Próbaüzem: megpróbálok nyugodt maradni

Mi a rossz az útdíjban?- 2015.

2015.01.14. 13:46

Nem tudom, ki hogy van vele, de amikor nagyon hülyének néznek, elkap az idegesség. Igen: útdíj az elkerülő utakra és a bevezető szakaszokra. Hogy jöttek rá?

Azt hiszem, a rendszer összes hibáját elolvashattuk már, ami a részleteket illeti. Hogy a Dunán-hidakra dupla matrica kell, satöbbi. De ne is vesszünk el a részletekben,friss hír, hogy ezeket a hibákat előbb-utóbb kijavítják. Csak a hülyének nézés állításait venném sorra, és hogy ne szabaduljon el a pokol, képzeljük azt, hogy az autósoktól beszedett minden egyes forint jó célra fordítódik, a milliárdokat korrupciómentes közbeszerzéseken verik el inkubátorokra, MRI-berendezésekre, rákgyógyszer-kutatásra. Amit meg nem, abból utakat újítanak fel.

Vagyis fogadjuk el, hogy a pénzt be kell szedni. Ha a pénzügyminisztérium feje és egyéb testrészei ezt számolják ki, akkor beszedik, ezt már megtanultuk. A kérdés csupán, tényleg ez a jó módszer?

Az olcsó kőolaj miatt kieső adóbevételek”

Nézzük csak, hogyan lehet megvágni az autósokat? Két alapvető módja van, ebben mindig is kreatív volt a magyar vezetés: fix összeggel, mint most a teljesítményadó. Ha egy métert sem megy a kocsi, akkor is fizetni kell, megvan, hogy hány forint egy kilowatt, és kész.

A másik módszer a használattal arányos adózás – legjobb példa a benzinbe épített adó: ha sokat mész, többet is adózol. Úgymond igazságosan. Persze olyan adó nincs, amit épelméjű ember száz százalékig igazságosnak találna, ha másért nem, a műfajt övező gyűlölet miatt. De lássuk be, a benzinadóban van valami, mert megkíméljük azt a bácsit, aki vasárnaponként előtolja a 10 éves, ötezret futott kocsiját, megmossa, elmegy a templomba, utána egy hét szünet. Bár ezek a bácsik is sírnak a drága benzin miatt, nyilván a jövedelmükhöz viszonyítva igazuk is van.

Ha tehát hirtelen túl olcsó lesz a kőolaj, miért nem lehetett az emiatt kieső áfa-bevételeket simán pótolni a benzinárba épített jövedéki adó emelésével? Arányos? Igen. Lélektanilag rossz lett volna? Picit igen, mert más országokban jobban csökkent volna a benzin ára, mint nálunk. De ez nem olyan feltűnő, ha mondjuk 420-ról csak 380-ra csökken a benzin ára, és nem 330-ra. Ki fenyegetőzne blokáddal, mert az üzemanyagok nem lettek elég olcsók? Amúgy nem is lettek elég olcsók, hisz a kőolaj ára a felére esett – és az üzemanyagoké? Na ugye.

„Arányos teherviselés” - 1.

Az elkerülőutak és a bevezető utak fizetősítése az egyik legigazságtalanabb lépés, ami létezik: a Budapesten és Pest megyében élő, közel hárommillió ember egyetlen megyei matricával rettentő sok utat tud használni. Ezzel szemben mondjuk ott a dunaújvárosi Duna-híd, mivel a rávezető utakat (összesen 5 km) egy kósza ábrándként létező autópálya részeként nevezték el M8-asnak. Az itt lakók számára egy új világ nyílt meg a híddal, oktatás, munka és egészségügyi ellátás terén, de sajnos a lehajtó már másik megyében van. Beszoptátok – mondja a kormányzat ezeknek az embereknek, vegyetek két matricát, a saját matricátok csak a híd közepéig érvényes. (Update: örülhetnek, elég egyszer kifizetni az ötezret öt kilométerért, meg a hídért. Hát így csökennek az autósok terhei!)

Az arányos teherviselés az lenne, ha kifizethetném, amennyit autóztam. Kilométerre, ahogy a teherautók teszik Magyarországon. És nem kéne kiperkálnom legalább háromezer forintot, ha egy évben egyszer kiugranék Gödöllőre az M3-ason. Esetleg tíz napnál rövidebb időre is vehetnék matricát, de ezt is sikerült megszüntetni már korábban, egy másik, alaposan átgondolt koncepció részeként.

„Arányos teherviselés” - 2.

Miért kell máshogy kategorizálni a járműveket, mint a KRESZ? Ha hétnél több ülés van egy egyterűben – képzeljék, léteznek ilyenek nyolc ülőhellyel, egybepaddal is – hirtelen a dupláját fizetik, holott ugyanarról a típusról beszélünk. Tudom, ez a kilencüléses mikrobuszosok megvágására szolgál, de miért nem volt annyi eszük, hogy akkor nyolc ülésnél legyen a határ? A motorosok jajongásával sem szokás foglalkozni. Tudta, hogy ha nem heti matricát akar venni egy motoros, ugyanazt a díjat fizeti, mint egy személyautó?

„Arányos teherviselés” - 3.

És miközben az autópálya-menti benzinkút kijáratánál dekkoló, kamerás furgonban lévő matricaellenőr-rendszer már (elvileg januártól) tudja, hogy te két perccel korábban megvetted a matricát a shopban, ehhez képest a mai napig nem tudtak műszaki megoldást találni arra, hogy a vásárláskor oda-vissza kommunikáló, milliárdokból kiépített e-matrica rendszer jelezze, ha az adott járművön már van érvényes matrica. Ez tényleg megoldhatatlan. Az olyan autónál, amit több vezető használ, simán megesik a téves vásárlás, de a nemzeti vállalat ezt jogos és korrekt vámszedésének tekinti.

.Az autósok terhei csökkentek”

A közhíradó kitartó kutatómunkával ad hírt a boldog autósokról, akik a 43 ezer forintos éves matrica helyett – amit eddig is meg bírtak fizetni – boldogan használnak egy-három megyei matricát 5-15 ezerért. Tényleg jól jártak, hülyék lennének, ha nem örülnének. De vajon hányan vannak?

Az a nyugdíjon tengődő pár millió ember, akinek a kiszolgálására a közmédia szakosodott, nem tudja, hogy a maradék viszont úgy érzi: amiért eddig nulla forintot fizetett, az most minimum ötezerbe kerül. Esetleg még többe, ha rossz helyre született. Nem értem, hogy néz a tükörbe az, aki azt állítja a tévében, ha valamely embercsoporttól összesen több pénzt szednek be, akkor az adott csoport terhei csökkentek. Persze lehet, hogy nem fért ki a képernyőre, hogy egyes autósok terhei, nahát, nem figyelt a szerkesztő. Ejnye, legközelebb jobban odafigyelünk.

„Éves megyei matrica 5000-ért”

Az én fogalmaim szerint az éves matrica egy évig érvényes. Ezzel szemben a magyar „éves” matrica mindenképp lejár a következő év január 31-én. Vagyis aki novemberben kénytelen megvenni egy ötezer forintos matricát, maximum három hónapos jogosultságot vesz. Mennyi is az egy évre vetítve? Négyszer ötezer, azaz húszezer forint, mindezt egyetlen megye útjainak használatáért. Országos matricára ki se merem számolni, nyilván nincsenek sokan, akik ezt április után vásárolják. (Nekik most szólok: nyolc darab havi matrica már olcsóbb az évesnél, személyautóra.)

A korrekt kifejezés: a 2015. évi megyei matrica ötezerért. A 2015. évi országos matrica 43 ezerért. Kérem, gyakorolják.

„Ausztria, Szlovénia, Svájc is...”

Igen? És még? Folytassák csak a felsorolást, mely országokban kell az elkerülőkért, illetve az oda vezető utakért fizetni?

Megjegyzem, ha olyan autópálya-hálózatunk lenne, mint az osztrákoknak, amit 27 ezerért használhatnék egy évig, talán nem hőbörögnék. Az osztrákok ugyanis nem a löszbe fúrják az alagutat, hanem az Alpok hegyeibe, és valódi völgyekbe építenek viaduktokat. De valahogy mégis a mi pályáink drágábbak. A saját hülyeségünk igazolására keresett külföldi példák átvételekor azt sem vesszük figyelembe, hogy Svájcban kábé annyiért, amennyiért két megyei matricát vesz az ember, egy évig lehet autókázni.

Mégsem vagyunk hülyék!

Azért megnyugodhattam, mert kiderült, hogy pártunk és kormányunk mégiscsak bízik a szellemi képességeinkben. Például képesek vagyunk megjegyezni tizenöt-tizenhat megye gyorsforgalmi útjainak a térképeit, hányas számú kijáratoknál vannak a megyehatárok, ahol új matricát kell vennünk. Ezt a tudást vezetés közben készségszinten tudjuk alkalmazni.

Talán ezért sikerült úgy kitáblázni az újonnan fizetőssé tett utakat, hogy csak akkor lásd, hogy fizetned kell, amikor már nincs visszaút. Mint például az M5-ös kivezetősénél lévő csomópont egyes ágainál. Azt pedig, hogy az adott útra melyik megyei matrica érvényes, végképp nem jelölik sehol.

Nem baj, hisz tudjuk: cserébe megszűnt a türelmi idő, vagyis ha véletlenül tévedsz fizetős szakaszra, már nem tudod javítani a hibát egy gyors matricavásárló SMS-sel, mert jön a bírság. Eddig sem volt nehéz néhol elnézni a táblákat, de az ember belenyugodott, hogy egy heti matrica árából (háromezerből) megúszta. Most, hogy a jelöletlen megyehatárokra is oda kéne figyelnie annak, aki megyei matricát használ, ugyanez legalább 15 ezrébe fog fájni februártól.

„Próbaüzem”

Talán megfigyelték, hogy az új útdíj szükségességéről csak politikus, közgazdász és állami szóvivő nyilatkozik – nekik elbírja az arcuk – , közlekedési szakember még véletlenül sem. Finom jelzés, hogy még a közlekedésmérnök végzettségű fideszes politikusok is ki mernek állni ellene, hisz ha nem tennék, onnan már csak egy lépés lenne, hogy kitöröljék a seggüket a diplomájukkal. (Talán azért is, mert tudják, hogy a budapesti dugódíjjal aztán végképp megkeserítik majd egy bizonyos területen élők mindennapjait 2016 végétől.)

Vannak az ország, a társadalom és a közlekedés fejlődésének alapjait jelentő alapelvek, amit ez az útdíjrendszer felrúg. Meggyőződésem, hogy a bevezető szakaszok csak azért lettek fizetősek, nehogy ingyen el lehessen menni az EU-támogatásból épített, kötelezően ingyenes M0-szakaszokig, mert az EU-ban úgy gondolták, hogy elég ennyit kikötni, amikor idetolják a zsét. Meg sem fordult a fejükben, hogy van az az idióta kormányzat, amely a rávezető utak fizetősítésével játssza ki ezt. Az már szinte részletkérdés, hogy az egész rendszer a részletekig menően szar, kusza, fejlődésellenes és igazságtalan. És akkor is az marad, ha egy-két hülyeséget ki is vesznek belőle néhány rinyáló polgármester/képviselő kedvéért.

Ez tényleg annyira kínos, hogy még a miniszterelnökünk is megszólal az ügyben, miszerint ez még csak próbaüzem. Valóban, kezdjük megszokni, hogy az átgondolatlanul, hibásan szövegezett és az érintettek megkérdezése nélkül áttolt törvények csupán próbatörvények. Csakhogy amikor elmentünk választani, nem úgy gondoljuk, hogy próbaparlamentet választunk, próbaminiszterekkel és próbaállamtitkárokkal. Mert amikor becsengetjük a lét, azok nem próbaforintok, az életünk meg nem próbaélet.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!