Miért hazudnak az autósiskolák?
A rendszer tökéletesen működik. Sem az oktatóknak, sem a hatóságnak nem érdeke, hogy a tanulóvezetők már az elején megtudják, Magyarországon hónapokba telik a jogosítvány megszerzése, a költségei pedig kiszámíthatatlanok. A felárakról az elején mindenki hallgat, a hivatali átfutási idők a húsz évvel ezelőtti állapotokat idézik.
A középkorú úr hangja rettentő izgatott volt. Hiába kérdeztem, nem válaszolt, de elbúcsúzni sem engedett, és húsz perc alatt csak a bevezetésig jutottunk. Pedig a kérdések egyszerűek: miért kezelik ilyen nagyvonalúan a magyar autósiskolák a jogszabályban előírt gyakorlati óraszámokat? Miért van az, hogy csiricsáré weboldalaikon általában éppen a jogosítvány valódi ára nem derül ki? Hogyan lesz az olcsónak és gyorsnak szánt B125 jogosítvány megszerzése sok helyen lassú és drága?

A pécsi autósiskola tulajdonosa egészen belelendült, hagytam hát beszélni. A kötelező és szükséges óraszám problematikáját boncolgatva húsz percen belül olyan bizalmas viszonyba kerültünk, hogy elárulta, döntött, elhagyja az országot, nem asszisztál tovább ahhoz a gyalázathoz, ami itt folyik. Ki tudja, talán már el is utazott. Nem merném újra felhívni.
Rájár a rúd az autósiskolákra. Sok baj és bánat, egyre kevesebb tanuló, és ezt nem csak a vidékiek, de a pesti nagymenők is érzik. Félteni mégsem kell őket – nagyon kreatív közösségről van szó. A meghirdetett tanfolyami díjak hagyományosan alacsonyak, autójogosítvány esetén 60 ezer forintnál ritkán írnak többet. Végül valahogy mégis sokkal többet költenek a jelentkezők, hisz a vizsgadíjakat még telefonon is csak nehezen böffentik be, az oldalaikon, hirdetéseikben pedig végképp ritkán írják ki a végösszeget. Aztán egy dramaturgiailag tökéletes pillanatban, amikor az áldozat egyetlen szóra önként megölné akár Frank Drebint is, erősen ajánlják a pótórákat.
Még így is óriási szerencse, hogy az oktató jól ismeri a vizsgabiztost, ugye értjük. A tanulóvezetők pedig alázatosan fizetnek, repkednek a meglepetés-tízezresek, a rendszer rugalmas. Jobban jár, aki nem adja össze a számokat, amikor két hónappal később kiköpi a gépezet. Aki elégedetlen, és tanfolyamot váltana, azt néha az apró betűs záradékokkal szórakoztatják. Fizessen tízezret, különben nem adják ki a papírjait.
Ezekkel az ügyes trükkökkel vernek át ki tudja, hány embert, általában fiatalokat, akik rutinos magyarként nem bajlódnak a részletekkel, lendületből aláírják, amit az orruk alá tolnak. Szerződési feltételek? Ugyan már, vágjunk a közepébe.
Megértő hümmögésem miatt balszerencsés módon majdnem barátok lettünk az izgatott oktatóval. Itt minden nagyon el van baszva, simogatott a szavaival. Erről a politikusokon kívül a mocskos újságírók is tehetnek, persze én nem, és a Totalcar sem. Miközben beszélgettünk, néha beszúrta, a következő lehetőségnél jobbra, illetve, hogy lassabban. Ezt először nem értettem, végül leesett, éppen oktat, és nem csak engem. Egy zseni.
Mivel a motor- és autójogosítványomat összesen négy lépcsőben szereztem meg, meg sem lep, hogy egy vérbeli oktató akkor is képes összeszedetten nyilatkozni, amikor valaki elfehéredő ujjakkal szorítja mellette a kormányt. A szakma nagyjai kivételes pszichológusok, és ha kérem, a pécsi disszidens írásba is adja, amit mondott. Nem kérem.

Aki évtizedek óta nyomja a városi iskolaköröket, végül multitálentummá érik. A pálya csúcsán nem csak járműkezelési, de életvezetési tanácsokat is ad, közben ügyeket intéz, befizeti a csekkeket, megáll a hentesnél, hazaugrik megnézni, mivel üti el az időt a család. Sofőrre nincs gondja, és még a benzint sem ő fizeti.
A pécsi úr teljesen ártatlan. Ha hagyta volna, elmondom neki, hogy egy olvasónk levele nyomán hívtam fel. Tudni szerettem volna, valóban szabotálják-e a helyi iskolák a B125-kezdeményezés sikere nyomán létrejött A1-es jogosítványt. Valóban eldöntötték-e, hogy a találomra felhívott fővárosi iskolák 30 ezres átlagárainak kétszereséért vállalják csak a tanfolyamot, vagy egyáltalán nem vállalják.
Az olvasó azt írja, két ottani iskoláról is visszapattant, de nem árulja el, melyik kettőről. Én is választottam néhányat. A zaklatott úrtól nagy nehezen megtudtam, nincs felelős oktató, aki vállalná, hogy öt óra után motoros vizsgára küldi a tanulóit. A másik helyen egy hölgy 11 óra kötelező gyakorlatról és 60-70 ezer forintos árról beszélt. Mert értsem meg, képtelenség ennél rövidebb idő alatt megtanulni egy 125 köbcentis motor vezetését. Egyiküknek sem okozott gondot, hogy az autójogosítvány már eddig is elég volt egy 50-eshez, de azokkal gyengeségük és a kretén, negyven kilométeres sebességkorlátozás miatt nehezebb közlekedni. Ráadásul a kismotorok vezetését senki nem tanítja, és senkitől nem kérik számon.

Mivel imádok a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal és a Nemzeti Közlekedési Hatósággal levelezni, ismét írtam nekik, hátha elárulják, elkészült-e már a könnyített A1-es jogosítványhoz tartozó végrehajtási utasítás. Ez is kell, hogy márciusban elkezdődhessenek a motoros vizsgák a gyorsított rendszerben. Az NKH rövid válaszából kiderült, az iskolák szabadon emelhetik a kötelező óraszámot, nem kötik őket szabályok.
Közben az NFM is megírta, hogy napokon belül feltöltik honlapjukra az új tantervet, amelyben a B kategóriás jogosítvánnyal megszerezhető A1-es jogsira vonatkozó rendelkezések is benne lesznek. Állítólag eddig is válaszoltak annak, aki kérdezett.
Nem merek találgatni, mikor lesz egységes szabályozás vagy valamiféle rend, ami segít eligazodni annak, akinek még van pénze jogosítványra.
Minek is sietni, egy csomó időnk van még márciusig, ráadásul most kisebb gondja is nagyobb a minisztériumnak. A teljes állomány a Malév romjait söprögeti, a többieknek szabad foglalkozás, lehet gyurmázni jogszabályokkal. Mivel a törvény megengedi, hogy az iskolák átírják az óraszámokat, a kevésbé szívbajosak szabadon blöffölhetnek az árakkal. Érdemes figyelni, mert ez nem fog változni, senkinek nem érdeke. Jobb, ha tudomásul vesszük, hogy a jogosítvánnyal – az óraszámtól függetlenül – csak a vezetés alapjait sajátítjuk el.

Ha helyreáll a rend, minden megy majd a régiben, és tudják, mit? Önök ennek is örülni fognak! Azért ha tanácsolhatok valamit, aláírás előtt alaposan olvassák el a szerződést. Higgyék el, nem ezzel veszítik majd a legtöbb időt, és örüljenek, ha barátságosan néz a vizsgabiztos. Lehet, hogy akkor olcsóbban megússzák az egészet.
Van egy másik ötletünk is. Ha jogosítványt szeretnének, keressenek egy szimpatikus iskolát, ahol azt ígérik, az oktatók nem enerváltak, nincs lehúzás, és kiszámítható a várakozási idő.
Ha találtak ilyet, okvetlenül írjanak nekünk, és ne feledjék elküldeni az autósiskolával kötött képzési szerződés másolatát sem. A szerződéseket jogásszal is megvizsgáltatjuk, hogy mindenkinek jusson a tanulságokból.
Aki levelet küldene, kattintson: IDE
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
