Kormoljatok csak, majd fizetjük!

2011.03.09. 06:56

Nem akarnék a vegyészetbe túl mélyen belegyalogolni, ahogy a közlekedési környezetszennyezésbe sem. Nem nagyon értek hozzá, így könnyű lesz.

Azért annyit tudok, hogy a járműveknek meg kell felelniük bizonyos követelményeknek. A törvények nem foglalkoznak olyan apróságokkal, mint a nem túl egészséges fékpor, az abroncsok kopásából származó gumipor, mert az nem a kipufogóból jön. De a buszok tankjából kicsorgó gázolajat is említhetném.

Igazából van a CO (azaz szén-monoxid), a NOx (ezt meg nemcsak a buszsofőr hallgatja menet közben az MP3-lejátszóról, hanem jelent nitrogén-oxidokat is) – nos, ezek a legdurvábban mérgező cuccok.

Aztán ott vannak még a szilárd részecskének hívott anyagok, amelyeket a köznyelv koromként ismer. Ezek többnyire aromás vegyületek, és ez nem az ízükre utal, hanem a kémiai felépítésükre. Hangsúlyozom, még nem kóstoltam. (Az elégetlen szénhidrogéneket most inkább hagyjuk, ez inkább a benzinesekre jellemző, teccik tudni, amikor mennek a faros Skoda mögött, és olyan szaga van, mintha csak elpárologtatná a benzint.)

Ha már szóba került a korom, és közelítünk a harmincéves Ikarusokhoz, van ennek egy finomka alváltozata. A kék füst. Ez tulajdonképpen ugyanaz, csakhogy már annyira szarnak kell lennie a motornak, hogy a koromszemcse igazából már nem tudott finom grafitszerűre szilárdulni, mert félig-meddig még ég. Kicsit az ember szeme is. Ezt a legjobb belélegezni, ha már unjuk a földi létet.

Az emissziós előírásokat akkortájt kezdték komolyan venni, amikor az NSZK-ban a savas esők kezdték kiirtani az erdőket (az NDK-ban ugye tettek rá), és a Ruhr-vidéken a hat évnél fiatalabb gyerekek még nem látták a napot. Kellett valami, hát kitalálták, hogyan kell mérni. Egyszerűen. Kicsit bőgetik a bemelegített motort, feldugnak egy szondát a kipufogóba, és megnézik, mi van. Ez mutat valamit, csak a lényeget nem. Terhelve ugyanis tök más a járművek emissziója, de ki a fene tudna ott futni egy szondával meg a műszerrel a kocsik mögött?

Na, ezt csak azért írtam le, mert vannak esetek, amikor a kultúrállamokban semmiféle szondát sem kell dugdosni ahhoz, hogy a rendőr egy járművet vizsgára/környezetvédelmi felülvizsgálatra küldjön. Mondjuk akkor, amikor úgy kormol, mint minden második BKV-busz. (Vagy rózsaszínben látom a világot? Ennyi jó buszuk nincs…)

Amikor a személyautókban megjelentek a részecskeszűrők, az egyik kollégánál le akarták szedni a vadonatúj Peugeot 607-esről a rendszámot valahol Nyugat-Európában a szűrőregeneráláskor kijövő, egyszeri pöffenet miatt. Nem rossz, mi? Nálunk meg egy kéken füstölő busz háborítatlanul járhat, holott nyilvánvalóan nem tart be semmilyen határértéket. És a vicc az, hogy lassan a relatíve új Volvo buszok is kezdenek kormolgatni – lám-lám, a csúcstechnika is csak addig csúcstechnika, amíg megfelelően üzemeltetik. Vagy tán akkor sem? Csikósnak volt erről egy remek cikke.

És ha már gázolajra alapozzuk a tömegközlekedésünk javát, még egy gond van. Budapest átkozottul poros város. Porolnak az építkezéseken, porol az ipar, és vannak aszfaltozatlan kis utcák itt-ott. Régen, reggel ment az utcaseprőgép, lenyomta vízzel, felszívta a port. Ma ilyesmi nincs, csak az iszonyat por. Aki nem hiszi, mossa meg az autóját, parkolja le bárhol és nézze meg pár óra múlva.És ha netán a korom szépen elszállna – na nem, ráül a porra. És beszívjuk. Így együtt hatásosabb.

Talán éppen ezért kapok idegzsábát attól, amikor azzal érvelnek, hogy igen-igen, de hát a BKV annyi embert elszállít, hadd kormoljon.

Kormoljon a jó édes anyjának. Pontosan az ilyen nagy kormolókat kellene megfogni először, és nem az 1,6-os szívódízel Passatokat kimazsolázni egyenként. Ilyen alapon a nagyobb konyháknak megengedhetnénk, hogy lejárt szavatosságú húsból főzzenek, hiszen annyi embernek adnak enni, nem? De a nagy kórházaknak sem kellene sterilizálnia a cuccait, hisz a rengeteg betegből elég sokan maradnak életben.

Abszurd, hogy van egy adópénzekből a felszínen tartott közlekedési vállalat, amely ennek ellenére lényegében nem olcsóbb, mint bármely nyugat-európai város közlekedési vállalata, ám látványosan rosszabb a szolgáltatási színvonala. Abszurd, hogy ugyanennek a cégnek milliárdjai vannak arra, hogy QR-kódot helyezzen el minden egyes buszjegyen, amiből aztán minden másodikat-harmadikat még ma is egyetlen fémpénzzel ártalmatlanítható, bütykös lukasztóban érvényesíte(né)nek. Az viszont végképp abszurd, hogy a koromszennyezés kimutatható része a számlájára írható, egy olyan városban, amelynél csak egy szmogosabb van az EU-ban. A jegykódolásra fordított egyetlen milliárdból minimum 12–15 vadiúj csuklós buszt vehetnének. Tudom, hogy a mai közel hétszáz veterán 200-as és bő négyszáz középkorú 400-as Ikarushoz képest ez elenyésző. Ám ha nincs az összes cseréjére egyszerre pénz, inkább nem csinálnak semmit?! Mi van?

Bocsánat, de mindig ilyen hülyeségeken töröm a fejemet, amikor a gyerekkel és az ő asztmájával a tüdőgyógyászatra megyünk. Van időm rá, mert hosszú a sor.

A tótoknál gáz van?

Akár úgy is felfoghatjuk a tényt, hogy az MHD (Közlekedési Vállalat) a fővárosban, Pozsonyban 204 CNG (sűrített földgázüzemű) buszt működtet. Ezek az 555 darabos flotta csaknem 37 százalékát adják, miközben meglehetősen magas arányban (96 százalék) állnak állandóan rendelkezésre. Az 555 buszból 279 alacsony padlós, modern busz, a géppark átlagéletkora kilenc év.

A gázosítás 2001-ben kezdődött, ekkor 13 régi, Karosa B732-es buszt építettek át gázüzeműre, majd 2002-ben, egy második lépcsőben tovább folytatódott a zöldprogram, melynek keretén belül 22 darab Solaris Urbino 15/III CNG buszt vettek (Iveco Cursor F2BE 0642A CNG-motorral), és 2009-re érték el a 204-es számot. Ezek a buszok általában a belvárosban és a történelminek minősített városrészekben közlekednek. A klasszikus, belső égésű dízelekkel szemben 30 százalékos megtakarítást értek el, nem beszélve a mérhetően csökkent légszennyezettségről.

A vállalat – értelemszerűen – jóval szerényebb kapacitású, mint a budapesti, buszai tavaly 130 016 utast szállítottak, bár biztos, hogy kicsit nagyobb transzparencia mellett működik. Honlapján mindent megtudhatunk a vállalat működéséről, a kiírt és leendő, valamint megnyert közbeszerzési pályázatokról, és természetesen bárki által hozzáférhetőek a részletes, év végi gazdasági jelentések, melyeket külső auditorcégek ellenőriznek. Ezekből megtudhatjuk, hogy 470 534 eurós veszteséggel (kb. 128 millió forint) zárták a tavalyi évet, az összeg azonban a jelentős kinnlevőségek és a 66 darab új busz megvásárlása miatt is lett ekkora (27 db SOR, 35 Irisbus Citelis és 4 db Irisbus Daily). Az átlagbér 864 euró (235 ezer forint), ez a 2008-ashoz képest 25 euróval (6800 Ft) nőtt. Mindezt úgy, hogy az összes, létező GDP-mutató szerint is jóval mögöttünk kullognak. A fene tudja, miféle mágia lehet mögötte, de még így is lehetővé tették 2008-tól, hogy SMS-ben váltsunk 70 perces (80 cent) vagy 24 órás (3,5 euró) vonaljegyet.

A fene a jó dolgukat!

Vályi István

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott