Háztáji vérfürdő a Forma–1-ről

Távirányított majmok vagy szuperhősök?

Be vagyok oltva Forma–1 ellen, úgyhogy én sokáig csak hallgattam, amikor a kollégák a hétfő reggeli hétindító értekezleten egymással üvöltöztek. Hogy bírnak ezen ennyit veszekedni, méghozzá ilyen szenvedéllyel, mély átéléssel?

Szerencsére nem azon folyt a vita, melyik csapat csalt, vagy melyik pilóta manővere minősíthető bunkónak, mert hogy túlmutat a sportszerűség határán, vagy hogy milyen technikai újítást ki milyen kreatívan használ – nem. Ha ezzel rabolták volna a vállalat drága idejét, ki is üríttetem a termet. Hanem úgy általában, tudnak-e vezetni ezek a mai srácok, és ha tudnak, vezethetnek-e.

Szeretném azt kommunikálni, hogy mielőtt a vita eldurvult volna, megkértem a tisztelt résztvevőket, írja meg ki-ki a saját eretnekségeit, aztán döntsön a népszavazás, de sajnos elkéstem. A vita már el volt durvulva. Na mindegy, szerencsére abbahagyták, és tényleg inkább megírták.

(W.R.)

Karakter? Eszik azt vagy isszák?
[Vályi István]

Az első – és talán legnagyobb – fájdalmam az, hogy szegény Czollner Gyuszi elkapta a Palik-kórt. Nem tudni, hogy Vitéz Lászlónk távozása után milyen feltételekkel lehetett most ő a főszaki, de kötve hiszem, hogy a fejhangon ordítozás, cigányasszonyokat megszégyenítő jajgatás és a szívrohamközeli alapállapot szerződésben lenne lefektetve. De az is lehet, hogy igen, vagy Laci távozásakor ellátta némi jó tanáccsal, vagy csak az arcába tüsszentett, onnan kapta el.

Kicsit szomorú vagyok emiatt. Gyuszi szegény évekig tologatta a szopórollert, rendre rosszul sikerült, egyáltalán nem vicces tréfák céltáblája volt. Ő volt a Schumachert kiszolgáló Barrichello, a vízhordó balek, aki tűrt és nyelt. Bevallom, minden hibás okfejtése és borzalmas beszólása ellenére néha meg is sajnáltam. Én biztosan nem viseltem volna el mindezt, és tán a harmadik-negyedik beszólás után koppant volna P. László feje az asztallapon, a programigazgató csizmája meg az én seggemen.

Szerintem igazán megérdemelte Gyula az esélyt, most végre kiléphetett volna az árnyékból, egyenesen a fénybe-pompába. A sikerhez csak annyi kellett volna, hogy átgondoltan, higgadtan nyilatkozzon és hallgasson, ha kell. De nem megy, sajnos nem. Amit Szabó Robi és Wéber Gabi (nem beszélve a kicsit lassuló, de annál bölcsebb Dávid Sándorról) tudnak, mondanak, azt nem tudja utánozni. Ezért Palikozik. Sikít, ha kicsit megcsúszik Rosberg a kanyarban, 120 decibellel jajgat és húházik, amikor Kobayashit Kubica szépen kikíséri a pályáról és ha netán elgurul egy kerékcsavar a boxutcában? Akkor az Ezo TV jósait megszégyenítő módon vetíti előre azonnal és ingyen a 2015-ös szezont is. Néha elképzelem, milyen bábeli kakofónia venné kezdetét egy ilyen előzés láttán:

Gyuszinak nem kéne az új szerzeménnyel, Walter Csabival játszani azt, amit eddig vele csináltak, szerencsére nem is viszi túlzásba. Nem tartom rossz ötletnek Waltert, pedig tudjuk, meglehetősen közel áll a Hungaroringhez (felesége édesapja, Dancsó Pál vezérigazgató, illetve cégvezető volt a Hungaroring Zrt.-nél), bár kivételesen olyan ember, aki érti annyira az autóversenyzést, hogy mikrofon mögé ülhessen. Szerintem nincs vele baj, még ha helyenként érződik rajta, hogy új neki ez a szakma és ezért néha becsúszik egy baki. Ellenben a hazai GP szervezőbizottságának elnöke, így közel van a  tűzhöz, ez pedig jó.

Jobb lesz, maga a közvetítés igen, de mi van a versennyel? A nagybetűs Versennyel? Az ok, ami miatt egyre többen fordulnak el a pályaversenyzés királykategóriájától: az arcok hiánya. A probléma komplex és biztos vagyok benne, hogy nem csak a pilóták tehetnek erről. Kezdjük az elején, nézzük – mondjuk –, hogy 1990-ben kik álltak rajthoz a bajnokságban. A teljesség igénye nélkül egypár név: Prost, Mansell, Alesi, Boutsen, Patrese, Alboreto, Warwick, Capelli, Tarquini, Nannini, Piquet, de Cesaris, Larini, Senna, Berger, Johansson, Lehto… 17 név az akkori mezőnyből, melyekhez még ma is arcot tudnak társítani azok, akik már ekkoriban figyelték a Forma–1-et. Pedig 20 év telt el azóta, egy generációnyi ember nőtt fel. Vajon 2030-ban fel tudunk-e idézni a mai mezőnyből 17 versenyzőt?

És miért nem? Ennek első okát érdemes az egyre keményebb, szigorúbb szerződésekben keresni. Elhiszem, hogy egy multival szerződve a szó szoros értelmében még a seggüket is csak céges papírral törölhetik, semmi oda nem illőnek, ne adj' isten botránykeltőnek, pletykaalapnak nem SZABAD történnie. Soha, sehol. Nincs nyilvános dorbézolás, netán ünneplés, csajozás. Ha pedig egyszer olyan emberi módon nyilvánulnának meg, mint a zseniális James Hunt tette 1976-ban, keresztre feszítenék őket. Pedig Hunt, 1976 világbajnoka, nem csinált semmi extrát. Egyszerűen csak jólesett volna neki egy cinyó és egy sör a verseny után. Látják az arcán, mennyire érdekli a szponzorok véleménye és a mellette a zavarában odabiggyesztett hosztesz?

james hunt 1976

Persze, mert Hunt megengedhette magának, mondhatnák önök, és sokkal liberálisabbak voltak a reklámtörvények, a szponzori szerződések stb. Igen, minden bizonnyal így van. De abban is biztos vagyok, hogy ugyanígy ücsörgött volna autóján a koreai futam után is, 2010-ben.

Nehogy azt gondolják, követendő példát állítanék a mai versenyzők elé, nem. Ez csak szemléletes példája annak, hogy egy versenyző attól is lehet sztár, hogy közben önmaga marad és nem csak távirányított majom, mint azt Papp Tibi írja.

Kevés, nagyon kevés azok száma, akikben még legalább nyomokban fellelhető a csibészség, ami még egy nem túl sikeres de Angelisben, Nanniniben, sőt, még a sótlan Bergerben is megvolt. Hogy a Prost-Senna-Mansell-Piquet-Alesi-kaliberű versenyzőkről ne is szóljak. Az utóbbi években alig-alig tűnt ki valaki ezzel, és a pangásra jellemző, hogy egy tízéves Hakkinen-előzés (2000-ben Spában, mikor gyönyörűen megszívatta Schumachert) is mai napig a köztudatban maradt. Mert csak villanások vannak, amik néhanapján lecseppennek annak a pár pilótának a jóvoltából, akikben ott ég a nyerni vágyás. Látják, ezért kedvelem egyre jobban a nemrégiben még utált Alonsót is.

Mert ő akar, tolakodik és ez látszik rajta, nem veszi el, csak az utolsó körben, mikor már ordítanak neki, hogy elég. Vagy Sutil, az eszement Kobayashi és az újonc Petrov, esetleg Kubica, aki szintén sokat dolgozik. A többiek pedig mintha csak statiszták lennének a játékban, a motyogó, pösze Massával az élen, akit a Jóisten is cukrásznak teremtett. Vagy másodhegedűsnek. Kemény szavak, persze, partvonalról ugatásnak tűnhet csak az egész, és tény, hogy a FIA-FOM-szponzorok által vert béklyóban nehéz még akár vergődni is, de sajnos ez a pakli egyik rossz lapja. És Ecclestone csak az egyik kulcsfontosságú figurája a cirkusznak, ami mára tényleg cirkusz lett, nem show, mint régen. Sok cég, még több érdekeltség, állami vezetők és bankok, az F1 nagy üzlet mindenkinek.

Bernie a porondmester, akinek rengeteg eszköze van, hogy megzabolázzon bárkit az F1 vonzáskörzetében (Mosley is addig maradt a helyén, amíg össze nem balhézott vele), majd elégedetten hátradőljön a pénzkupacon és örüljön, ahogy még egy élvezhetetlen Tilke-pálya vagy botrányosan rossz városi futam után megcsiklandozza az ánuszát egy újabb köteg pénz.

A versenyzőkből – még ha lenne is bennük annyi vagányság és karakter, hogy alkalomadtán köpjenek a szabályokra – ügyesen irányított szolgák lettek csak. Vagy ha nem is, egyre inkább azokká válnak. A buta szabályok, a bárminemű keményebb manőverért járó büntetések, az ujjal mutogatás és rengeteg óvás, árulkodás és köpködés (helyenként kísértetiesen emlékeztet a haza ralibajnokságra) is egyre inkább passzivitásba nyomja őket, jobb semmit nem tenni, abból nem lehet baj.

Emlékeznek, mit nyilatkozott az olykor annyira ellentmondásos, mégis abszolút zseniális Ayrton Senna, mikor annak idején az újságírók nekiszegezték a kérdést, hogy miért volt ilyen agresszív és nemtörődöm Prosttal szemben?

„Mi mindannyian azért versenyzünk, hogy nyerjünk. És ha neked nem a győzelem fontos, akkor többé nem vagy versenyző.”

És ebben azért ott egy mélységes alapigazság a sok közül. Ezért kívánom Alonsónak, hogy világbajnok legyen.

Az oldalról ajánljuk

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal
  • Hírek

Trump most épp a sajátjait készül kiütni 100 százalékos vámmal

Az USA elnöke szerint ellopták országának autóiparát.

február 12., 14:53
Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj
  • Hírek

Mindjárt kezdődik:a Flórián tér felé csak, ha muszáj

A felüljáró fejújítása miatt borítékolható a dugó a környéken. Sokaknak opció lehet a Megyeri híd.

február 12., 09:19
A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt
  • Hírek

A szemközti sávba repült egy autó az Árpád hídon, egy másik a villamossínen rekedt

A baleset körülményei egyelőre tisztázatlanok.

február 12., 16:44
Legális-e a kisebb ET-s felni?
  • Gumidoktor

Legális-e a kisebb ET-s felni?

Tudom, hogy csalni fog a sebességmérő, de ez nem izgat.

február 12., 15:59
A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette
  • Hírek

A BMW szerint a V8-at semmivel sem lehet helyettesíteni, ezért kitartanak mellette

Legalábbis azokon a piacokon, ahol erre lehetőségük van.

február 12., 13:20
Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés
  • Hírek

Sikerült kimaxolni a gyökérséget a magyar Nissannál – Az anyacégnél is kiverhette a biztosítékot a vállalhatatlan lépés

A magyar Nissannál úgy érezték, hogy a prosztóság menő és érdemes így reklámozni a márka autóit. Pedig nem.

február 12., 07:32
Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck
  • Hírek

Elfelejtett sávot váltani az önvezető rendszere, oszlopnak hajtott egy Cybertruck

A nevével ellentétben ez még mindig nem egy teljesen önvezető rendszer.

február 12., 12:12
Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja
  • Hírek

Hivatalos: ilyen lesz a 1,5 milliárd forintos Bugatti Tourbillon hangja

Gőzerővel halad a Bugatti Tourbillon fejlesztése.

február 12., 05:53
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

6 órája
Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba Afrikában
  • Belsőség

Kígyómarás, a Tigris sorsa és egy klímás hotelszoba AfrikábanTC Bamako 2025/13

Eldöntöttük, mi lesz a Tigrissel a futam végén, de vannak még kérdések.

február 12., 13:45
Magyar szájba kínai nokedli
  • Tesztek

Magyar szájba kínai nokedliTeszt: Relive N1 - 2024.

Korrekt a hatótáv, 100 km/h a végsebesség, szaladhatunk lecserélni a Suzukijainkat és Skodáinkat. 4,4 millióért.

február 12., 05:52
Visszatérhet a V8-as Hemi motorcsalád a Dodge autóiba?
  • Hírek

Visszatérhet a V8-as Hemi motorcsalád a Dodge autóiba?

A Dodge vezérigazgatója nemrég egy interjúban utalt erre.

február 11., 07:56
Izgalmas terepcsomaggal jön a Volvo EX30 Cross Country
  • Hírek

Izgalmas terepcsomaggal jön a Volvo EX30 Cross Country

Stílusos csomaggal tiszteleg a Volvo a korábbi XC-modellek előtt.

február 11., 06:08
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél
  • Hírek

Történelmi szövetségre léphet ember és baromfi, a környezetbarát közlekedés a cél

Kisebb szennyezés és kedvezőbb fogyasztás érhető el a Stellantis kísérleti abroncsaival.

február 12., 17:51
Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?
  • Közélet

Ki fizet, ha a frissen vásárolt autó már a hazaúton elhalálozik?Szavatosság, rejtett hibák és egyéb gyötrelmek

Ha baj van a használt autóval, a szavatosság majd megold mindent? Igen is, meg nem is. De mitől függ egy ilyen jogvita kimenetele?

február 13., 06:01
Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata
  • Hírek

Az Audi A7 Sportback lehet a Volkswagen szenvedésének következő áldozata

Az Audi modellpalettájának racionalizálásával csökkentené a költségeit a Volkswagen.

február 12., 05:53
Történelmet szeretne írni a BYD
  • Hírek

Történelmet szeretne írni a BYD

A DeepSeekkel együttműködve forradalmasítanák az önvezetést.

február 11., 17:43
Menet közben távozott a gumi a szerb elnök Audijáról
  • Hírek

Menet közben távozott a gumi a szerb elnök Audijáról

A furcsa incidens idején a Alekszandar Vucsics is az autóban ült.

február 11., 06:08
Az autóiparon kívül kereshet új szövetségest a Nissan
  • Hírek

Az autóiparon kívül kereshet új szövetségest a Nissan

Zsákutcába juthattak a Honda és Nissan közötti tárgyalások. A Nissannak így várhatóan új partnert kell keresnie, hogy kilábaljon a bajból.

február 11., 15:05
Egy tanulmány szerint a tempomat a legveszélyesebb vezetéstámogató elektronika
  • Hírek

Egy tanulmány szerint a tempomat a legveszélyesebb vezetéstámogató elektronika

Azonban sok másik biztonsági elektronika jól szerepelt a felmérésben.

február 11., 13:11
Újabb kínai gyártó tör be a magyar piacra, egyből a legnépszerűbb szegmenst támadja
  • Hírek

Újabb kínai gyártó tör be a magyar piacra, egyből a legnépszerűbb szegmenst támadja

A 25 éves márka az elmúlt pár évben a Kínán kívüli piacok felé is elkezdett nyitni, pozitív eredménnyel.

február 11., 12:11
Ütésváltással indul az év a villanyautó-piacon: a ringben a BYD és a Leapmotor csap össze
  • Hírek

Ütésváltással indul az év a villanyautó-piacon: a ringben a BYD és a Leapmotor csap össze

Gyorsan válaszol a hazai konkurencia a BYD újabb de facto árcsökkentésére.

február 11., 14:08
Benzingőzös műkincsek a Louvre-ban
  • Szerelem

Benzingőzös műkincsek a Louvre-ban

Kivételesen nem a Mona Lisa, hanem az RM Sotheby’s árverésre bocsájtott klasszikus autói kedvéért álltunk sorba a Louvre-ban.

február 11., 16:05
Trump vámcunamija végighömpölyöghet az európai autóiparon
  • Hírek

Trump vámcunamija végighömpölyöghet az európai autóiparon

Eléri az európai autómárkákat is Trump tarifacsapása

február 11., 17:08
Megállás a leállósávban: a jövőben csak villogóval szabad a spanyoloknál
  • Hírek

Megállás a leállósávban: a jövőben csak villogóval szabad a spanyoloknál

Búcsúzik az elakadásjelző háromszög a spanyol sztrádáktól. Jön helyette a villogó.

február 11., 09:19
Több mint száz autó karambolozott Kínában egy hídon
  • Hírek

Több mint száz autó karambolozott Kínában egy hídon

Az eset ködös időben történt.

február 11., 10:40
Renault elektromos kisteherautók
  • Hírek

Renault elektromos kisteherautók

február 12., 17:30
Chery Tiggo 7
  • Hírek

Chery Tiggo 7

február 11., 11:24
Használtteszt: Volvo XC70 – 2010.
  • Tesztek

Használtteszt: Volvo XC70 – 2010.

február 11., 11:01