Álmodozni – csak ésszel

Bármi jobban megéri, mint az új autó

2011.03.23. 06:58 Módosítva: 2011.03.23. 11:54

Valami azt súgja nekem, hogy ezeknek a hitelintézeteknek megint mocorog a cerka a kezében. Lassan, de biztosan szivárognak vissza a hitelek, keresik a repedéseket. És félek – sokaknak nem volt elég a 2008-as krach, hogy elhiggyék, borzalmasan megégethetik magukat, ha túl nagyot álmodnak.

A minap Zirig kollégám felmutatott nekem egy bulvárlapot ebéd közben: diszkrét hitelek, nem kérnek hiteltörténetet, nem kell jövedelemigazolás. Na Zsolt, mi a hirdetésben a furcsaság? Nem láttam, el se hittem volna eddig az ilyet. Nem szerepelt ugyanis cégnév, csak cím és telefonszám. A nyers brutáluzsora korszakába léptünk, egy vese ezer forint, párban ezernyóc, az arany metszőfogért adok egy ötöst, jöhet a gyerek is, eladjuk majd a bányába' havi tízezerér'. A pár éve a csillogó autójára büszke, jól berendezett svájcihiteles lakásban feszítő szomszédunk, aki nem értette, mi miért nem használjuk ki a hétmérföldet lépő csizmát, most a hitel hitelére vesz fel jelzálogkölcsönt, nagyjából az ötödik rétegnél tart.

nyers brutáluzsora korszakába

Pedig a szomszéd tényleg a józan kispolgár mintaképe - volt még pár éve. Szerette, ha rendben mennek a dolgai, ha minden működik, amije van, ha számíthat mindarra a kis kényelemre, amivel aprólékos, szorgalmas munkával körülvette magát az évtizedek során. Például, hogy számíthat a klímás, amúgy szerény, kismotoros Suzuki SX4 biztonságára, hűségére, komfortjára. Húsz év Wartburg után ennyi járt.

Most én mondjam? Hát, sajnos nem járt. Csak számolni kellett volna. És mielőtt megint tömegesen elhisszük, hogy a dolgok visszatértek a régi kerékvágásba, számoljunk megint. Ne essünk még egyszer ugyanabba a hibába.

Egy új, klímás Suzuki SX4 most nagyjából hárommillió forint. Tegyük fel, hogy hat évre tartjuk meg, annál rövidebb időre kevesen terveznek az ilyen árú kocsik tulajai közül.

Manapság kevesen tudnak kitenni az asztalra hárommilliót egyben, aki tud, az is inkább drágább autót vesz. Tehát egy igen nagyvonalú közelítéssel mondjuk egymilliót teszünk le (manapság ez óriási pénz), a maradékra hatévnyi törlesztést kérünk. Az annyi, mint bő 45 ezer forint, havonta. Szorozzuk fel hetvenkettővel, összesen kábé 3 300 000 forint lesz. Plusz az egy misi, amink volt.

Hiteles autó, tehát muszáj rá cascót kötni, mert nincs annál nagyobb baj, mint ha terhelt autót ellopnak vagy rommá törjük. Onnantól kezdve a semmire fizetjük ugyanis a részleteket. A casco és a kötelező felelősségbiztosítás havi szűk tízezer forintból megúszható. Hat év alatt az hétszázezer.

Aztán van még ez a fránya teljesítményadó is, az 1,5-ös Suzuki nem túl erős, de ilyenkor azért soknak tűnik az a 112 lóerő – évi harmincezer forintunk elmegy erre is. Azaz hat év alatt közel kétszázezer.

kötelező márkaszervizbe hordani

Új autó, tehát kötelező márkaszervizbe hordani, márkaszervizes óradíjak, márkaszervizes árak mellett. Ha nem így teszünk, nem lesz pecsét a szervizkönyvünkben, ha bármi baj van a kocsival, nem működik a garancia, és ismét csak egy pénztemető hullát finanszírozunk. Persze millió és egy mód van a garanciafüzet kicselezésére, de a visszakereshető szervizlátogatások, az egyre élesebb szemű műszaki igazságügyi szakértők korában (és a hitelező vagy a garanciát adó kereskedő a legjobb szakembereket fogja segítségül hívni vita esetén) ez balul sülhet el. Ne tetézzük a bajt. Mivel feltehetőleg nem, vagy csak épp kihasználjuk majd az évi tizenötezres kilométerkeretet, ezért a lehető legritkábban, évente fogjuk szervizbe vinni az autót.

Így alakulnak majd nagyjából a szervizköltségeink:

  1. év (15 000 km) – kb. 28 000 Ft
  2. év (30 000 km) – kb. 36 000 Ft
  3. év (45 000 km) – kb. 45 000 Ft
  4. év (60 000 km) – kb. 36 000 Ft
  5. év (75 000 km) – kb. 28 000 Ft
  6. év (90 000 km) – kb. 72 000 Ft


Emellett általában a 45 ezer kilométeres szervizre elfogy a fékbetét, az olyan 18 ezer forint munkadíjjal, tuskólábakkal, 60–75 ezer körül a tárcsák is kipergamenesednek – azt 20 ezer forintunk bánja. Hat év alatt tehát otthagyunk nagyjából háromszázezer forintot a szervizben. És ez egy legendásan megbízható Suzuki, aminek ráadásul a szervizdíjai is alacsonyak. Ha komplikáltabb, drágább alkatrészekből álló, megbízhatatlanabb autónk van, és a garancia lejárta után elkezdi igényelni a drága alkatrészeket, máris nem három-, hanem öt–hatszázezer lesz az a szervizköltség.

Gumira is költeni fogunk – egy garnitúra nyári, az annyi, mint 70 ezer, ugyanez téliben másik 80. Százötven, és akkor jól osszuk be a mintázatot.

fogyaszt is, méghozzá benzint

Az autó fogyaszt is, méghozzá benzint. Vegyük úgy, hogy óvatos, de nem túl hosszú városi megmozdulásokból, ritkábban várost átszelő utakból, még ritkábban vegyes autópályás-országutas túrákból áll majd a közlekedési mixünk. Számoljunk hétliteres fogyasztással száz kilométeren, ez nagyjából reális. 90 ezer kilométer alatt az 6300 liter benzin, azaz körülbelül 2400 ezer forint, ha a benzinárak maradnak a 380-as szinten. Reménykedjünk!

Aztán letelik a hat év, és a százezredik kilométeréhez közeledő, a sarkain itt-ott meghúzott, fényesedő kormányos autónkat el kell adnunk. Kapunk érte – hát, örüljünk az egymillió-háromszáznak, de nagyon.

1 000 000 – vételár

3 300 000 – hitelrészletek összege

700 000 – biztosítási díjak

300 000 – szerviz

200 000 – adó

150 000 – gumik

2 400 000 – benzin

8 050 000 – ennyit költöttünk

1 300 000 – ennyit kapunk vissza

6 750 000 – ennyink ment valójában el

Évi bő 1,1 millió forint, azaz havi közel kilencvenötezer. Hát ezzel kalkuláljunk, ne a 45 ezerrel, amit a hitelintézetben kiszámol nekünk a végtelenül udvarias, okostelefonos intendáns.

Okosak voltunk?

Ennyibe került, hogy egy viszonylag tágas, de semmiképpen nem elegáns, luxuskocsinak egyáltalán nem mondható autót vettünk, és nem túl sokat jártunk vele – évi 12–16 ezer kilométert. Pedig amikor aláírtuk 2011-ben a szerződést, a lehető legokosabban döntöttünk – nem választottunk bele a kocsi öregedésével könnyen drágává váló, űrtechnikás dízelmotort, sok-sok elromló extrát, mi több, a létező legmegbízhatóbb márkától vásároltunk, és emiatt egyszer sem szorultunk váratlan szervizre, assistance-ra, mire 2017-ben eladtuk. Okosak voltunk, hiszen egy drágábban szervizelhető, macerásabb, nagyobb értékvesztésű típussal milliókkal kijjebb lennénk.

Vagy mégsem voltunk okosak?

Az oldalról ajánljuk

A Peugeot elképzelte, milyen lenne egy Pikes Peakre épített 504-es
  • Hírek

A Peugeot elképzelte, milyen lenne egy Pikes Peakre épített 504-es

Elég jól néznek ki ahhoz, hogy vágyni lehessen rájuk.

február 24., 05:54
Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?
  • Égéstér

Új KRESZ jön! A régi oktatók maradnak?

140-es autópályák, családtagi oktatás, és persze az új KRESZ oktatási nehézségeiről beszélgetünk Pető Attila Kreszprofesszorral és dr. Szőcs Károllyal.

4 órája
A kínaiak már inkább Xiaomit vesznek Porsche helyett
  • Hírek

A kínaiak már inkább Xiaomit vesznek Porsche helyett

A különbség oka, hogy a Xiaomi ár-érték arányban egyszerűen jobb ajánlatnak tűnik a kínai vásárlók szemében.

február 24., 09:58
Csődvédelmet kért az elektromos teherautókat gyártó Nikola
  • Hírek

Csődvédelmet kért az elektromos teherautókat gyártó Nikola

2024 első három negyedévében 10-szer akkora veszteséget termeltek, mint amennyi a cég értéke.

február 23., 14:07
Nagyon ciki: hamisított márkás hangszórók kerülhettek több kínai Volvóba
  • Hírek

Nagyon ciki: hamisított márkás hangszórók kerülhettek több kínai Volvóba

A problémát egy ügyfél vette észre.

február 24., 11:14
Kitiltják a motorokat a Nordschleife nyílt idősávjaiból
  • Hírek

Kitiltják a motorokat a Nordschleife nyílt idősávjaiból

A pályafenntartás biztonsági kockázatokra és eltérő menetdinamikai jellemzőkre hivatkozik.

február 23., 15:02
Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat
  • Hírek

Nagyot gyorsítana a budapesti villamosokon egy új közgyűlési javaslat

A metróbuszok bevezetése helyett találták ki.

február 23., 17:21
Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra
  • Közélet

Íme a rideg valóság: a magyarok harmada nem tud 750 ezer forintnál többet költeni autó vásárlásra

Ötödük pedig egyáltalán nem akar vagy nem tud autót vásárolni.

február 24., 05:54
Az Ioniq 5 a Hyundai vásárlócsalogató titkos fegyvere
  • Hírek

Az Ioniq 5 a Hyundai vásárlócsalogató titkos fegyvere

A modell nemcsak a Hyundai váráslói között népszerű, hanem rengeteg új ügyfelet is hoz a koreai márkának.

február 24., 07:13
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
  • Hírek

Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik

A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.

február 22., 10:10
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
  • Hírek

Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló

A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.

február 22., 06:45
Videó: letarolta a kerítést a Mercivel, aztán jött a gázszivárgás
  • Hírek

Videó: letarolta a kerítést a Mercivel, aztán jött a gázszivárgás

Dömsödön akadt problémája egy sofőrnek a Mercedesszel. Letarolta a kerítést, és elintézett egy gázcsapot is.

február 24., 14:47
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
  • Hírek

Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály

A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.

február 22., 08:43
Apósé volt, unoka használta, vő restaurálta
  • Szerelem

Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)

Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.

február 23., 11:02
A Mercedes formatervezője szerint a luxus nem egyenlő a nagy kijelzőkkel
  • Hírek

A Mercedes formatervezője szerint a luxus nem egyenlő a nagy kijelzőkkel

A túlzott hangulatvilágítást sem szereti.

február 24., 12:13
Mi a legnagyobb felni a VW Golf GT-re?
  • Gumidoktor

Mi a legnagyobb felni a VW Golf GT-re?

Most 18"-os felni van rajta, ezért szólhat a rendőr?

február 23., 13:12
Mindenki örülhet: a Kia EV4-ek is kapnak kamu sebességváltót
  • Hírek

Mindenki örülhet: a Kia EV4-ek is kapnak kamu sebességváltót

De tiltás csak a GT kiadásban lesz.

február 23., 12:10
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
  • Közélet

Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2

Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

február 23., 07:01
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
  • Hírek

Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója

Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.

február 23., 09:55
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
  • Hírek

Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek

A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.

február 22., 13:12
Nagy gyártók elfeledett modelljei
  • Szerelem

Nagy gyártók elfeledett modelljei

Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.

február 22., 11:48
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
  • Sajtóközlemény

Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd

Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.

február 23., 06:54
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
  • Magazin

Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus

Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.

február 22., 18:48
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
  • Autójogász

Eszi az olajat a frissen vásárolt autó

Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?

február 22., 17:08
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
  • Hírek

Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra

A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.

február 22., 11:35
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nek
  • Tesztek

Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001

Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.

február 22., 15:48
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
  • Hírek

720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon

Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.

február 23., 08:49
Toyota Probox
  • Hírek

Toyota Probox

február 24., 14:25