Hollandiában már támad a kínai autóipar

2005.03.08. 16:29

A nyugat-európai országban bemutatkozott a Jianling Landwind nevű terepjáró, ami különböző szögekből nézve különböző nem kínai autóknak látszik, de mégis a világ legnépesebb országának terméke.

Az autó alapformája nem ismeretlen Európában: mi leginkább Opel Fronteraként ismertük, másutt viszont Isuzu Rodeóként, Honda Passportként vagy más neveken találkozhattak vele a vásárlók több mint tíz éven keresztül. Persze ez nem azt jelenti, hogy a Landwind a hírhedt kalózmásolatok egyike. A gyártósorokat tudomásunk szerint az Isuzutól kapták a kínaiak, amely a Jianling Motor Corporation (JMC) 12%-át birtokolja. A technika szintén az Isuzutól származik: a kínai terepjárót 2,8 literes turbódízel vagy 2,4 literes benzinmotorral szállítják.

Kérdezhetnénk, hogy ki vesz meg egy kivénhedt japán terepjáró licence alapján gyártott kínai négykerekűt, de az árcédulát nézve elmúlnak a kételyek: 16 ezer eurós árával a Landwind kábé fele annyiba kerül, mint egy Kia Sorento, vagy ha úgy tetszik, annyiba, mint egy európai gyártó alapkivitelű kompakt autója. Persze a forgalmazó így is legfeljebb 500 példány értékesítésére számít. De itt nem is ez a lényeg, hanem hogy a kínai autóipar már Európában is megjelent, méghozzá ugyanazzal a taktikával, amellyel korábban a japánok és a dél-koreaiak is: használható négykerekűt kínálnak nevetséges áron. Ebből pedig nagy felfordulás lehet néhány éven belül.