Vége az autógyártók kivételezett helyzetének

2002.02.06. 11:07
 
   
   

A jelenlegi ideiglenes EU-szintű szabályozás, amely idén szeptemberben jár le, lehetővé tette az autógyártók számára, hogy maguk határozhassák meg termékeik értékesítésének mikéntjét. Az általános versenyszabályokkal ellentétes gyakorlatnak hamarosan vége. Az Európai Bizottság megszavazta az új szabályozásra vonatkozó javaslatot, amely megfosztja kiváltságaitól az autóipar szereplőit. A Bizottság négy tagja, a német Günter Verheugen, a francia Pascal Lamy és Michel Barnier, valamint a finn Erkki Liikanen ugyan a javaslat ellen szavazott, de a húsztagú testület többi tagja támogatta a csomagot. A német és francia tiltakozás érthető, hiszen ezekben az országokban az egyik legjövedelmezőbb iparág az autógyártás, az új szabályok pedig nagy veszteséget jelentenek a gyártóknak. Valószínűleg már az sem segít a jelenlegi helyzet konzerválásában, hogy néhány szakszervezet mellett a német kancellár, Gerhard Schröder is tiltakozását fejezte ki, mondván, az új szabályozás veszélyezteti az amúgy is gyengélkedő német munkaerő-piacot, mivel a gyártók valószínűleg komoly létszám-leépítésekre kényszerülnek.

Az új javaslat szerint az autógyártók kétféle lehetőség közül választhatnak. Az egyik változat szerint korlátozhatják, hogy egy viszonteladó fizikailag mely területen tevékenykedhet, de cserébe a kereskedő korlátlanul hirdethet az EU egész területén, és bármely régióba adhat el autókat. A másik lehetőség szerint korlátozható, hogy egy kereskedő mely területen adhat el, viszont ebben az esetben bárkinek - akár áruházláncoknak, internetes autószalonoknak, vagy magánszemélyek egy nagyobb csoportjának - korlátlan mennyiségben továbbadhatja az autókat akár beszerzési áron is. Emellett megszűnnek a flottakedvezmények, az autók beszerzési ára is egységes lesz mindenhol. Ezek a szabályok elsősorban azt a lehetőséget igyekszenek kiszűrni, hogy a gyártók különböző árakat határozhassanak meg egy-egy régió, vagy ország számára. A döntés elsősorban a VW, a PSA, a Renault, és a többi hasonló tömeggyártó üzletmenetét érintheti érzékenyen, hiszen ezek a cégek már eddig is panaszkodtak a szoros versenyben kialakult alacsony árrésre. Valószínűleg az autókereskedőket is megtizedeli majd az új rendszer, mivel így azok kerülnek előnybe, akik nagyobb tőkeerejük révén egész Európában képesek értékesíteni az autókat. Valószínű, hogy a kis helyi kereskedők csoportokba tömörülnek majd a túlélés reményében.