Vége a Ford-Firestone együttműködésnek

2001.05.22. 10:55
 
   
   

Fél év sárdobálás után a Bridgestone/Firestone bejelentette, hogy 95 éves gyümölcsöző kapcsolata a Forddal a múlté. A hír már csak azért is váratlan, mert Firestone korábban a dearborniak házi gumigyártójának számított: már a T modell abroncsait is ez a cég szállította, ahogy a mai napig számos más Ford típus abroncsain is ugyanez a márkajelzés díszeleg.
A szakítás oka a tavaly augusztusban kirobbant botrány, amely egyes, főképp a Ford Explorer típusokon fellelhető Firestone terepjáró gumiabroncstípusok hirtelen futófelület-leválása, illetve az ehhez köthető 174 haláleset miatt robbant ki, és 6,5 millió abroncs visszahívását eredményezte. Azóta, hogy kipattant az ügy, a két cég folyamatosan távolodik egymástól, mivel egyikük sem volt hajlandó felelősséget vállalni a történtekért.
A Ford volt jobb helyzetben, hiszen annak ellenére, hogy a kérdéses abroncsok zömmel a Ford Explorer terepjárók gyári tartozékaiként kerültek az utcára, az összefüggést a végzetes defektek, és az autótípus között nehéz volna bizonyítani. Az autógyártó el is intézte az ügyet azzal, hogy a gumik minőségi problémájáról van szó, de a Firestone nem akarta egyedül elvinni a balhét, és a mai napig azt hajtogatják, hogy a Ford Explorer olyan konstrukciós hibát tartalmaz, amely a gumik gyors tönkremeneteléhez vezetett.
A vita a visszahívás lezajlása után sem halt el, sőt, egyre hevesebb nyilatkozatháború alakult ki a két fél között, mígnem a Firestone tegnap bejelentette a végleges szakítást. Az ügy azonban korántsem zárult le ennyivel: egyes források szerint a Ford válaszképpen visszahívja az elmúlt években gyárilag Firestone abronccsal felszerelt összes gyártmányát, és más márkára cseréli a gumikat. Ez úgy 10-12 millió gumiabroncsot jelent, és egy ekkora visszahívás végleg tönkreteheti a Firestone márka hírnevét az amerikai piacon. Hogy a visszahívás tetemes költségeit ki állja, arról eddig nincs hír, de valószínű, hogy a Ford utólag ezt az összeget is a japán érdekeltségű gumigyártóra próbálja majd hárítani.