A jó dashcamnek egy dolgot kell tudnia, de azt nagyon

Termékteszt: 70Mai (Xiaomi) Dash Cam M500

2022.06.02. 16:14

Számomra a jó kamera azt jelenti, hogy beszerelés után nem kell vele semmit foglalkoznom, elfelejthetem a létezését, mert tudom, hogy mindig precízen, hiba nélkül rögzít, és ha kell, akkor villámgyorsan elő tudom húzni a felvételeket, nemcsak a számítógépre, hanem akár a mobilomra is, mivel az mindig nálam van.

Továbbra is azt gondolom, hogy menetrögzítő kamera minden autóba kellene. Előfordulhat, hogy valakinek nem adja ki, olyankor nagy előny, ha van felvétel, és pontosan meg lehet mondani, hogy mi történt. A jó kamera olcsóbb, mint egyetlen karosszériaelem fényezése, személyi sérülés esetén pedig kiemelt szerepet kap, hogy mi történt.

Ennek megfelelően érdemes választani dashcamet is, szem előtt tartva a legfőbb funkciót. Nem akarok semmit hanggal vezérelni, még csak a kínai Bluetooth-képes TPMS szenzoromat sem akarom a kamerához kapcsolni, mert ez egy kamera, arra van, hogy felvételeket készítsen, a csillogó-villogó, termékoldalnak szóló extra funkciókat igazából akkor sem igényelném, ha biztosan jól működnének. Milyen szerencse, hogy jellemzően elég hektikusan szoktak működni, így nyugodt szívvel nem ajánlhatom másnak sem, hogy ilyen szempontok alapján válasszon.

A 70mai a Xiaomi holdudvarába és bizonyos értelemben felügyelete alá tartozik, régóta gyárt autós kamerákat, és jellemzően jól szokott nekik menni, a 4K videók rögzítésére alkalmas, kijelzővel felszerelt A800 nagyon jól szerepelt nagy összehasonlító tesztünkben is. A szerényebb M500 nem tűnik túl előremutató terméknek, már csak azért sem, mert lehagyták róla a kijelzőt, emiatt a cég egykori legolcsóbb termékeire emlékeztet, de állítólag korántsem spórolásról van szó, egyszerűen az van, hogy a legtöbb felhasználó a tükör mögé, vagy egyéb, nagyon rejtett helyre szokta szerelni a kamerát, többségük egyáltalán nem igényli a beépített kijelzőt, és ha emiatt kicsit laposabb lehet a kamera, még örülnek is, ha nincs kijelző.

Az élőképet egyszer remekül be lehet lőni a mobilappon keresztül, utána pedig vélhetően soha nem fogjuk nézegetni. Három perc alatt letölthetjük ugyanazt a videót a nagykijelzős telefonunkra, amit a kamera egérmoziján nézegetnénk, és bénán görgetnénk benne előre-hátra a gombokkal. 

Mindent gyárt már a Xiaomi?

Hosszas gondolkodás után sem jut eszembe semmilyen kütyü, amiből ne létezne Xiaomi, vagy legalábbis Xiaomi névvel árult változat. A kínai márka az évek során nem csak azzal foglalkozott, hogy mobilos portfólióját csúcsra járassa, hanem egy teljes lifestyle-termékcsaládot hozott létre robotporszívótól és a légtisztítótól kezdve a fülhallgatón és az elektromos rolleren át a fogkeféig, ennek a koncepciónak a része a menetrögzítő kamera is. De ezeket nem feltétlenül ők gyártják.

Ezek a kínai Xiaomi-boltok által hivatalosan árusított termékek saját identitással bírnak, a fejlesztéshez és a gyártáshoz valójában nincs nagyon sok köze a vállalatnak, ők jellemzően azt csinálják, hogy a minőséget gyártó kisebb kínai cégekbe bevásárolják magukat, közösen megálmodnak egy nagyjából egységes, letisztult külsőt, és valamennyire felügyelik azt, hogy milyen gyártási minőség kerül ki a piacra. Az autós kamerákkal foglalkozó 70Mai egy önálló cég, ami saját jogon fejleszt, gyárt és forgalmaz termékeket a Xiaomi nélkül is, viszont eladásaik döntő hányada a Xiaomi rendszerén keresztül megy, így nevük kvázi egybeolvadt a köztudatban az anyacéggel, a kis forgalmazók pedig örömmel kihasználják a Xiaomi nevet, mert azt mindenki ismeri, ellentétben a 70Mai-val.

A doboz kibontásánál ért egy kisebb csalódás, nem tették bele ugyanis az autó állandó 12 voltos rendszerére csatlakozó úgynevezett hardwire kábelt, aminek segítségével fixen rá lehetne kötni az autó elektromos rendszerére a kamerát. Ez a kábel kellene ahhoz, hogy működjön a távollétünkben a koccanás felismerésére alapuló gyors videóindítás, illetve a folyamatosan készülő timelapse, ami szintén betekintést engedne abba, mi történt a kocsival azokban az órákban, amíg nem voltunk a közelében.

A gyári doboz tartalmával tehát két nagyon hasznos funkciót lehúztunk, helyette kapunk egy sima szivargyújtós USB adaptert, egy USB-A – USB-C kábelt, illetve egy szélvédőre rögzíthető tartót, két szett ragasztóval. A kábel nagyjából 3 méter hosszú, ez egy öreg Audi A4-esben nagyjából pont kiadja úgy, hogy a belső tükör mögé kerül a kamera, a kábel pedig végigfut az ablakkeretben, elmegy a kesztyűtartó mögött, bebújik a kardánalagútba és megérkezik a könyöklő alatt található szivargyújtó környékére.

Kezelés és az app

A legtöbb kínai cuccal ellentétben a 70Mai kamerákban nagyon szeretem, hogy legalább egyszer leültek a mérnökök, és logikusan átgondolták, minek hogyan kell működnie. Onnantól fogva, hogy bármilyen módon beépítettük a kocsiba, és egyszer beállítottuk a hozzá tartozó alkalmazást, egyszerűen semmi dolgunk nincs vele addig, amíg nincs szükségünk valamelyik felvételre. Ahogy ráadjuk az autóra a gyújtást, a kamera bekapcsol, a felvétel elindul, ha leállítottuk, akkor pedig elmegy aludni. Az órát nem kell állítani, mert Wi-Fi Directen keresztül behúzza a telefonunkról, és utána az 500 mAh kapacitású akkumulátorát többek közt arra használja, hogy ne is felejtse el soha, bekapcsolni-kikapcsolni nem kell, mert minden teljesen automatikus, a kamera bal oldalán megnyugtatóan látjuk, hogy zölden világít és rögzít, nem is kell ennél több.

Attól sem kell tartanunk, hogy rossz memóriakártyát veszünk bele, mentési hibák keletkeznek, esetleg elöregszik a kártya, és pont az a felvétel hiányzik majd, ami nekünk kell. Az M500-ba ugyanis nem lehet memóriakártyát tenni, belső eMMC tárolója van, emiatt gyorsabb és megbízhatóbb az írás/olvasás, nem jelent extra költséget a kártya megvásárlása, és jellemzően tartósabb is, jobban bírja a folyamatos írást, mint egy microSD.

Emiatt a kamera kialakítása is olyan, hogy ha valaki nem akarja Wi-Fi-n keresztül mentegetni a videókat, akkor kihúzhazja a tokjából, és számítógépre dugva sima tárolóként menthesse le a felvételeket. Elméleti síkon ez az egyetlen igazi hátránya a belső tárolós kialakításnak, hogy ha gépre szeretnénk archiválni a videókat, akkor az egész kamerát ki-be kell helyezni, mindazonáltal én csak a teszt alaposságának a kedvéért próbáltam ki ezt a kábeles megoldást, felhasználóként eszembe sem jutna, hogy ne vezeték nélkül, appon keresztül, közvetlenül a telefonomra töltsem le a felvételeket. Az itthon forgalmazott változat bruttó 64 GB-os, ez a valóságban nagyjából 10 óra tárolást jelent 1920 x 1440 pixeles videómérettel, bekapcsolt HDR-rel.

Ha belépünk a 70Mai alkalmazásba, akkor Wi-Fi segítségével látható az élőkép a telefonon, ha pedig le szeretnél tölteni egy videót, az alkalmazáson belül egy elég okosan kitalált felületen kiválasztod a dátumot, eltekersz az idősávon arra az időpontra, amire szükséged van, kijelölsz egy pontot, kiválasztod, hogy előre-hátra mennyi ráhagyással mentse le a videót (maximum 3+3 perc lehet egy fájl), és kész, az egész nagyjából 2 perc, a telefon galériában megjelenik a fájl, és egy esetleges esemény után pár perccel már lehet is lobogtatni.

A Wi-Fi Direct tisztességes sávszélességet ad ahhoz, hogy még a videók mentése előtt meg tudd nézni, biztosan jó videót mentesz-e le, sőt, letöltés nélkül is le tudja játszani a videót, ha csak arra vagy kíváncsi, látszanak-e a történtek a felvételen. Amire figyelni kell, hogy amíg a kamera galériájában mocorogsz a telefonon, vagy videót töltesz le, addig a kamera semmit nem rögzít, tehát akkor is érdemes félreállni videókat kezelni, ha épp az utas babrálja a galériát, és te egyébként tudnál közben vezetni.

Szintén a 70Mai alkalmazásba jutott minden egyéb kamerabeállítás. Választhatsz tömörítési módot, felbontást, képarányt (4:3 vagy 16:9, előbbi a szenzor teljes méretét lefedi, és ezzel adja ki a teljes látószöget, utóbbi pedig a hagyományos videósra vágott képarány), beállíthatod a PAL szabványú villódzásmentesítést, eldöntheted, hogy akarod-e a belső tér hangját rögzíteni a videókhoz, vagy némafilmes karrierre vágysz, illetve beállíthatod azt is, hogy szeretnéd-e, hogy a kamera értesítsen az eseményekről, és ha igen, akkor milyen hangerővel.

Ha ütést érzékel a beépített gyorsulásmérő, automatikusan ment egy felvételt, amit sosem ír felül addig, amíg kézzel ki nem törlöd, ennek az érzékenysége is állítható, de a közepesben sem volt idegbeteg, ellenben csomó kamerával, ami egy magyar szinten alig kátyúsnak számító úton is folyamatosan veszélyt érzékelt és fejvesztve mentegette el a felvételeket. Az alkalmazás angol nyelvű, viszont értelmesen van lefordítva, átlátható és könnyen kiismerhető, egyébként pedig az új kamerák érkezésével folyamatosan frissítik, most épp a cseh és román nyelv került bele, remélhetőleg hamarosan érkezik a magyar szövegezés is.

Képminőség

Formailag elég egyszerűen néznek ki a kamera által készített MP4-fájlok, vízjelként láthatjuk a beépített GPS-vevőből kinyert koordinátákat, illetve némi késlekedéssel a haladási sebességünket is. A 170 fokos látószög egy f/2-es, tehát lényegében teljesen átlagos fényértékű optikán keresztül nappal és este is korrekt képet ad, a HDR-t bekapcsolva a valóságtól kissé elrugaszkodott módon vibráló árnyalatokkal találkozunk, este pedig némileg felhúzott expozícióval és érzékenységgel próbál értelmezhető képet adni. 2592 x 1944 pixel a maximális felbontása 4:3-as képarány mellett, lefelé a hagyományos 1920 x 1080 pixelig lehet menni, a képkockasebesség pedig minden esetben az átlagos 30 fps, aminél autópályás körülmények között létezik jobb megoldás.

A rendszámok olvashatósága nappal 20 méteres határon belül van, persze konkrét látótávolságot nem lehet rá mondani, mert fényviszonyoktól, időjárástól és rengeteg egyéb dologtól is függ, mindenesetre jól kikockázható és értelmezhető a legtöbb, hozzánk közeli egyedi azonosító, és az éjszakai felvételeken is jól felismerhetők az autók.

A felvétel mindvégig folyamatos volt, semmilyen konkrét képhibával, elvesztett másodperccel nem találkoztunk, úgyhogy megbízhatóság szempontjából remek volt az eszköz, ami – nem győzöm hangsúlyozni – egy menetrögzítő kamerával kapcsolatban a legfontosabb objektív szempont.

Vakít a vezetéstámogató rendszer

Előrebocsátom: szerencsére kikapcsolható a kamerába épített ADAS nevű vezetéstámogató rendszer. Ez a segéd úgy működik, hogy miután pontosan beállítottad a kamera képét a sarokpontokhoz (motorháztető eleje, üvegek szélei), bekalibrálja magát, és jelzi neked, hogy készen áll. Ezek után városi körülmények között szól, ha fékeznek előtted (nagyon agresszív), vagy ha elindult előtted egy autó (oké, dugóban ez pont hasznos, ha elbambultál), folyamatos 55 km/h felett pedig a sávelhagyásra figyelmeztet.

Én azt hittem, szörnyű bénázás lesz, abban az értelemben, hogy fogalma sem lesz, hova rakja magát és abszolút rosszkor fog károgni mindenre, de valójában nem ez történt: egészen megbízhatóan jelez, viszont mindig. Ha indexelsz, határozottan sávot váltasz, akkor is szól, ha elbambulsz, akkor is. Ha tényleg elbambultál és nem indulsz el a dugóból, akkor szól, ami jó, de ha abban a pillanatban elindulsz, ahogy az előtted álló elindul, akkor is. Elég gyorsan kikapcsoltam.

40 ezer forint

A 70Mai Dash Cam M500 pontosan azt nyújtja, amit elvártam tőle: stabilan, biztosan működik, kényelmes használni, tisztességes a képminősége és diszkréten megbújik a belső tükör mögött. Kicsit zavar, hogy egy kábelt kispóroltak a dobozból, a vezetéstámogató funkcióktól menekülök, és ebben az árkategóriában elvárnám, hogy legalább opció szinten meglegyen a hátsó kamera csatlakoztatásának lehetősége. A beépített kijelző egyáltalán nem hiányzott, a Wi-Fi-n keresztül, pöpecül működő, pofonegyszerűen használható alkalmazás pedig a legjobb dolog, ami egy ilyen kamerával történhet. 

Korábbi nagy dashcam-tesztünket mindenképp nézd meg itt lent, ha lemaradtál!

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!