Itt az ideje rendbe tenni a dolgainkat, ha már így is benne vagyunk a slamasztikában nyakig. Kérem, a Népnyúzás 2.0 legyen már ésszerű!
Nálam akkor pattant el a húr, amikor a baleseti adó nevét meghallottam a hírekben. Nem tudtam még, hogyan fogják beszedni, egyáltalán mit adóztatnak meg, de rögtön átsuhant a fejemen az a mondat, ami utólagos engedelmükkel végül ennek a rövid írásnak a címe lett. Szánom-bánom, mert trágár, nem szeretek ilyet, de Winkler ragaszkodott hozzá, amikor az írás ötletét felvetettem. Elvégre ő itt a főszerkesztő.
Persze, közben lehiggadtam egy kicsit.
Mégis a rohadt életbe! Oké, hogy ezerféle adót, illetéket és díjat befizetünk mindenféle jogcímen, de a kreatív adóztatást már büntetni kéne. Mi a jó büdös francnak kell kitalálni mindenféle ideológiát egy-egy újabb összeg beszedéséhez? Már egy hároméves sem hiszi el, hogy a baleseti adónak bármi köze lenne az egészségkárosodásokhoz, gyógykezeléshez – megy ez bele a nagy feneketlen kútba, a többi mellé.
Hogy mi a többi? A vizsgadíjak állam/NKH által lenyúlt részei, a regadó, a vagyonszerzési illeték („átírás”), a teljesítményadó, a jövedéki adó meg pár dolog után az áfa… kihagytam valamit? Átkozottul unom az egészet.
Hogy miért? Természetesen azon kívül, hogy elég sokba fáj ez nekünk. Megmondom.
A baleseti adót úgy hívják: büntetés. Aki valóban személyi sérülést okoz, azt minimum megbírságolják, ha ő a hibás. (Igaz, néha a dolog megfordul, és bevarrják a sittre, ami nettó bukta államunknak.) Ha nyomorék lesz valaki, az életjáradékot kap a biztosítótól, erre van a kötelező. Ha költségei támadnak, fizeti a biztosító, hisz erre van a kötelező. Azonban az autókkal szerencsére többnyire csak más autókat zúzunk le, gondolom, a tulajok lelki sérülésén kívül semmi sem indokolja az adónemet.
De nézzük csak meg az átírás költségeit. Hadd feltételezzem, hogy a hatezer forint fedezi a forgalmi kiállításának a költségeit, amelyet más, elmaradottabb államok – mint Nagy-Britannia – ingyen postáznak az új tulajnak. Szóval, ha hatezerből nem jön ki az okmányiroda időráfordítása plusz a papír, akkor kész, dózeroljuk el Magyarországot és hintsük be sóval.
De akkor mi is a vagyonszerzési illeték? Fizetünk, mert jó esetben amúgy is adózott, tébézett pénzünkből veszünk valamit áfástól, regadóstól. (Tudom, új autó után nem fizetünk illetéket, de a használtpiaci árakat is befolyásolják ezek a tételek.) Egy olyan valamit szerzünk meg így, aminél gyorsabb értékvesztésű dolog nem nagyon van e világon, leszámítva a számítástechnikai alkatrészeket. Hol itt a vagyon? Maximum az államnál, ha meg tudná becsülni. Vagyis ez is egy tarthatatlanul hülye nevű illeték.
Aminek mellesleg van egy kellemetlen mellékhatása. Mivel annyira pofátlanul leveszik az embert, egyszerűen már senki sem íratja a nevére az autóját. A fél ország üzemben tartóival jár, de úgy, hogy a sokadik ember használja azt a kocsit, ami még a legeslegelső tulaj nevén van, noha a többiek annak rendje-módja szerint kifizették egymásnak az autót. Ez az objektív felelősség és a svájcifrank-hitelek korában több, mint aggasztó, nem? Meg a jogrend szempontjából is: odaáll az állam és azt mondja: te ezt az autót a törvény és Isten szeme előtt addig nem vetted meg, amíg nem perkálsz nekem is. Jesszusom, hol élünk? És mi lesz jövőre, amikor rendesen megemelik ezt a vagyonszerzési illetéket?
Ja, még nem beszéltem az úgynevezett teljesítményadóról: a nyolcvanas évekből megmaradt pontmátrix nyomtatókon küldik ki a jegyzők a határozataikat, amit eztán befizetget az ember sárga csekken. Viszont legalább azzal a boldog tudattal, hogy ezt helyben kapják meg, jobb lesz a településnek.
Feltéve, hogy az üzemben tartó ugyanott lakik, ahol az autó első tulaja… Szóval, itt az ideje megreformálni már ezt az egészet, és nem kitalálni az autópálya-matrica mintájára a közútmatricát minden autóra, és hadd ne soroljam. Ezerféle pénzt szed tőlünk ezerféle szervezet, ami nyilvánvalóan nem gazdaságos. Ezen változtatni kell.
Kezdjük az elején. Az adóhivatal, alias NAV székházára új szlogen kerül, hisz a nagyoktól tanulni nem szégyen: Fizessetek adót, mert kell a pénz! A magyar megértő ember, nem szereti a hamukát. Ez tiszta beszéd, amúgy is szarban a haza, ilyenkor kell tabula rasát csinálni.
Ez után a megújult adóhivatal főokosai kitalálják a sok himihumi adónem helyett az úgynevezett Autóadót. Kiszámolják, hogy hány milliárd kell, mennyi autó van, ezek hány köbcentisek/lóerősek/gramm szén-dioxidot bocsátanak ki, és ebből kijön egy szám. Gipsz Jakab egy évben az autója után mennyit fizessen. Ha ezt befizette, akkor békén hagyják, ha az autóját eladja, átírják, és tényleg annyiba kerül majd a műszaki vizsga, amennyi az ára satöbbi, satöbbi.
Sőt. Ezt az egész kötelezőbiztosítósdit is felejtsük már el a francba! Novemberben legyen biztosítóváltási időszak, amikor az állam átköti az ország összes autójának a kötelezőjét ahhoz a biztosítóhoz, amelyik a legjobb ajánlatot teszi. És a Nagy Adószedő Vállalat ezt is beszedi az adóval. Sokkal olcsóbb lenne, mint a brókerek közbeiktatásával, ezer biztosító ezeregy szervezetét pénzelve. Csókolom.
Vannak itt persze ellenérvek, például Bandi amúgy ötlete, hogy legyen ezer forint a benzin literje. Esetleg ne is várjuk meg azt, amíg az olajár eléri ezt a szintet, hanem már most megelőlegezhetnénk magunknak, és beépíthetjük az összes adót, díjat, illetéket a benzin árába, ahogy régen is volt. Bár jópofa lenne, de az emberek túl direkt módon szembesülnének azzal, hogy mennyibe kerül valójában az autózás. Rögtön ki is találnák a legkézenfekvőbb adóelkerülési módot: nem járnának kocsival. Vagy ami még rosszabb: már az ország közepéről, Pusztavacsról is megérné Ausztriába járni tankolni.
Vagyis ez kivitelezhetetlen – sajnos szükség van az olyan adókra, amit akkor is fizet az ember, amikor az autója áll, különben bedől az ország. Ezért inkább egy elfogadható szintre kellene süllyesztenünk a jövedéki adót (azaz a benzin árát), és a kieső összeget az Autóadóból pótolni. Mert mi lesz ekkor? Átjönnek hozzánk az osztrákok és a románok tankolni? Miért fáj ez nekünk? Túl sok lesz a bevétel, vagy mi a frász?
Ja, a végén hadd tisztázzuk: ezt az egészet nem azért találtam ki, mert többet szeretnék fizetni. Sőt. Pont ez lenne a lényeg: a sok kreált sápot sokkal drágább beszedni, mint hinnénk. Szerintem a feleslegesen fenntartott, vagy feleslegesen nagy szervezetek helyett elég lenne egy is, feltéve, hogy végre az állam is megtanulja rendesen leosztani és elkölteni a pénzt.
Vagy tévedek?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
