Életeket menthet a kombinált gáz-fék pedál

2002.01.11. 12:57
 
   
   

Az új találmánnyal megspórolható a fékpedálra lépés ideje. A különös szerkezetet, amely egy svéd feltaláló, Sven Gustafsson ötlete nyomán készült el, már széles körben tesztelik Svédországban, és az eredmények eddig igen bíztatóak. A hagyományos kétpedálos elrendezéshez képest az új eszközzel vészfékezésnél 0,2 másodperces reakcióidő-csökkenést értek el, ami 90 km/h sebességről való fékezéskor öt méterrel rövidebb féktávot jelent. A szerkezet emellett a tévedés lehetőségét is kizárja. Mivel csak egyetlen pedál van, nem lehet mellélépni sem. A kombinált pedál két részből áll: egy nagyobb pedálból, amely a hagyományos módon csatlakozik az autó karosszériájához és egy kisebből, amely a nagyobb pedál végén elhelyezett tengely körül képes elfordulni. Ez utóbbi tölti be a gázpedál funkcióját: a lábfej döntésével szabályozgatjuk az autó sebességét. Fékezéskor viszont a nagyobb pedált kell lenyomni, amely a teljes lábfej előre mozdításával történik. A fék használatakor a gázpedál működését egy elektromágnes megszakítja, így nem lehet egyszerre fékezni és gázt adni. A tesztek során eddig 18 különböző korú, nemű és stílusú vezetőt kértek fel, hogy próbálják ki a kombinált pedált, majd figyelték, hogy visszatérve a hagyományos megoldáshoz, mennyi idő alatt szoknak vissza. Kiderült, hogy a vezetők nagyon gyorsan képesek voltak alkalmazkodni az új megoldáshoz, és a visszaszokás sem okozott gondot. Az új találmánnyal pillanatnyilag a Volvo kísérletezik, személyautókban, buszokban és teherautókban vizsgálva annak előnyeit és esetleges hátrányait. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyik napról a másikra megjelenhetnek a kétpedálos manuális váltós és egypedálos automata autók, mivel a szakemberek szerint csak a gyártás előkészítése és az egyes országokban való engedélyeztetés éveket venne igénybe akkor is, ha már ma döntenének a sorozatgyártás mellett.