1 g-nél gyorsabb Saab

2000.08.11. 16:06
A Saab színeiben versenyző Per Eklund saját kategóriájában első helyezést ért el a 78. Pikes Peak- i Nemzetközi Hegyi Rali Versenyen az Egyesült Államokban, 11 perc 21,58 másodperces idővel új rekordot állított fel a nyílt-osztályban.
 
   

A svéd veterán rali-bajnok, Per Eklund nyerte a Pikes Peak-i hegyi verseny 78. futamát, mely a második legrégibb autóverseny az Egyesült Államokban. A svéd versenyző egy 750 lóerős átalakított Saab 9-3 Viggen-t vezetett, mely az eddigi legerősebb Saab autónak számít.

 
   

A legendás Pikes Peak 2865 méterrel a tengerszint felett kezdődik, a 12 mérföld hosszú pályát végig gyilkos kanyarok tűzdelik. Csak kis részén aszfaltozott, szinte végig murvás szakaszokból áll. Az út vége 4300 méter magasan van, ezért a futam valóságos "Verseny a felhők közé". A pálya 156 kanyarját egyetlen védőkorlát sem védi. Az első Pikes Peak-i versenyt 1906-ban rendezték, akkor 18 perc 24 mp. jelentette a legjobb időt.

 
   

Erre az eseményre a svéd származású 1999-es Európai Ralikrossz Bajnok, Per Eklund is nevezett, akinek a Saab gyár külön erre az alkalomra készítette el az eddigi legerősebb Saab 9-3 Viggen sportautót. A győztes Viggen-t egy 2.0 literes Saab turbómotor hajtja, mely 8000-es percenkénti fordulatszámon 750 Le-t teljesít, 716 Nm nyomatékot ad le 6500-as fordulatszámon. Ez az erő az összkerékhajtás és a 6 fokozatú szekvenciális váltó segítségével 2.3 másodperc alatt repíti a Viggent 0-ről 100 km/órára. A Saab nemhiába gyárt repülőgépeket, ez a Viggen most az úton is robbanékonyabb a földi gravitációs gyorsulásnál. Az autó végsebessége a speciális, rövid áttételű hegyi váltóval 250km /h.

 
   

A jármű szerkezete erős csővázra épül, amely nemcsak rendkívüli szilárdságot, hanem ugyanilyen mértékű biztonságot is ad. Per Eklund a Pikes Peak-i pályán nem rendelkezett helyismerettel, ez hátrányt jelentett a többi veterán versenyzővel szemben, az edzéseken kategóriájában csak az ötödik legjobb időt futotta. Némi gyakorlásra csak a verseny előtt volt lehetősége.

 
   

Per Eklund Pikes Peak-i Saab 9-3 Viggen autójának adatai:

Motor: soros, 4 hengeres, hosszirányban beépítve.
Hengerűrtartalom: 2.0 liter (Furat 92, löket 77 mm).
Hengerenként 4 szelep, 2 felül fekvő vezérműtengellyel.
Garett turbófeltöltő 3.0 bar nyomással, töltőlevegő-hűtő.
Kompresszió arány: 9,0:1.
Teljesítmény: 750 lóerő 8000-es percenkénti fordulatszámon
Nyomaték: 716 Nm 6500 percenkénti fordulatszámon
A motort a trollhättani Trolspeed cég tuningolta, széria motorblokk és hengerfej felhasználásával.
Erőátvitel: négykerékhajtás programozható aktív differenciálművekkel
6 fokozatú szekvenciális sebességváltóval.
Össztömeg: 948 kg
Gyorsulás: 0-100km/h-ra 2.3 másodperc
Végsebesség: 250 km/h