Nem akarnék a vegyészetbe túl mélyen belegyalogolni, ahogy a közlekedési környezetszennyezésbe sem. Nem nagyon értek hozzá, így könnyű lesz.
Azért annyit tudok, hogy a járműveknek meg kell felelniük bizonyos követelményeknek. A törvények nem foglalkoznak olyan apróságokkal, mint a nem túl egészséges fékpor, az abroncsok kopásából származó gumipor, mert az nem a kipufogóból jön. De a buszok tankjából kicsorgó gázolajat is említhetném.
Igazából van a CO (azaz szén-monoxid), a NOx (ezt meg nemcsak a buszsofőr hallgatja menet közben az MP3-lejátszóról, hanem jelent nitrogén-oxidokat is) – nos, ezek a legdurvábban mérgező cuccok.
Aztán ott vannak még a szilárd részecskének hívott anyagok, amelyeket a köznyelv koromként ismer. Ezek többnyire aromás vegyületek, és ez nem az ízükre utal, hanem a kémiai felépítésükre. Hangsúlyozom, még nem kóstoltam. (Az elégetlen szénhidrogéneket most inkább hagyjuk, ez inkább a benzinesekre jellemző, teccik tudni, amikor mennek a faros Skoda mögött, és olyan szaga van, mintha csak elpárologtatná a benzint.)
Ha már szóba került a korom, és közelítünk a harmincéves Ikarusokhoz, van ennek egy finomka alváltozata. A kék füst. Ez tulajdonképpen ugyanaz, csakhogy már annyira szarnak kell lennie a motornak, hogy a koromszemcse igazából már nem tudott finom grafitszerűre szilárdulni, mert félig-meddig még ég. Kicsit az ember szeme is. Ezt a legjobb belélegezni, ha már unjuk a földi létet.
Az emissziós előírásokat akkortájt kezdték komolyan venni, amikor az NSZK-ban a savas esők kezdték kiirtani az erdőket (az NDK-ban ugye tettek rá), és a Ruhr-vidéken a hat évnél fiatalabb gyerekek még nem látták a napot. Kellett valami, hát kitalálták, hogyan kell mérni. Egyszerűen. Kicsit bőgetik a bemelegített motort, feldugnak egy szondát a kipufogóba, és megnézik, mi van. Ez mutat valamit, csak a lényeget nem. Terhelve ugyanis tök más a járművek emissziója, de ki a fene tudna ott futni egy szondával meg a műszerrel a kocsik mögött?
Na, ezt csak azért írtam le, mert vannak esetek, amikor a kultúrállamokban semmiféle szondát sem kell dugdosni ahhoz, hogy a rendőr egy járművet vizsgára/környezetvédelmi felülvizsgálatra küldjön. Mondjuk akkor, amikor úgy kormol, mint minden második BKV-busz. (Vagy rózsaszínben látom a világot? Ennyi jó buszuk nincs…)
Amikor a személyautókban megjelentek a részecskeszűrők, az egyik kollégánál le akarták szedni a vadonatúj Peugeot 607-esről a rendszámot valahol Nyugat-Európában a szűrőregeneráláskor kijövő, egyszeri pöffenet miatt. Nem rossz, mi? Nálunk meg egy kéken füstölő busz háborítatlanul járhat, holott nyilvánvalóan nem tart be semmilyen határértéket. És a vicc az, hogy lassan a relatíve új Volvo buszok is kezdenek kormolgatni – lám-lám, a csúcstechnika is csak addig csúcstechnika, amíg megfelelően üzemeltetik. Vagy tán akkor sem? Csikósnak volt erről egy remek cikke.
És ha már gázolajra alapozzuk a tömegközlekedésünk javát, még egy gond van. Budapest átkozottul poros város. Porolnak az építkezéseken, porol az ipar, és vannak aszfaltozatlan kis utcák itt-ott. Régen, reggel ment az utcaseprőgép, lenyomta vízzel, felszívta a port. Ma ilyesmi nincs, csak az iszonyat por. Aki nem hiszi, mossa meg az autóját, parkolja le bárhol és nézze meg pár óra múlva.És ha netán a korom szépen elszállna – na nem, ráül a porra. És beszívjuk. Így együtt hatásosabb.
Talán éppen ezért kapok idegzsábát attól, amikor azzal érvelnek, hogy igen-igen, de hát a BKV annyi embert elszállít, hadd kormoljon.
Kormoljon a jó édes anyjának. Pontosan az ilyen nagy kormolókat kellene megfogni először, és nem az 1,6-os szívódízel Passatokat kimazsolázni egyenként. Ilyen alapon a nagyobb konyháknak megengedhetnénk, hogy lejárt szavatosságú húsból főzzenek, hiszen annyi embernek adnak enni, nem? De a nagy kórházaknak sem kellene sterilizálnia a cuccait, hisz a rengeteg betegből elég sokan maradnak életben.
Abszurd, hogy van egy adópénzekből a felszínen tartott közlekedési vállalat, amely ennek ellenére lényegében nem olcsóbb, mint bármely nyugat-európai város közlekedési vállalata, ám látványosan rosszabb a szolgáltatási színvonala. Abszurd, hogy ugyanennek a cégnek milliárdjai vannak arra, hogy QR-kódot helyezzen el minden egyes buszjegyen, amiből aztán minden másodikat-harmadikat még ma is egyetlen fémpénzzel ártalmatlanítható, bütykös lukasztóban érvényesíte(né)nek. Az viszont végképp abszurd, hogy a koromszennyezés kimutatható része a számlájára írható, egy olyan városban, amelynél csak egy szmogosabb van az EU-ban. A jegykódolásra fordított egyetlen milliárdból minimum 12–15 vadiúj csuklós buszt vehetnének. Tudom, hogy a mai közel hétszáz veterán 200-as és bő négyszáz középkorú 400-as Ikarushoz képest ez elenyésző. Ám ha nincs az összes cseréjére egyszerre pénz, inkább nem csinálnak semmit?! Mi van?
Bocsánat, de mindig ilyen hülyeségeken töröm a fejemet, amikor a gyerekkel és az ő asztmájával a tüdőgyógyászatra megyünk. Van időm rá, mert hosszú a sor.
A tótoknál gáz van?
Akár úgy is felfoghatjuk a tényt, hogy az MHD (Közlekedési Vállalat) a fővárosban, Pozsonyban 204 CNG (sűrített földgázüzemű) buszt működtet. Ezek az 555 darabos flotta csaknem 37 százalékát adják, miközben meglehetősen magas arányban (96 százalék) állnak állandóan rendelkezésre. Az 555 buszból 279 alacsony padlós, modern busz, a géppark átlagéletkora kilenc év.
A gázosítás 2001-ben kezdődött, ekkor 13 régi, Karosa B732-es buszt építettek át gázüzeműre, majd 2002-ben, egy második lépcsőben tovább folytatódott a zöldprogram, melynek keretén belül 22 darab Solaris Urbino 15/III CNG buszt vettek (Iveco Cursor F2BE 0642A CNG-motorral), és 2009-re érték el a 204-es számot. Ezek a buszok általában a belvárosban és a történelminek minősített városrészekben közlekednek. A klasszikus, belső égésű dízelekkel szemben 30 százalékos megtakarítást értek el, nem beszélve a mérhetően csökkent légszennyezettségről.
A vállalat – értelemszerűen – jóval szerényebb kapacitású, mint a budapesti, buszai tavaly 130 016 utast szállítottak, bár biztos, hogy kicsit nagyobb transzparencia mellett működik. Honlapján mindent megtudhatunk a vállalat működéséről, a kiírt és leendő, valamint megnyert közbeszerzési pályázatokról, és természetesen bárki által hozzáférhetőek a részletes, év végi gazdasági jelentések, melyeket külső auditorcégek ellenőriznek. Ezekből megtudhatjuk, hogy 470 534 eurós veszteséggel (kb. 128 millió forint) zárták a tavalyi évet, az összeg azonban a jelentős kinnlevőségek és a 66 darab új busz megvásárlása miatt is lett ekkora (27 db SOR, 35 Irisbus Citelis és 4 db Irisbus Daily). Az átlagbér 864 euró (235 ezer forint), ez a 2008-ashoz képest 25 euróval (6800 Ft) nőtt. Mindezt úgy, hogy az összes, létező GDP-mutató szerint is jóval mögöttünk kullognak. A fene tudja, miféle mágia lehet mögötte, de még így is lehetővé tették 2008-tól, hogy SMS-ben váltsunk 70 perces (80 cent) vagy 24 órás (3,5 euró) vonaljegyet.
A fene a jó dolgukat!
Vályi István
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
