Egy élet a raliban

2005.11.30. 13:01

Nyolcévesen vezetett először autót, tizenöt évesen döntötte el, hogy raliversenyző lesz. Harminc évesen lett rali-világbajnok. Múlt pénteken halt meg.

1971. január 17-én született az angliai Readingben. Első találkozása négykerekű járművel nyolc éves korában történt, mikor apja, Alex megengedte, hogy a családi, öreg Triumph 2000-et kipróbálja a házuk melletti mezőn. Annak ellenére, hogy ki sem látott a kormány felett, nagyon élvezte a dolgot - melyik ne gyerek ne élvezte volna? -, utána rendszeres nyúzta az apját, menjenek újra játszani az autóval. Tizenegy éves korában a játszadozás komolyra fordult, amikor belépett a "tizenhét év alattiak" autós klubjába.

Az itteni élmények és a megszerzett tapasztalat tovább fokozták Richard érdeklődését, a kezdeti érdeklődés lassacskán törekvéssé alakult, majd egyre jobban belemélyedt az autózásba. A fiatal tehetség első elismeréseként apja beiratta a walesi ralisofőr-iskolába. A mellé került instruktor nagy hatással volt Richardra, és mindössze két óra elteltével határozottan kijelentette, hogy ő mindenképp ralipilóta szeretne lenni. Ekkor volt tizenöt éves.

1989-ben komplett szezont teljesített az angol bajnokság kisebb futamain. Itt figyelt fel rá David Williams, akivel jó barátok lettek, és később a mentora lett. Richard versenyzői karrierjének utolsó pillanatáig mögötte állt.

A következő évben David vásárolt Richardnak egy Peugeot 205 versenyautót, és benevezte a nemzeti 205 GTI-bajnokságba, ami a fiatal tehetségek akkori gyűjtőhelye volt. Ezt a lehetőséget Richard nem utasíthatta vissza, és nem is bánta meg. Az őt már akkor is fémjelző precíz autózás meghozta gyümölcsét. Sorozatos győzelmekkel megnyerte a bajnokságot.

Ezek után Richardnak tett ígéretéhez hűen David megkérdezte tőle, mit szólna egy kompletten finanszírozott versenyhez a Mintex nemzeti bajnokságban, egy N csoportos Subaru Legacy volánja mögött. Természetesen Richard igent mondott erre is. Mikor a futamon Richard második lett (az első helyezettet nem nevezték hivatalosan a bajnokságba), David lovagias döntést hozott: a többi versenyen is elindította az autót. Ő sem bánta meg Richardba vetett bizalmát, mivel Richard megnyerte a bajnokságot.

A történt folytatása is hasonlóan mesébe illő. Richard a már akkor is nagy hírű Prodrive Subaru csapathoz szerződött Alister McRae mellé. Ők voltak a legfiatalabb versenyzők, akik megnyerték az angol ralibajnokságot. 1993-at írunk ekkor. Két év további intenzív tanulás következett - melyek során néhányszor világbajnoki futamon is részt vehetett - aminek végén Richard második lett az Asia Pacific bajnokságban. Ez a teljesítmény és Richard bizonytalansága a Prodrive-nál lehetséges jövőjével kapcsolatban odáig vezetett, hogy átigazolt a Mitsubishihez. A Mitsubishi Ralliart benevezte őt több világbajnoki futamba, természetesen annak tudatában, hogy még nem kiforrott profi versenyző. Ebben az évben Richard második lett a Safari Ralin.

1998-ban robbantott. Richard komplett világbajnoki szezont teljesített a Ralliartnál - a többszörös világbajnok, Tommi Mäkinen csapattársaként - egy Carisma GT (Lancer Evo V.) volánja mögött.

1999-ben újra a Subarunál találjuk, és több mint sikeresnek mondható a szezon, amit már Impreza WRC-vel teljesít. Ennek az új együttműködésnek eredményeképpen Richard megnyerte a görög, az ausztrál és az angol futamot, pontversenyben pedig a második helyen fejezte be a világbajnokságot. A következő év további sikereket hozott, a szezon elején még vezette is a világbajnokságot - az első angolként -, győzött Portugáliában, Kenyában és Argentínában. A szezon utolsó futamára - az angliai versenyre - olyannyira közel állt az első helyen álló Grönholmhoz, hogy még a bajnoki cím esélye is felcsillant. A versenyen azonban a harmadik helyet szerezte meg Richard, és a pontkülönbség nem volt elég Grönholm megelőzésére.

A 2001-es év kezdete az egész szezont tükrözi. Richard az első négy futamon összesen három pontot szedett össze. Argentínában Colin McRae mögött a második helyet csípte el, ami lökést adott, és a következő futamon, Cipruson is a második lett. Végre úgy tűnt, beindul a pontgyűjtés. Aztán jött a finnországi második hely, a győzelem Új-Zélandon - és persze a többiek egymás keresztbeverési miatt - Richard ismét a pontverseny elejére került. Az utolsó előtti futamon, Ausztráliában, második lett, így ismét az angol futamon dőlt el a világbajnoki cím sorsa.

A Network Q ralin kiesett McRae és Mäkinen így Richardnak elég lett volna pontszerzőként célba érnie, hogy a pontversenyben megszerezze a világbajnoki címet. Ezt némileg túl is teljesítette, és így harmadikként befutva megnyerte a 2001-es világbajnokságot. Az első angol származású versenyzőként. Akkoriban sok vicc is volt a közte és Colin Mcrae közötti ellentétről, hiszen McRae 1995-ben világbajnok volt, ő viszont nem angol, hanem skót.

A következő szezonra Richard a Peugeot-hoz került. Rögtön látszott, hogy világbajnoki koronájának megőrzése nem lesz könnyű feladat. Az első néhány futamon az új autóval ismerkedett, és mire sikerült megtalálni a vezetési stílusának leginkább megfelelő beállításokat, már a katalán futamnál járt az évad. Itt viszont második lett, és az akkoriban kezdődött versenyzői létszámcsökkenés miatt ezzel a helyezéssel az összetett harmadik helyén találta magát. Aztán a következő futamon, Cipruson is második lett. Az argentin futamra a pontverseny harmadik helyén állva érkezett.

Itt zárták ki a Peugeot-csapat mindkét autóját (Marcus Grönholm volt a másikban) a lendkerék szabálytalan súlya miatt. Richard mindkét következő futamon kiesett a felfüggesztés hibája miatt. Az ezutáni kettőn viszont úgy látszott, megfordul a szerencséje - vagy szerencsétlensége -, mivel mind a finn, mind a német versenyen második lett. A soron következő San Remo Rali negyedik helyével ismét Grönholm mögé, a második helyre került a pontversenyben. Ekkor következett az új-zélandi futam, amit az előző évben megnyert, most azonban felborult, és annyira összetörte az autót, hogy fel kellett adnia. A következő két futamot ismét feladással fejezte be, így a címvédés esélyei messzire szálltak. Ötödikként fejezte be a 2002-as szezont.

A 2003-ast viszont nagy erőbedobással kezdte. Harmadik lett Svédországban - a szezon második futamán -, élete ottani legjobb eredménye ez, aztán Törökországban - új verseny a naptárban - második. Új-Zélandon az évad harmadik dobós helyét szerezte meg, és ezzel az összetettben hat ponttal vezetett Grönholm előtt. Ennek a sikersorozatnak aztán meglett a böjtje is. Még Argentínában és az Akropoliszon rendben mentek a dolgok - harmadik és negyedik hely -, de aztán váltóproblémák jöttek sorban. Volt olyan, hogy kilenc gyorsaságit tett meg kettes fokozat nélkül. Gondolhatjuk, hogy ez az eredménybe mennyire szólt bele. Cipruson pedig a műszaki hibák miatt kényszerült kiállásra, ami először fordult elő a szezonban.

A német futamon aztán sikerült kicsit javítania, harmadik helyezésével négy pontra állította be előnyét az összetettben. A következő futamon, Finnországban a harmadik helyen autózott, mikor eltört az egyik kereke, és az utolsó két gyorson emiatt nagyon sok időt veszített. Ismét elszálltak a remények. Mindeközben még augusztusban Richard két éves szerződést írt alá a Subaruval, és egyértelműen látszott, örül, hogy navigátorával, Robert Reiddel visszatérhet a Subaruhoz. Ők ketten, ahogy említettük, korábban sok győzelmet értek el a Subaruval, és Richard tíz világbajnoki futamgyőzelméből nyolc ehhez a márkához kapcsolódik. No meg a 2001-es világbajnoki címe is.

Viszatérve a 2003-as szezonhoz, az Ausztráliában elért harmadik helyezés után továbbra is az élen állt a pontversenyben. Hét ponttal előzte meg a mögötte holtversenyben álló Petter Solberget és Carlos Sainzot. Ekkor már hét verseny óta vezette a bajnokságot. A következő három, aszfaltos futamon ismét balszerencse kísérte, a szezon második kisesésével megint távol került a világbajnoki címtől. Mindenestre az a tény, hogy kilenc futamon keresztül vezette a pontversenyt, önmagáért beszél, és versenyzői tehetségét, tapasztalatait nem vonhatjuk kétségbe.

Aztán jött az az ominózus elájulás utcai vezetés közben, majd a szörnyű diagnózis. Richardnak agytumora van. Innentől kezdve már nem tudunk sportsikerekről beszélni, csak a kezelésekről, és a visszatérés reményéről. Kemoterápia, sugárkezelés, ideiglenes javulás az állapotában - ezekről szóltak a hírek. Egészen a nyár végéig szinte mindenki hitt a visszatérésében, különösen az agyműtét utáni jelentős javulás után. Nyár végén azonban Richard kómába esett, és november 25-én - napra pontosan négy évvel a világbajnoki címének megszerzése után - meghalt.

Az oldalról ajánljuk

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

5 órája
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott