Megtört a jég, no meg néhány autó

2006.06.05. 16:49
Félidejéhez érkezett a rali-vb. Most jön a nyolcadik futam Görögországban. Loeb vezeti a pontversenyt... Nagyjából ez van eddig, így 2006 első felére.

Az hagyján, hogy pont az év felénél vagyunk, vagyis leszünk majd a verseny után, de mindenféle rekordok is pont mostanra lettek időzítve. Itt van például, hogy 53. alkalommal rendeznek vb-futamot az Akropolisz környékén, de sokkal kerekebb szám Petter Solberg 100. vb-s fellépése. Mindemellett Loeb győzelme esetén is van lenne további rekord.

A legtöbbször leggyorsabb Colin McRae volt itt, Loeb mégis Carlos Sainz rekordját döntené meg, ha ismét győzne. Loeb ugyanis mindössze egyszer tudott győzni Görögországban - tavaly. Viszont egy újabb futamgyőzelemmel utolérné a Matadort, és neki is huszonhat futamgyőzelem szerepelne a neve mellett a statisztikákban.

De ebbe lesz még beleszólása a zsinórban már háromszor kieső Grönholmnak, és Solbergnek is… No meg még lehet, hogy másnak is. Loeb esélyei pedig a korábbi évek tapasztalata alapján korántsem annyira jók. Mindenestre idén 356 gyorsasági kilométer várja majd őket, 18 gyorsra osztva. A verseny eleje és vége is az athéni Olimpiai Stadionban lesz, a szokásos keresztpályás szuperspeciálokkal.

Pénteken kezdték a skacok a hajcihőt, és azt hiszem, úgy is alakultak a dolgok, ahogy azt vártuk. Nem Loeb állt az élre, sőt. Az első gyorson, ami a stadionban volt, még Loeb volt a leggyorsabb, de aztán már nem sok babér termett neki. A következő szakaszt Grönholm nyerte, mögötte Solberg, és ugyanez lett a sorrend a harmadikon is. Loeb a Kronos Team Citroënjével műszaki gond nélkül repesztett, csak a megszokottnál némileg lassabban. Mármint a többiekhez képest.

Az első napot majdnem mindenki technikai gond nélkül élte túl, és a végére Grönholm, Solberg, Loeb lett a dobogós sorrend. A korábbiak ellentétének megfelelően most a különbségek sem voltak perces nagyságúak, így a következő két napra ez az eredmény komoly csatákat ígért. Mögöttük Hirvonen, és a skodás Duval állt, aztán a többi néma csönd.

Szombaton reggel még minden simán zajlott, már-már arra gondolhattunk, hogy a bégeredmény is beállt. De aztán a nap második szakasza mindent felborított. Grönholm rossz gumikat választott, Solberg egy visszafordítós kanyarban elszállt, és a hátrébb haladók közül is sokan másképp gondolták ezt a szakaszt.

Ez a második nap a korábbi Akropolisz-ralik hangulatát idézte, sziklák, por, kimerült versenyzők. Ezek a pályák mindent kiszednek emberből és gépből, nem a manapság szokásos PS2 jellegű verseny. Nemcsak be kell ülni, rángatni a joystick váltót, aztán a célban vigyorogni, hogy hű, de ügyesek vagyunk, mi autónk volt a leggyorsabb. Most újra előtérbe kerültek a vezetési technikák, és bizony kiderült ki mit tud.

A nap 6 gyorsaságijából négyet Grönholm nyert, Solberg és Loeb viszont nem volt ennyire szerencsés, nekik nem pusztán a tudásukon múlt. A nap során fogyatkozó mezőnyben az utolsó gyorsasági hozta el a mélypontot. Solberg kezdte az eseményeket még a gyorsasági felé vezető etapon. A szembesávban előzte az autókat, és teljesen a padkára húzódott, hogy elkerüljön egy balesetet. Aztán még lejjebb kellett húzódnia, ahol aztán megakadt az Impreza egy sziklában és mindkét első felfüggesztés, valamint a kormánymű is darabokra szakadt.

Az utolsó gyorson nem is tudott rajthoz állni. Persze a modern szabályoknak köszönhetően kapott még egy életet, és az utolsó nap versenyezhet tovább, csak rávarrtak öt percet, amivel a kilencedik helyre csúszott. Ezen az utolsó gyorson Loeb sem volt szerencsés, a rajt után egy kilométerrel jobb hátsó defektet kapott, és szétroncsolódott felnivel, és felfüggesztéssel érkezett a beíróhoz. Aztán három keréken bicegett a szervizparkba. A vb-n ilyet is lehet.

Szóval Grönholm az élen, mögötte Loeb közel két perces hátrányban. Ez a nap végi állás, na ilyen is ritkán van. A harmadik helyre Mikko Hirvonen került, negyedik a spanyol Daniel Sordo. Az utolsó nap már csak öt szakasz várja a versenyben maradt nagyon komoly mezőnyt. Ebből az ötből az utolsó ráadásul ismét a stadionbeli látványosság lesz.

Vasárnap reggel Loeb már úgy nyilatkozott, hogy nem támad, csak a célbaérés lebeg a szeme előtt. Ha nem lett volna a szombat esti defekt, akkor talán, de most már semmiképp sem próbál az első helyért küzdeni. Így aztán Grönholm három napos hiba mentes autózással, két és fél percnyi előnyt gyűjtve életében először megnyerte az Akropolisz-ralit. Megtörve ezzel az idén zsinórban ötször nyerő Loeb, és saját zsinórban háromszori kiesés-sorozatát.

A harmadik helyre Hirvonen jött be, Solberg pedig kicsit ledolgozott a hátrányából - vagy kiestek előle, nem tudom -, és a hetedik helyen fejezte be a hétvégét. A következő futamot Németországban rendezik, augusztus 11. és 13. között. Ez ismét aszfaltos fellépés lesz, így a Loeb-rajongók készíthetik a lepedőket. Már csak azért is mivel az előző négy évben Loeb nyerte a német versenyt. A világbajnoki pontversenyben továbbra is Loeb vezet, Grönholm most csak közelebb lépett kicsit.

Köszönet a képekért a cseh ralis honlapnak és Petr Lusknak.