatják, hogy a Ford Explorer olyan konstrukciós hibát tartalmaz,
amely a gumik gyors tönkremeneteléhez vezetett.
A vita a visszahívás lezajlása után sem halt el, sőt, egyre
hevesebb nyilatkozatháború alakult ki a két fél között, mígnem a
Firestone tegnap bejelentette a végleges szakítást. Az ügy azonban
korántsem zárult le ennyivel: egyes források szerint a Ford
válaszképpen
visszahívja az elmúlt években gyárilag Firestone abronccsal
felszerelt összes gyártmányát, és más márkára cseréli a gumikat. Ez
úgy 10-12 millió gumiabroncsot jelent, és egy ekkora visszahívás végleg
tönkreteheti a Firestone márka hírnevét az amerikai piacon. Hogy a
visszahívás tetemes költségeit ki állja, arról eddig nincs hír, de
valószínű, hogy a Ford utólag ezt az összeget is a japán érdekeltségű
gumigyártóra próbálja majd hárítani.