Nyeld a port és örülj

2001.07.09. 09:51
Az utolsó előtti gyorsaságin néhány pillanatra nyomott lett a hangulat. Legalábbis amikor a bal első lengéscsillapító átszakította a támasztó alátétet, és a doblemezen át benézett a motortérbe. Ez persze csak a szakasz után derült ki, ahol kicserélték a tartalékra, ami meg görbe volt, de sebaj, már csak egy gyors van hátra.

Újabb remek versenynek lehettek szemtanúi azok néhányan, akik egyáltalán kíváncsiak voltak a hétvégén a Magyar Rally bajnokság ötödik futamára. Ugyanis Pécsen Truck Trial futam zajlott ezzel egyidőben, és oda bizony sokkal többen látogattak, mint a veszprém környéki poros utakra. Az előző évek "pompás" rendezésű versenyei után ezen nincs is miért csodálkozni.

 
   
   

A kiírás szerint az első osztálynak valamivel több, mint 700 km az össztáv, a másodikosoknak pedig a fele jutott, a gyorsaságik aránya 16:9. Az út minősége a nagyoknak az első napon szinte csak aszfalt (+0,6 km murva), a második napon, fordult a helyzet, mert csak murva (+1,8 km aszfalt), az utánpótlás csak aszfalton (+0,9 murva) szaladt. A versenyzők azonban már a tréning alkalmával látták, hogy ez nem teljesen így van.

 
   
 

Az előírt egyirányú pályabejárást megszegőket, és a kiírásban precízen megjelölt pályabejárást ellenőrzők teljes hiányát már szóvá sem teszem. Azt azonban igen, amin szinte mindenki meglepődött: a királyszentistváni pályát. Hogy ezt ki nevezte el aszfaltburkolatúnak, azt nem tudni, pedig még murvásnak is rettenetes. Ehhez párosul a borzasztó vonalvezetés és a versenyzők egymásra indítása, ami viszont látványos versengést igért. Ekkor jön rá az egyszerű halandó, hogy itt belépőt fognak szedni, ezért kell ez a pálya a versenybe. Aztán úgy is lett. Akit csak megkérdeztem, mindenki beismerte, hogy 300 Ft belépőt fizetett. De mire?

 
   
   

Mindjárt itt lett volna az első gyors, ha működött volna az összeköttetés rajt és cél között. Mivel azonban megismétlődött a korábbi eset, mikor kimerültek az elemek a rádiókban, a Felügyelő Testület etappá nyilvánította a verseny első gyorsaságiját mindkét osztály részére. Vagy ez már a következőn volt? Nem is tudom akkora kavarás kerekedett belőle. No mindegy, eddig rendben is lenne, hisz volt már ilyen, de akkor mi lesz a nézőkkel, akik a száguldás látványáért fizettek, nem pedig a poroszkálásért? Nos rájuk is gondoltak a rendezők. Előírták a versenyzőknek, hogy bár a pálya etap, ők akkor is teljes (sisakos) öltözékben, versenytempóban haladjanak át rajta. Ilyen még nem volt, mivel ilyet a szabály nem ír elő, ezáltal aki nem teljesíti, az nem is büntethető, elméletileg.

 
   
 

Persze a sok birka fejét lehajtva végigrohant a következő gyorsasági felé. A tét nélküli száguldás majdnem a vesztét okozta a TotalCar rally csapatának. A Balogh János által hajtott 203 rajtszámú Honda ugyanis lecsúszott az útról, és közel 3 percet töltött az árokban. Még szerencse, hogy csak etap. A pilóta még egy utolsó tréninglehetőségnek tekintette a dolgot, gondolta, legalább megnézi, olyan-e a pálya állapota, amilyennek gondolta. Kicsit jobban csúszott.

 
   
   

A második körben, amikor újra ez a pálya következett, az első osztályos versenyzők aláírásokat gyűjtöttek, hogy vegyék ki a programból, mert ez nem autónak való feladat. Egyedül Janika nem írta alá a kérvényt, de nem hiszem, hogy emiatt maradt a terv szerinti lebonyolítás. Némi bosszúság Janikának, hogy ezek után pont itt kapott defektet, amivel 11 mp hátrányba kerültek, de ebben azért szerepet kapott egy korábbi defekt is.

 
   
 

Ezt a hátrány nem volt nehéz ledolgoznia, az első nap utolsó gyorsaságiján visszavette a vezetést, és 3 másodperc előnnyel várta a vasárnapi küzdelmet. A fölénye itt is meggyőzőnek bizonyult, és a papírforma alapján abszolút elsőként ért a célba. A második helyre 51 s hátránnyal a végig derekasan küzdő, de a porban néha megállni kényszerülő Érdi-Varga páros érkezett. A harmadik helyezés és az N csoport első helye ismét Aschenbrenner György kezébe került.

 
   
   

Asi felszívta magát rendesen, kétszer is abszolút első időt futott, maga mögé utasítva a WRC-ket is. Állítása szerint ebben a Királyszentistvánra felrakott murvagumik is segítették, míg a többiek az aszfalt gumikkal küzdöttek. Mögötte a Kiss-Tábori-Mitsubishi trió végzett. Kiss Feri megizzadt rendesen, vezető helyét neki is defekt miatt kellett átadnia a negyedik gyorson. Ezután már csak üldözni tudta az élen haladót megelőzni nem.

 
   
 

Tagaiék az N csoport harmadik helyére voltak jók ezen a hétvégén. Sok hiba, letarolt lassítók, tolatás jellemezték a produkciót, még örülhetnek is a pontoknak. Az abszolút hatodik a Benik-Somogyi kettős lett. Toyota Corolla WRC-jük néhány defekt közbeiktatásával eddig bírta hozni őket.




 
   
   

Az F2-ben elmaradt a harc, hiszen Bútor Róbert Citroenjének benzinellátási gondjai miatt rögtön a rajt után kiállni kényszerült. Szabóék a 14. szakaszon kicsit megijedtek, mikor VW bal hátsó kereke aggyal együtt leszakadt, és így vánszorogtak ki a pályáról, de a szervizesek brillíroztak. A rendelkezésre álló 15 perc alatt lecserélték a komplett hátsó futóművet, majd megittak egy kávét. Mivel csak aszfalt gátlóik voltak, azok kerültek be hátra, majd a 15. gyorson a rajt után rögtön el is törtek, de az addig felhalmozott előny kitartott a maradék gyorson is, így az F2 győzteseként távozhattak Veszprémből.

 
   
 

A másodosztály szokásos kálváriája már az átvételekkor megkezdődött. Az adminisztratívnak ugyanis nem volt előírt ideje, csak a technikainak. Így fordulhatott elő, hogy az adm.-on magasabb rajtszámúak mögött sorban állók majdnem lekésték az előírt idejű technikai átvételüket. Ezután jött az első gyors etaposítása.




 
   
   

A másodikon- ami végül is az első lett- az olaszfalui, villámgyors, szűk, igazi aszfaltos rally pályán, az A6-os Szamarák igen gyorsak voltak. Meg persze Pálinkásék is , amíg az eltört lengőkarral maradandó élményt szereztek az ott ácsorgóknak. A begyűjtött másodperceket néhány gyorsasági alatt ledolgozták, átvették a vezetést Boroznaki Tibortól, és a célig tartották is. Molnár "Dodó" azonban nem tudta tartani a rózsakerekét, a negyedik szakasz rajtjánál, valószinűleg a felrakott Intermédia gumiknak köszönhetően, a hatalmas tapadással nem bírt, és inkább darabokra tört. Az erőhatást az is bizonyítja, hogy a rajt pillanatában szétmálló alkatrész ellenére még 300 métert gurultak lendületből. Janzer György A5-ös Suzukijába végre megérkezett a sperr, így végre dobogóra állhatott a kategória harmadik helyén.

 
   
 

Harmadik helyezést ért el a TotalCar-os Honda, de abszolútban és N2-ben is. Az utolsó előtti gyorsaságin néhány pillanatra nyomott lett a hangulat a Balogh-Mihalik kettős autójában mikor a bal első lengéscsillapító átszakítva a támasztó alátétet, a doblemezen át benézett a motortérbe. Ez persze csak a szakasz után derült ki, ahol kicserélték a tartalékra, ami meg görbe volt, de sebaj, már csak egy gyors van hátra. Pálinkásék már behozhatatlan előnyben, Spindlerék nem elég messze mögöttük, ki tudja mi lesz? Fergeteges tempó az úton össze-vissza mászkáló Hondával és az előny már tova is szállt. Na azért nem egészen, egyetlen másodperc megmaradt belőle, így Spindlerék előtt zárták a futamot. A keresztbeverések miatt így az összetettben megerősítették harmadik helyüket.