Még a díjak sem kellettek

2001.07.30. 10:04

A magyar rally bajnokság másodosztálya az utóbi években kivételezett helyzetben van. Mivel a Budapest Rally EB futam, az utánpótlás nem vehet részt rajta, viszont rendszeresen szerveződnek olyan futamok, melyeken csak ők indulnak. Ilyen ez a már másodszor megtartott gödöllői futam is.

 
   
   

A 10 gyorsaságiból álló, több mint 310 km össztávú (melyből alig 75 km volt gyorsasági) versenyen az aszfaltos pályák domináltak. A néhány murvás kilométer viszont kritikán aluli minőségű. A régebbi Budapest Rallykról ismert domonyvölgyi szakasz mindig is borzasztóan brutális volt, most kissé átrendezték az útvonalat, de a talaj nem változott, így sok autó otthagyott néhány alkatrészt.

 
   
 

De nemcsak a murvás pályák borzolták a versenyzők idegeit, hanem a rendezőség is. Már a pályabejáráskor látszott, hogy kissé szűkre szabottak az etapidők. Mivel szerelnivaló mindig akad, különösen Domonyvölgy után, ezért a versenyen nem kevés esetben kellett 140 km/h sebeséggel robogni az utakon, áthajtani a falukon, hogy időre érjenek a beírókhoz. Ez csak a szépszámú traffipaxos egységeknek jött jól, elképzelhető, hogy megegyeztek a rendezőkkel, és jutalékot fizettek nekik a begyűjtött összegből.

 
   
   

Persze érthető ez a rövid idő, hiszen hosszú volt a verseny a 10 gyors miatt, de érdemes lenne gondolkodni a "kevesebb szakasz-de többször"-szisztémán, vagy lehet többnaposra szervezni a versenyt. A kialakított versenyparkolókban is fejetlenség uralkodott. A behajtási oldalon hosszú sorban összegyűltek az autók és elállták a kijáratot. Persze megint fejetlenség, idegeskedés kellett a helyzet megoldásához.

 
   
 

Maga a verseny is jól kezdődött. Az első két gyors ugyanazon a pályán zajlott volna, de a közút lezárása miatt felgyülemlett helyi járatú buszok miatt a második szakaszt inkább kihagyták, hogy a buszok ne ácsorogjanak. Ezt a szakaszt a TotalCar rally csapata nyerte, két másodperccel az idei bajnokesélyes Pálinkás-Kakuszi kettős előtt.

 
   
   

Az élboly a továbbiakban is hasonlóan alakult. A leggyorsabb időket felváltva autózta a két Hondás csapat. A harmadik helyen, szintén Hondával a Molnár "Dodó" József-Pálinkás Ferenc páros tartotta magát az oly sok technikai problémás verseny után végre. Aztán az utolsó előtti szakaszon felborult minden. A Balogh János-Mihalik Péter (TotalCar) kettős Hondája a cél előtti utolsó kanyarkombinációban lecsúszott az útról és az árokban kötött ki. Az autó nem sérült meg, de nem tudott önerőből visszatérni az útra, nézők meg sehol. 15 percet töltöttek az árokban, mire sikerült visszaráncigálni a verdát az útra. Ezzel minden esély elszállt a dobogós helyezésre.

 
   
 

Dodóék az első gyors álmos kezdése után magukra találtak, de a végére megint kicsit visszavettek a tempóból. Az utolsó két szakaszon több mint fél percet kaptak az őket megelőző Steindl Endre Opeljától, de Szabó Árpád gyönyörű, szuper N-es Peugeot-ja is elébük került az abszolútban. Ezeken a szűk, murvás pályákon a kicsi autók esélyesebbek voltak a nagy tepsi Hondáknál.

 
   
   

Az utolsó szakaszon Kelemen Péter kocka Ladája hatalmasat bukott. A pilóta az üléssel és a biztonsági övekkel együtt kiszakadt az autóból és a pörgő-forgó Lada át is ment rajta. Gerincsérüléssel szállították kórházba. Az utána következő autók már nem teljesíthették a szakaszt, ők átlagolt időket kaptak.

 
   
 

Pálinkásék Hondáját nem lehet megverni idén, ezt a versenyt is az abszolút első helyen fejezték be. Az ő régebbi Hondájukban jobban alkalmazható az elektronika a versenyzésre, mint az újabb típusúakban. Egy ilyen komputer beszerzése 600e Ft. ezért nincs minden ellenfele a birtokában. Abszolút hatodiknak (pontszerző hely) újra befért egy Magyar Suzuki Keller Péter terelésével. A Magyar Suzuki kupások egyéb meglepetést is nyújtottak a díjkiosztón.

 
   
   

A 239 rajtszámú Ladával versenyző páros az egyik gyorsasági céljában túlcsúszott a beírón, de lazán visszatolattak. Ezt a szabályok kizárás terhe mellett tiltják. Erre viszont a rendezőség hányt fittyet, és a helybéli páros megúszta egy enyje-bejnyével. A kivételezett helyzet a természetesen szúrta versenyzők szemét, így tiltakozásképpen sokan el sem mentek a díjkiosztóra. De azok közül, akik ott voltak sem vette át mindenki a neki járó serleget.

 
   
 

Reméljük a következő futam szervezése újra a régi hagyományokat követi, hiszen tudjuk, hogy a Top Speed-esek tudnak jó versenyt is csinálni, ez az idei kivétel azért kellett, hogy lássuk, tudnak rosszat is.




Képekért köszi: Duen, Webrally.fw.hu, Henti