Bevallani, hogy impotens vagy…

2011.03.16. 06:09
0 hozzászólás
Mint mindenki, én is utálom, amikor a hosszú hétvége előtti csúcsforgalomban előzgetni kezdenek a kamionok az autópályán. Mégis azt, hogy előzési tilalmat vezettek be rájuk, a legkorlátoltabb, legostobább döntésnek tartom.

Hogy miért? Mert a legutóbbi KRESZ-módosítás ötven százalékban biztos nem több mint olcsó népszerűség-hajhászás. Ki hallott már olyat, hogy a buszsávra rászabadítjuk a tízzel-hússzal menő bringásokat és hasonlók? Abszurdum.

Gondolom, a „minek örülnének még az emberek?” lista egyik előkelő tétele volt a kamionok előzésének megtiltása az autópályán 6-22 óra között. Hisz ki ne utálná, amikor a kilencvennel menőt a másik előzni kezdi 90,7 km/órás sebességgel, de jön egy félfokos emelkedő és elnyúlik a dolog? Ez ám a sebességlimiter-párbaj! Láttam is egy tévéadón, lemérték, akár 36 másodpercig is eltart egy ilyen előzés.

És mennyivel többnek tűnik.

Valójában a balesetveszélyt azok a személyautók jelentik, amelyek valamiért elkezdik jobbról előzgetni a kamion mögött feltorlódott kocsisort, majd a nagyobb résekbe befékezik magukat, mögöttük vészfékezéshullám indul egészen a leggyengébb láncszemig, aki nekimegy az előtte lévőnek. De ezért ne a kamionosokat hibáztassuk már, könyörgöm!

Normál esetben ez az égvilágon semmilyen balesetveszélyt nem jelent, ha egy autósnak 90,7 km/órás sebességre vissza kell lassítania, feltéve, hogy:

1, a kamion valóban úgy előz, hogy a személyautót nem kényszeríti vészfékezésre;

2, a személyautó valóban százharminccal jön.

Az elég szánalmas magyarázat lenne a KRESZ-módosításra, hogy a kocsik valójában gyorsabban jönnek. Mert akkor kérem, az akadályok ilyetén elhárulása után emeljék fel a sebességhatárt is. Továbbá a szabályok szerint a kamionnak eddig is úgy kellett megkezdenie az előzést, hogy a hátulról érkezők ne csupán a satufékkel kerülhessék el a halált.

A baj nem itt kezdődik. Egy ilyen előzés már csak azért is tilos, mert 90 km/óra környékén történik. A kamionok megengedett sebessége autópályán 80, azaz nyolcvan km/óra, és mivel ma már 95 százalékuk 350–500 lóerős, gond nélkül mehetnének ennyivel, emelkedőn, lejtőn, függőleges falon – bárhol. Abban a pillanatban, hogy kilencvennel megy az egyik, a rendőrnek ki kellene szednie és megbüntetnie.

Láttak már ilyet? Én még nem. Magyarországon az autópályán a tehergépkocsik 99 százaléka kilencvennel megy.

Az már izgalmasabb kérdés, hogy ezekben a járművekben van úgynevezett tachográf, amely nem a vezető kulturáltságát minősíti, hanem rögzíti, milyen sebességgel haladt. És soha, senkinek nem szúr szemet, hogy megérkezik a kamion Ártándhoz, és mindössze két időpillanatban ment ötvennel: amikor fékezett a kurváknál meg amikor utána felgyorsított. És közben átment fene tudja, hány településen, ott esetleg lelassított hetvenre, amúgy végigtolta kilencvennel.

De hagyjuk mindezt. Nem értem, hogy aki ilyen, egész országra érvényes előzési tilalmakat talál ki, annak mi lehet a fejében? Mert bár a kamionosok nem a világ legszabályosabban közlekedő emberei, de mi van, ha megtalál Hegyeshalomnál egy lomiból hazatérő, hat méter magasan megpakolt Zukot, amely sík úton esetleg képes hatvannal menni? Ha ez a Zuk a Nyírségbe megy, akkor nem előzheti meg Nyíregyházáig?! Ezt komolyan gondolták? Nem tudom, megfigyelték-e már, de amikor egy kamionsor feltorlódik, ott az esetek háromnegyedében nem teherautó tartja fel a sort, hanem valami más: a már említett lomis, egy papa, aki mindenhol hatvannal megy satöbbi. A kamionosnak ugyanis nem érdeke, hogy feltartson bárkit is. Sőt.

A másik: bár a négynapos hétvégék idején, nyári nyaralós csúcsokban és más birkaáradatokban tényleg zavaró és veszélyes a kamionosok előzgetése. Ilyen időszakokban nyugodtan ki lehetne használni az autópályák elektronikus tábláit, ha már ott vannak. Persze gondolkodni kéne, hogy mely útszakaszokon, mely időszakokban tilos előzniük. Ez nyilván megoldhatatlan.

Egyébként a szabályváltoztatás előtt már voltak ilyen szakaszok, fix tilalommal. Ám nemcsak a nyári M7-es van ám a világon, nem tudom, jártak-e már az M3 Gyöngyös utáni szakaszán? Mintha ciánoztak volna. Ott vajon kit zavar, ha a kamionos megelőzi az aktuális lomizót?

Nyilvánvaló, hogy ezzel a szabállyal csak átpasszolták a rendőrségnek a problémát, és ezennel megoldottnak tekintik. Azonban a rendőrségnek erre sincs kapacitása. Hisz a már említett többi szabálytalanság megakadályozására sem volt. Ahogy a kocsisort jobbról előzgető barmokra sem.

És itt kezdődik a baj. A kamionok nem azért sietnek, mert csupa Schumi ül a volánnál. Valahová időre oda kell érniük. És ha nem érnek oda, az rettentő módon megdrágít mindent. Illetve rettentő módon csökkenti a sofőr bérét, netán az állását veszélyezteti. Azért tessék már belegondolni: mindenért a vezető felel. Ha rosszul pakolták fel a rakományt, azért is. Ha túlterhelték, azért is. Ha a kamion műszaki állapota nem megfelelő, azért is. És ha a munkaadója szinte teljesíthetetlen átlagsebességet vár el tőle, azért is. Kivel van tehát kibaszarintva, sokadszor? És akit nem érdekel az egész: a munkáltatóját. Oldja meg.

Namármost, mi a kamionosok első reakciója?

Egyrészt előznek, csak jobban szétnéznek, nincs-e rendőr.

Másrészt van egy csomó olyan útirány, ahol főútvonalon is haladnak. Ha be akarják hozni az autópályán elvesztegetett időt, ezt a településeken fogják behozni. Még hetvenre sem fognak lelassítani. Továbbá ötször annyit előznek majd országúton, ahol ez nyilvánvalóan veszélyesebb.

Nem, ne mondják nekem, hogy ott van az a sok traffipax. Ennyi nincs a földön. Vagy ha van is, nincs hozzá elég rendőr. Vagy ha van, a kamionosoknak ott van a saját riadólánca, tessék elhinni. Ja, amúgy próbáltak mostanában kamiont előzni országúton? Egyre nehezebben adják magukat, nekem úgy tűnik.

Ez az előzési tilalom nem több mint a hatóságok impotenciájának a nyílt bevallása. Csakhogy még ez sem mentesíti a törvényalkotókat a felelősség alól, amikor a kamiontalanított fővárosból kitalálnak ehhez fogható ökörségeket. Nincs ám minden településnek elkerülő szakasza – csak szólok.

Mert hát a kamionos mint egyed, rém egyszerűen gondolkodik. Ha már eddig is szénné kellett szabálytalankodnia magát, akkor eggyel több vagy kevesebb, már nem számít – inkább odaér időben, ahogy eddig is. Én csöppet sem bánnám, ha ezt inkább az autópályán csinálnák, akkor és úgy, ahogy szabad.

Utóirat: az áruszállítási előzési tilalmat határtól határig, azt vonatnak hívják. És elég hozzá egyetlen vezető is. Ezen sem ártana elgondolkodni.

Még a szerkesztőségben is van ellenvélemény, kivel ért egyet?

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!