Muszáj-e minden öreg verdát megmenteni?

Régi autókat veszni hagyni

2010.04.28. 08:09 Módosítva: 2010.04.28. 10:47

Ha ezután a veterános társadalom kivet a testéből, nem fogok csodálkozni. A felületes szemlélőnek úgy tűnik majd – szembeköpöm önmagamat. Holott csak egy huszonnégy évnyi öregautózás során desztillált, árnyaltabb nézetet szeretnék megosztani önökkel. Ergo: akinek nem kenyere az árnyalt gondolkozás, kérem, ezt a cikket ne olvassa el.

Nem tudom, jártak-e már olyan kislakásban, amely tömve volt kétszáz éves stílbútorokkal. Amelyekre leülni nem volt szabad, mert ránézésre szét akartak esni, azon kevésen, ami pedig mégis használatban volt, nem esett jól a pihenés, hiszen a XIX. század elején még csak pajkos gondolatként sem létezett az ergonómia tudománya. De mivel a nagyapát/nagyanyát/üknagynénit kilakoltatták az ötvenes években a tízszobás villából, viszont említett rokon a testével védelmezve mentette meg ezeket az óriási értékeket (az aranyozott vitrinkulcsot egyenesen az ánuszában rejtette el a gaz ávósok elől), ezért azóta egyetlen generációnak nem volt mersze semmit eladni a hagyatékból.

Emlék, hőstett, szokás, óriási érték – e sok fogalom mind gúzsba köti az örökösök kezét. A biedermeier tálaló ezért szorong ötvennyolc négyzetméteren a már szintén viseltes, de még használható Réka modulszekrénysor mellett. Már görbül a fal, sebaj, mert van még kétféle újabb, meg öt régi, düledező fotel is a szobában, közvetlenül a páncéltőkés zongora irdatlan teste mellett. Élével azért még el lehet evickélni a hálóig, ahol metszett tükrös toalettszekrényen lakik két szecessziós éjjeliszekrényke, persze fejjel lefelé.

Az ágy sajnos modern, mert a szetthez való eredeti (szerencsére) nem fért be a telepi liftbe, az emiatt a nagyvázsonyi garázsban lakik, amit még a Trabinak épített a nagypapa a hatvanas évek végén. A Trabi is ott van valahol még hátul, az art deco ruhásszekrény-pár mögött, de sem a szekrényeket, sem a hatszázegyest nem látta már senki vagy tíz éve. Minek is nyitogatni a garázsajtót, úgyse látszik ott semmi a nyolcvanéves, szúette konyhaszekrény hátfalától...

Elég szörnyű, ha az ember a tárgyak rabságában él – mondom pont én, aki a tárgyak rabságában élek, igaz, antik bútorom nincs. Viszont legalább belülről látom, hogy baromság, amit művelek, nem szabad az ilyen. Nem hülye vagyok én, csak gyenge, ne értsenek félre. Nem tudok ellenállni a vásárlásnak, eladásra meg nehezen veszem magam, és ha igen, hamar eltántorodok tőle. Talán ezért is írok erről a jelenségről – persze az autók kapcsán.

Az autó a legszerencsétlenebb gyűjtenivaló

Az autó a legszerencsétlenebb gyűjtenivaló. Nagy. Adót kell rá fizetni, meg biztosítást. Ha az ember kivonja a forgalomból, használhatatlanná válik. Visszaállítani nyűg, pénz. Sérülékeny is, rádől a létra, nekitolja a gyerek a biciklit. Ha nem használjuk, elöregszik minden gumialkatrésze. Meghülyül az elektromossága. Megsűrűsödnek a kenőanyagok, utána kopik, szorul, lötyög minden. Egy autó karbantartást követel – olaj-, fékfolyadék-, akkucserét, zsírzást, a gumijaiba légnyomást, rendszeres használatot. Ja, és a garázsban ácsorogva is rohad, érdemes tehát komoly párátlanító berendezést üzemeltetni, amit eleve nem olcsó megvenni, hát még működtetni.

A kint tartott old(young)timer néhány év alatt szétporlad. Erre sokan legyintenek, hogy úgyse. Dehogynem... Újkorukban is szétrohadtak (azért nincs már belőlük) ezek, és azóta átestek némi lakatoláson, ami miatt még sokkal rohadékonyabbakká váltak. Ha nem estek át lakatoláson és fényezésen, akkor már biztosan elindult a korrózió a felszín alatt, ha nem, akkor is csak percek kérdése, és el fog. És utána nincs az az üregvédelmi technika, ami öt-hat évnél messzebbre tudná nyújtani az épen maradásukat. Tehát garázs kell.

A sok veteránautó óriási nyűg

Egyetlen oldtimer is könnyen rabszolgává teszi az embert. Pláne három. Még inkább hat. A tíz már rettenetes teher, azok közül kettő-három még a legszeretőbb gazdi és a világ legszárazabb garázsa mellett is pusztul, hacsak nincs személyzet, ami karbantartsa. A sok veteránautó óriási nyűg.

Amikor tizensok éve elkezdett rajtam elhatalmasodni az elmebaj, és már volt három darab DS50-es Puch mopedem, két kis Rometem, két ötvenes Hondám, egy BSA-m, egy állólámpás Mercim, meg egy romokban levő Autobianchim (no meg egy gyarapodó szalagosmagnó-, illetve fényképezőgép-gyűjteményem), Ocskay Zoli barátom annyit mondott – „Zsolt, idővel majd rájössz, hogy egy feneked van. Ennyi mindenre nem lehet ráülni.”

Valahol sejtettem, hogy baromira igaza van. De ha az ember szerelmes, nem lehet neki azt mondani, hogy a csaja egy rosszindulatú, irigy és önző dög, aki később kihasználja majd. Hát még, akit elkap a gyűjtőszenvedély (amit általában az első egy-két évben be se mer vallani magának) – az ölni is tud az elvei védelmében, sőt, ennél cifrább dolgokra is képes.

ölni is tud az elvei védelmében

Mostanában mindenféle egyéb dolgok is eszembe jutottak ezzel az autógyűjtésesdivel kapcsolatban. Például egy régi barátom, Vörös Gyula, a Fiat-bontós. Gyula jó csávó volt, értett a veteránkereskedelemhez. Én, akkor, huszonegy-két évesen csak nála láttam nagy mennyiségben igazi oldtimert. Monoron, a háza előtt sorban állt a Peugeot 402, a Volvo PV544, a 170-es Mercedes, meg az óriási, de romos 500-as Mercedes még a háború előttről. Aztán megvette az üllői bontós nagy telepet, ahol még sokkal több helye lett, és elkezdett bevásárolni fecskefarkú Mercedeseket, mindezt olyan '87 környékén.

Egyik nap állunk ott vagy nyolc darab 220-as Fecske előtt, és feltettem a kérdést - „te Gyula, ezt mind meg akarod csinálni?” „Á dehogy” - így ő – „talán egyet majd az összes közül, a többit meg elbontom. „De akkor minek vettél ilyen sokat? Hiszen ezek nem olcsók” – folytattam. „Figyelj ide” – válaszolt, vontatott, mindig kicsit fáradt hangján – „amennyivel kevesebb van belőlük, annyival értékesebb lesz az enyém, érted?”

Hát hogyne. Bár világgazdasági dimenziókban talán nehéz lett volna annyit felvásárolni a nagyfecskékből, hogy érdemben változzon a katalógusár, de Magyarország akkor még zárt gazdaság volt, veteránautót importálni például közel lehetetlen feladatnak minősült. Ha ebből a kis pocsolyából kihalászott valaki nyolc darab fecskét, maradt benne összesen talán húsz másik, s ez tényleg képes volt megmoccantani az árakat.

Aztán már a Veterán Autó és Motornál dolgoztam, amikor az első Zsigulik OT-s korba léptek. Úristen, úristen, mi lesz, ha már mindenféle szottyadék Ladák, meg Wartburgok, meg Daciák is kaphatnak veteránvizsgát – rémüldözött mindenki. A roham azonban – akkor – elmaradt, károgtunk is, hogy a fene vigye el, meg kellett volna menteni legalább egy jó ezerkecskét, vagy kihúzni egy patika Dáliát a moldávok alól, még mielőtt lecsapnak rá a Nagykőrösin. Mert most nincs.

Dehogynem volt. Csak nem jött elő a lukból.

Ezt páran fel is ismerték, működésük nyomán azokban a hónapokban váltak a papás, nyolcvanezer forintos Zsigulik - a lenézett, zajos, nehézkes ruszki szörnyek - hatszázezer forintos, megbecsült, finom, „vótezekbeméganyag” veteránautókká. Ma is ezért kerül ilyen sokba egy Zsigulátor.

Mert pár év múlva kiderült, hogy azért nem tűntek el a megkímélt Zsigák. Egy csomó barátom vett azóta ilyen „alig túl a százezren, még épp csak foltozva volt kicsit” Zsigulit azóta, és csak egyre bukkannak fel a megkímélt, és még annál is megóvottabb darabok, egyik-másik órájában alig ötvenezer a kilométer. Az Oldtimer Expón is ott állt kettő egymás mellett, egyik hét-, a másik tizenegyezer kilométerrel... Szóval nagy volt a pánik, feleslegesen. Maradt belőlük, amennyi kell, csak lassan ébredeznek a régi gazdák.

Az oldalról ajánljuk

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53