2013.07.24. 06:44

Drága vagy olcsó a buszjegy? Drágának érezzük, az biztos. A BKV tényleges működési költségének mégis mindössze nagyjából egyharmadát fedezi a menetdíjbevétel. Mi lenne, ha a végtelen kínlódás után gondolnának egy merészet, és ingyenessé tennék a budapesti tömegközlekedést?

Tavaly 139 milliárd forint volt a BKV tervezett költségvetése, ebből 50 milliárdot kértek el az utasoktól. Ha ezek a számok egy sarki kocsma könyvelésében szerepelnének, és eltekintenénk attól, hogy a kocsma is bizonyos szemszögből népjóléti intézmény, azonnal be kéne zárni. De a BKV-t bezárni nem lehet, sőt, nagyjából mindenki egyetért, hogy inkább több embert kellene felültetni rá, úgyhogy én a másik végletet választanám. Ingyenessé tenném.

A grandiózus ötlet nem tőlem származik, az ingyenes tömegközlekedés régóta létező intézmény. A pionír egy belga kisváros, Hasselt volt, ahol 1997-ben törölték el a díjfizetést, de a közelmúlt példája sokkal érdekesebb: az észt fővárosban, Tallinnban idén januártól ingyenes a helyi közösségi közlekedés. Ezt Horváth Csaba, az MSZP főpolgármester-jelöltje 2010-ben, amikor a kampány hevében elhintette az ingyen-BKV ötletét, még nem sejthette, de nem is biztos, hogy végiggondolta a komolytalan ígéretet.

Mit hallunk mindig, amikor előkerül a BKV versus autó téma? Hogy a tömegközlekedés környezetbarát, az autó a pestis. Hogy milliárdokban mérhető az egészségügyi rombolás, ami az autók okozta szennyezés számlájára írható. Nem beszélve a nehezen forintosítható zajártalomról, a dugók miatti GDP-kiesésről és a kreatív energiákról, amit megsemmisít a lélekölő munkába járás. Tegyük most félre a koromba burkolózó Ikarusokat, itt vannak az új Mercik, és különben is csak az utasok 40%-a utazik buszon. Egy közepesen jól szervezett tömegközlekedés kétségkívül hatékonyabb, mint az autózás. Ha a városvezetés komolyan élhetőbbé szeretné tenni Budapestet, lehet, hogy a Ferenciek tere sajátos, milliárdos átalakítása helyett megvizsgálhatnák az ingyenes BKV lehetőségét.

Lelkes híve vagyok az átgondolt, racionális közlekedésnek. Jó időben igyekszem bringára ülni, ha nagyobb távolságokról van szó, örömmel veszem elő a motort. Ha hasznosnak érezném, biztosan beszereznék egy kisebb vagy nagyobb robogót, városban nincs is annál jobb. De sokszor nincs párja a BKV-nak: ilyenkor fogat szívva lyukasztok egy gyűjtőjegyet. A hozzám hasonló kocabuszozókat bünteti a legjobban a BKV árpolitikája - ők lennének az ingyenes rendszer legnagyobb rajongói.

3504178 dd58dd0f5c843844a285b3feba436625 wm

Sokan érvelnek úgy, hogy az autózás olcsóbb, mint a tömegközlekedés, ami Budapesten belül legfeljebb az alkalmi használatra lehet igaz. Mennyivel nagyobb lenne a BKV vonzereje, ha a kényelemről lemondásért cserébe ingyen utazhatnánk? A bérleteseknek pedig mekkora megkönnyebbülés lenne, ha megszabadulnának ettől a nem elhanyagolható kiadástól? A P+R igazi alternatívává válna, még talán az ingázók is elgondolkodnának.

A városlakók, megszabadulva a lyukasztás és bérletváltás pénzügyi és lelki terheitől, nem beszélve az ellenőrök vegzálásáról, önfeledt költekezésbe kezdhetnének a megspórolt forintokkal, amiből nem elhanyagolható adóbevétel keletkezne. A megfásult autósok felfedeznék, mekkora élmény utazás közben Totalcart olvasni, ne adj' isten egy könyvet, és a monotonitásból kiszakadó elmék megveszekedetten termelnék a GDP-t. A dugók csökkennének, a szmogriadókat elfelejthetnénk.

Tovább megyek: az országimázsra költött milliárdok is jöhetnének a BKV büdzséjébe, hiszen mekkora flash lenne a külföldieknek egy város, ahol ingyen közlekedhetnének! Nem kellene megküzdeniük a fura logikájú automatákkal, lyukasztókkal és az ellenőrökkel, egyszerűen felszállnának a kettes villamosra, és meglenne az ingyenes városnézés. Már látom az óriásplakátot: Budapest, the city of free public transport.

Összerogyna a rendszer? Ugyan. Tallinnban sem történt semmi, csak több a mosolygós arc a buszokon. Tíz százalékkal nőtt az utasforgalom, tizenöttel csökkent az autók száma az utakon. Pedig az észtek nem voltak olyan bátrak, hogy univerzálisan eltöröljék a lyukasztást, csak a helyi lakosoknak díjmentes a szolgáltatás. Az igazi áttörés a teljes ingyenesség lenne.

Nem kényszerülne többé senki sem arra, hogy ellenőrként kitegye magát a közutálatnak. Nem kellenének új automaták, nem lenne perpatvar az első ajtós beszállás körül, sőt, az évek óta halogatott, költséges zárt rendszer kiépítését is megspórolhatná a BKV. A pótdíjbehajtással sem kellene bajlódni. Nyilván nem fedezné mindez a bevételkiesést, de ezek milliárdos tételek, amikre nem kellene költeni.

Akárhogy is nézzük, a BKV-t jelenleg nagyrészt az állam finanszírozza. Vagyis mi, adófizetők. 2011-ben éppen 56 milliárdot toltunk bele együtt a budapesti tömegközlekedésbe, debreceni programozók, szegedi asztalosok, mindenki. Ha a jegybevételből kieső 50 milliárdot kicsit igazságosabban, a Budapesten és vonzáskörzetében élő 2,5 millió emberre osztanánk szét, havi kétezer forintnál kisebb összegről beszélnénk. Amennyiben budapesti tömegközlekedés teljes költségét a budapestiekre hárítanánk, még az is kijönne havi ötezerből. Nem kevés, de végeredményben mindenki használná.

shutterstock 89594236

Lehet, hogy egy ingyenes BKV érdekében bevállalhatnánk ezt a pluszköltséget, hiszen mindannyiunk érdeke. Isten ments, hogy újabb adóról fantáziáljak, de amit most gyűjtőjegyre költök, szívesebben tömném egy ingyen-BKV zsebébe. Nem lehetetlen összegekről van szó. A rezsicsökkentés első hullámából például pont 53 milliárd maradt a zsebünkben. Traffipaxra meg 12 milliárdot fogunk költeni. Bár az hamarabb megtérül majd.

Biztos vagyok benne, hogy a BKV-sokon nem múlik, ők sem élvezik  a jegyárusítás és ellenőrzés körüli macerát. Ha ki lenne mondva, hogy a közösségi közlekedés közszolgáltatás, és lenne rá egy reális finanszírozási keret, megszűnne a pénztelenség miatti vissza-visszatérő sírás is. Feltételezem, ahol egyetlen csapással Nemzeti Dohányboltokba tudják terelni a bagósokat, megszülethetne a döntés az ingyenes BKV-ról is. Egy számon kérhető, közjóléti választási ígéret lehetne. Nem bánnám, ha megvalósulna.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott