2010.02.03. 11:41 Módosítva: 2010.02.03. 11:41

Megmondta a miniszterelnök: „a vagyonadó célja, hogy a legtehetősebbek, az ország lakosságának öt százaléka csökkentse a szegények terheit. A vagyonadó a szolidaritásról szól, ha eltörlik, nem az emberek, csak a leggazdagabbak győznek.”

Szép szavak. Tényleg, ha marad néhány kósza elütés a szövegben, az azért van, mert zárlatos lett a billentyűzet a könnyeimtől.

Igen, kedves öt-hatszázezres öreg autót vásárló réteg, most aztán megtudjátok, hogy ti vagytok a gazdasági elit, akik végre kivehetitek a részeteket az ország szekerének húzásából. A fene a pofátokat, ti, akik mostanáig adócsalásból luxusautóra költöttetek, végre terheket vesztek a vállaitokra, elvégre így van ez rendjén, a főnök is megmondta.

Bölcs és erősen píároló politikusainkon kívül van egy remek alkotmánybíróságunk is. A szervezet egy bizonyos, minimálbéren tengődő réteg megkönnyebbülésére megsemmisítette a törvény ingatlanokra vonatkozó részét, de amúgy is az autósok meg a hőlégballonosok lopják ki az APEH szemét, hogy a segédmotoros vitorlázó gépek tulajdonosairól ne is beszéljek.

Persze, az alkotmánybíróságnak tényleg csak azt kell figyelembe vennie, hogy egy törvény harmonizál-e a Magyar Köztársaság Alkotmányával.

Ettől még el kellene olvasniuk a 2009. évi LXXVII. törvény szövegét, nem? Mármint a legelejét is, nem kellene rögtön elveszni a részletekben. Mert hogyan indít a törvényhozó? Tessék megkapaszkodni: „törvény az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról”. Majd így folytatódik: ”A Magyar Köztársaság Országgyűlése a vagyonarányos közteherviselés elvének fokozottabb érvényre juttatása érdekében a következő törvényt alkotja....”

Kérdem én, miért nincs joguk a köztiszteletben álló alkotmánybíráknak, hogy pár körmöst lehúzzanak azoknak a jogászoknak, akik az ilyesmit szövegezik? Valószínűleg még tanították is őket az egyetemen, és egy könnyelmű pillanatukban átengedték őket a vizsgán. Most meg leírják ipszilonnal, hogy hibrid.

Ha alkotmánybíra lennék, biztos kötelezővé tettem volna, hogy átírják az elejét. Kábé így: „törvény az egyes nagy vagy kis értékű vagyontárgyakat terhelő adóról”. Ez a minimum, és akkor még a közteherviseléses maszlagot nem is említettem. Elvégre ha egy rétegnek, amely egyébként eddig is befizette az adóját, most megduplázom vagy triplázom, az mennyiben jelenti a közteherviselés elvének szélesítését? Tán az alkotmánybíróságnak nem dolga, hogy vizsgálja a törvény szellemét.

Persze többen is megtámadták a törvényt, de az AB alapos indoklással utasította el a gépjárművekre vonatkozó rész megsemmisítését. Például ha az érték (=vagyon) adóztatása a cél, akkor talán a vagyontárgy értékét kellene alapul venni. De az AB szerint a lustaság és tájékozatlanság az adókat kivetők alkotmányos joga. Meg hát olyan bonyolult egy autó értékét meghatározni. A lóerő, az a tuti.

Félreértés ne essék. Nem vagyok anarchista, elismerem, hogy bizonyos adókat az államnak be kell vasalnia. Az állam pazarló gazdálkodása sem szolgáltat erkölcsi alapot az adócsalásra. Hogy tovább menjek, engem ez az egész gépjármű-luxusadó nem érint, mert 170 lónál gyengébb autóm van. Persze bolond lennék elárulni, mennyire kellene levinni a teljesítményhatárt, hogy engem is megszívassanak.

Csakhogy a gépjárműadóval és vele együtt a luxusadóval van egy óriási bibi, amit a hozzánk érkező kérdésekből is érzékelünk. Az egész adónem igazságtalanul terheli a régebbi autók tulajdonosait. Épp most kaptam a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületétől néhány adatot. Ma Magyarországon 3,1 millió autó fut, ebből sacc per kábé 73 264 darab autó éri el a 170 lóerős adóhatárt. Tavaly úgy 5500 ilyen autót helyeztek forgalomba, ebből 2500 eleve használt volt. Ugye mindenki jól érzékeli, hogy ennek az autómennyiségnek jelentős hányada nem új.

Márpedig az autó nem egy értékes ingatlan. Ahogy mondani szokták, amint kihoztad szalonból, máris buktad az árának negyedét, hároméves korára pedig a felét. Ez típusonként eltérhet pár százalékkal, de a nagyobb értékűekre biztos igaz. Ehhez képest a teljesítmény-/luxusadó az első három évben változatlan: kilowattonként 345 forint, ami mostantól a 170 lóerő feletti tartományban kettővel, 238 lóerőtől kettő és féllel, 272 lóerőtől hárommal szorzandó. Ja, és az adót nem a 170 lóerő feletti rész után kell fizetni, hanem az összes paci után.

Igaz, az évek múlásával a kilowattonként fizetendő összeg csökken. Na de hogy? Íme a diagram:

Az értékvesztési görbe forrása: az EurotaxGlass's Kft. árjegyzései, a felső-középkategóriában, évi 20000 km-es futásteljesítmény és 3-as állapotkategória figyelembevételével
Az értékvesztési görbe forrása: az EurotaxGlass's Kft. árjegyzései, a felső-középkategóriában, évi 20000 km-es futásteljesítmény és 3-as állapotkategória figyelembevételével

Ehhez képest vajon hogyan változik az autó értéke? Mert az ábráról jól látszik, hogy az autó 15 éves korában az adótétel még mindig több, mint a fele(!) az új korában fizetettnek. Eláruljam, hogy mennyit ér egy ilyen idős autó? Az újkori árának a 10-15 százalékát. Talán. Ha jó állapotú. Mennyire vagyonos, akinek ilyenje van?

Semennyire. Nagyjából a templom egerével egy szinten vegetál. Oké, biztos szereti a jó autókat, egy Suzuki Splasht részletre sem tudna megfizetni. Csak, hogy az életből vegyek egy példát: levélírónk 13 éves Saabja úgy 5-600 ezer forintot ér, eddig bepengette az önkormányzatnak a 225 lóerő után járó 26 ezer forintot. Az idéntől amúgy is többet fizetne, mert – teljesen alkotmányosan – megnőtt az adótétel is: 160-ról 185 Ft/kilowattra, és mostantól ennek fizetheti a dupláját. Azaz több, mint 61 ezer forintot. Ez az összeg a jármű értékének bő tíz százaléka.

És minden évben fizetendő!

Tegyünk most egy kitérőt a vérlázítóan igazságtalan és alkotmányellenes ingatlanadóhoz, amely az esetek döntő többségében eleve alábecsült piaci értéken kalkulálta volna az adóalapot. Eláruljam, hogy milyen mértékű lett volna a legcombosabb adókulcs, ha az AB el nem kaszálja? Fél százalék, de az csak az ötvenmillió forint feletti részre vonatkozik. Azaz, ha egy ház 51 milliót ér, akkor csupán 1 millió után, az ötvenmillió alatti rész 0,35 százalékkal, a 30 millió alatti csupán 0,25 százalékkal adózott volna. Mert az ingatlanok adója ilyen humánus. Ha tehát nem lenne alkotmányellenes, akkor most egy 30 milliós ingatlan után 75 ezer forint adót kellene befizetni. Hadd írjam le ismét a 13 éves Saab után fizetendő vagyonadó összegét: 61 ezer.

Persze, ez a Saab már rég nem ér 600 ezret sem, mert gyakorlatilag eladhatatlanná vált abban a pillanatban, amikor felvetették ennek az adónemnek az ötletét.

De talán január másodikán, kissé kijózanodva esetleg eladhatta volna négyszázötvenért. Nem baj, mert így is 61 ezer forint az adó, hisz az fizeti a teljes éves összeget, akié az autó január elsején volt. Az alkotmányosság, szolidaritás és a vagyonarányos teherviselés szellemében. Jaj, ki ne felejtsem a lózungok közül a kiszámíthatóságot.

Nem akarok demagóg lenni. Nem kötelező drága és erős autóval, hőlégballonnal, vitorlással járni, mindegy, ha régi is. Nem tartom helytelennek, ha tényleg megadóztatják őket, még akkor sem, ha mondjuk a gépjárművek után ebből maximum 2,5-4 milliárd forint bevételre számíthat a költségvetés (MGE-becslés). Bár, szerintem a cirka ezer lajstromjellel rendelkező légi jármű és további ezer egyéb repülő izé magadóztatása sem fogja megváltani az országot, miközben buktak vagy ötvenet az ingatlanok nem-megadóztatásával. Az egész adótörvényben a hibridek és a villanyautók, továbbá a háromgyermekesek kedvezménye ér valamit, ami jobbá tenné Magyarországot. A többi leplezetlen pénzbeszedés, ráadásul azoktól, akik annyira csórók, hogy már trükközni sincs lehetőségük – lásd szlovák és egyéb rendszámok, tartós bérlet külföldről, satöbbi.

Még azt is hajlandó vagyok belátni, hogy adótechnikailag kezelhetetlen valamilyen katalógusérték alapján fizetni a vagyoni jellegű adót, mert biztos lenne pár kivétel, ami miatt rá lehetne sütni, hogy igazságtalan. És dolgozni kellene a javaslaton, számolni rengeteget, arról nem is beszélve, hogy az Eurotax szénné keresné magát.

De drága barátaim! Hogy nincs annyi eszetek, hogy valami más címen szedjétek be ezt a költségvetési pazarlás és korrupció szintjén is észrevétlenül kis összeget? Vagy ha már mindenképp a teljesítményt pécéztétek ki magatoknak, akkor az adótételek degradálása miért nem követi legalább haloványan az autó elértéktelenédését? Aki pedig a Bajnai szövegeit írja, hogy a fenébe nem lehet annyira kreatív, hogy sokkal trendibb bullshitet találjon ki: óvnunk kell a környezetet, azért igyekszünk honfitársainkat a minél újabb, takarékos autók felé terelni, satöbbi, satöbbi. Ez legalább védhető lenne, nem? Vagy ez nem tetszik annyira a nyugdíjas szervezeteknek, mint a csúnyagazdagozás?

Szavazzon a gépjárművek vagyonadójáról:

Pedig így nem vetődne fel már az első tagmondat után, hogy tizenmilliós új autók után simán megúszható a vagyonadóztatás álcája mögé bújtatott sápszedés. Netán lehetne szén-dioxid-kibocsátás vagy környezetvédelmi besorolás alapján adózni, mert az kifelé is jól mutatna. Akkor lenne valami értelme az egésznek, tisztább lenne a levegő, a gazdagok meg felárral szennyezhetnének. Néha talán fel kellene nézni az excel-táblákból, és megnézni a pénzügyi tili-tolik hatását a való életre, legalább egyszer. Ettől még be lehetne szedni ugyanannyit lét. Persze akkor is hőzöngenénk, csak nem lenne ennyi kapaszkodónk.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott