Full Pull

2003.08.17. 06:00
Próbálom megtudni, kínzás-e az ilyen verseny egy traktornak. A napbarnított fiatal vezető csak mosolyog. Amelyik gép hetekig folyamatosan szánt, annak egy ilyen huzibálás nem árthat meg. "Csak a gázolajat pocsékoljuk."
csik.jpg

Alig ocsúdtunk a Traktormajálisból, és már itt is a legújabb agrárprogram. A hétvégén a hajdúk fővárosában, Hajdúböszörményben Amatőr Traktorhúzó Bajnokságot rendezett a Magyar Traktorhúzó Egyesület. A türkizkék napszemüveges rendőr készségesen útba igazít, és a rengeteg, igazi vontatási versenyre éhes látogatók közt előre verekedjük magunkat. Pont jókor érkeztünk, perceken belül kezdődik az első forduló, a 120 lóerő alattiak megmérettetése.

Egy kis kutatás után elcsípjük Kun A. Pétert, a rendezvény fő szervezőjét. Eligazít egy zászlós embert, egy másikat, akinek piros mikrofon van a kezében, majd néhány szót vált németül egy nyakkendős rajzfilmfigurával. Amerre nézünk furcsa, lelkes emberek és még furcsább gépezetek, úgyhogy azonnal faggatni kezdjük.

Azt a valamit a pálya közepén, amit vontatnak a traktorok súlygépnek, vagy fékkocsinak hívják. Súlya nem állandó, hanem a vontatott út hosszával arányosan egyre nehezedik. A súlygép önjáró szerkezet, amit speciálisan traktorhúzó versenyre építettek. Minden vontatás után magától visszatolat az indulási helyre.

Van rajta egy nagy súlydoboz, ami egy erőkarral a földhöz szorít egy óriási vaslemezt. A vontatás folyamán a láncos szerkezettel egy erőkaron a súlydoboz elmozdul, így egyre nagyobb erővel nyomja a lemezt és a vontatmányt egyre nehezebb húzni. Az súlygép induló súlya tíz tonna. A kis- és nagykategória ugyanazt a súlygépet használja, a különbség mindössze annyi, hogy a 120 lóerő feletti teljesítményű traktorok esetében a súlygép gyorsabban nehezedik.

Minden húzási kísérlet után, a pályaegyengető traktor egy speciális háromszög alakú vontatmánnyal cikázik a pályán, és simítja a talajt. A versenyzők gyakran beássák magukat és földbuckákat emelnek. A pályaegyengető nedvesíti és egyengeti a talajt, hogy mindenki egyforma esélyekkel indulhasson.

A versenypálya 100 méter hosszú, 30 m széles, vízszintes, agyagos földösszetételű terület. A harminc méteren belül 10 m széles a versenysáv és kétszer 10 m a biztonsági sáv. A pálya elején és végén 15-20 méteres kifutórész. A traktorok mellett zászlós pályabírók haladnak és azonnal jeleznek, amint a traktor nem tud továbbhaladni.

"Akkor állítják le, amikor megpörög a kereke, amikor már a gép az utolsó erejét is kilehelte magából. A terhet továbbhúzni nem tudja, viszont beássa magát. Nem baj, ha a kerék a levegőben van, az a látványosság része."

Az ötven-nyolcvan lóerők elszántan küzdenek, némelyik komoly meglepetést okozva. Egy 72 métert elérő 80 lóerős Belarusz vezetőjét a titkokról faggatjuk. De nincsenek nagy titkok. A sebességet kell eltalálni, se lassan, se gyorsan. Az is kiderült, hogy az újabb traktorok már nyomatékváltósak, azokkal könnyebb. Ezek után egy tizenéves helybelivel az új traktor nyomatékváltók lényegéről indult meg a csevely, úgyhogy köszönettel arrébb somfordálunk. De azért titkon melegség önti el a szívem, hogy végre nem a WRC a téma.

Persze, próbálom megtudni, kínzás-e az ilyen verseny egy traktornak. A napbarnított fiatal vezető csak mosolyog. Amelyik gép hetekig folyamatosan szánt, annak egy ilyen huzibálás nem árthat meg. "Csak a gázolajat pocsékoljuk."

A versenyre bárki nevezhet, aki a 18-dik életévét betöltötte, és rendelkezik mezőgazdasági vontató jogosítvánnyal. Mindenki a saját gépével indul, és mivel amatőr kategóriáról van szó, nem megengedett semmilyen tuning, módosítás. Az egyedüli engedélyezett tuningolási módszer a kiegészítő kerékpár felszerelése.

Az egyetlen női versenyző a hajdúböszörményi Csíkos Éva, akiről megtudtuk, hogy 20 éves, közgazdasági szakközépiskolát végzett és hajadon. A próbahúzások során csak két embernek sikerült kétkerékre állítani a traktort, Évának és az egyik osztrák épített traktor vezetőjének.

Első körben csak ágaskodik a veterán traktor, és alig mozdítja meg a súlyt. Második nekifutásra a 0,63 métert 46,12 méterre szépíti. Közvetlenül utána a papa indul a férfiak becsületéért. A veterán traktor első kereke szinte végig a levegőben, mikor István megdönti lánya csúcsát. Az ágaskodás mindig nagy örömöt vált ki a tömegből. "Így könnyű kereket cserélni." - hallom a hátam mögül.