Kihalófélben a gyűlöletlevél műfaja, amit egyáltalán nem bánok, hiszen teljesen értelmetlen. Mostanában inkább a stilisztikailag visszafogott, de érezhetően ugyanazzal az indulattal fűtött levelek jönnek, általában amikor negatív véleményt fogalmazunk meg egy autóról. Butaság! Szarokkal járni oltári móka, tök fölösleges besértődni.
A legtriviálisabb vád a szakmaiatlanság. Nem értünk hozzá, nem is ültünk az autóban. Jól érzi a levélíró, hogy ezzel tudná visszasérteni a szerzőt, ha nem csak akkor jönnének az ilyen megnyilvánulások, amikor betalált a cikk. Szinte kivétel nélkül az adott típus tulajdonosai morculnak be, esetleg a gyártó hívői, munkavállalói. Amikor a konkurenciát ostorozzuk, heves egyetértésben dobálják ők is a köveket, akkor nincs szakmai kifogás. De ha az ő imádott márkájuk, autójuk árnyoldalára vakuzunk egyet, utolsó senkiháziak vagyunk.
Ha megtehetném, megtiltanám, hogy a Hondatulajdonosok Hondateszteket olvassanak – helyettesítsünk be bármilyen márkát, típust. Úgyis jobban tudják (néha tényleg), és fölöslegesen hergelik magukat egy tök lényegtelen dolgon. Ha elégedettek az autójukkal, mit érdekli őket, ha valaki nem tartja sokra? Egy tárgyról van szó, nem az anyját szidják. Senki nem lesz rosszabb ember attól, hogy Oltcittal jár.

Különben is, a vélemény nem egy univerzálisnak kikiáltott igazság. Mi sem szánjuk annak. Sőt, néha meg is változtatjuk a sajátunkat, nincs abban szégyellni való. A szerkesztőségen belül pedig annyiféle van, hogy csak. Nem baj ez, bölcs volt, aki észrevette, hogy ahol mindenki ugyanúgy gondolkodik, senki sem gondolkodik. Azt se mondta senki, hogy egyet kell érteni. Én például remekül együtt tudok élni azzal, hogy a telefonomon a szaksajtó szerint a lemmingek is röhögnének. Nekem pont megfelel.

Nem érdekli őket, hogy egy Focus mennyivel élettelibb, egy Picasso mennyivel vidámabb, egy 306-os mennyivel autóbb. Nevezhetjük az összehasonlítás hiányának is, de én azt is el tudom képzelni, hogy abszolút hidegen hagyják őket például az olyan dolgok, amit a szaksajtó váltásérzetnek hív. Kerestek egy használati tárgyat, mint én a telefonomat, és mindössze annyi az elvárásuk, hogy a lehető leghosszabb ideig szolgálja őket, minél problémamentesebben. Tökéletesen megértem őket. De tényleg jobban teszik, ha nem olvasgatják az autóikról szóló teszteket, mert akkor semmi se fogja megzavarni elégedett termékhasználatukat. Nincs is ennél boldogabb élet. Ha valóban érdekelné őket, mivel járnak, a vásárlás előtt okosították volna ki magukat, és valószínűleg másképp döntöttek volna.
Rosszabb a helyzet a kultautóknál. Legyen szó Integraléról vagy korai Porschéról, 480-as Volvóról vagy Urquattróról, ezek bizony mind szarok, ha úgy nézzük. Egyiknek silány a minősége, a másik szűk és tohonya, némelyiket rémes vezetni és vacaknak tűnik, fölösleges is nevesíteni. Mindez semmit nem von le az értékükből, hiszen ikonok, mérföldkövek, csodás történelmi darabok. Mindet imádom, még ha bizonyos szempontból kicsit ócskák is. A minőségtől független a szerethetőség. Pedig végeredményben csak az számít.
Továbbmennék: a leghevesebb imádatot a legnagyobb szarok érdemlik. Az alfások tudnának mesélni. Hiszen ha élményre vágyunk, nem számít, ha többet van az autó szerelőnél, mint nálunk, amíg néha megkapjuk, amit akarunk. Hiába szűk és tohonya, ha egyszer olyan gyönyörű, hogy egész áldott nap nézegetnénk. Kit érdekel, hogy lehetetlen gyorsan menni vele anélkül, hogy belehalnánk, ha egyszer olyan mámorító a hangja? A legtöbb autó, amit valaha is birtokoltam, bizonyos szempontból szar, és lelkesen szarozom is őket. Nekem elég, ha tudnak valamit, amitől istentelenül jól érzem magam, amikor megyek velük.
Egy autót lehet szeretni a szépségéért, a hangjáért, a brutalitásáért vagy az érzékiségéért, és ha valamelyik nekünk fontos területen kiemelkedőt nyújt, teljesen jelentéktelenné sorvaszthatja az összes negatív tulajdonságát. Persze lehet rajongani a megbízhatóságért vagy a tökéletességért is, de azt hiszem, az kevésbé heves érzelmeket vált ki.
Legyen ez az archetípus mondjuk a kortárs Audi, a műszakilag kikezdhetetlen, tökéletesre hangolt, makulátlanul összerakott német Zeitgeist, kerekeken. Rémes róla tesztet írni, mert belekötni szinte lehetetlen, elkeseredésében néha a sterilitást, a lelketlenséget, a jéghideg leheletet hozza fel a tesztelő negatívumként, hiszen himnuszt írni mégis ciki. És a lelke mélyén tényleg hiányzik neki valami kis tökéletlenség, egy kis aszimmetria az arcon, finom narancsbőr a combon, legalább egy emberi vonás, amitől szeretni lehet. Amit, ha máshol megtalál, persze azonnal leszaroz, és igazából jól teszi.
Szeresse mindenki a saját szarát, tojjon a csatolt lengőkarra, meg a döglött kormányzásra, ha nem zavarja. De fogadja el mások véleményét, vagy ha nem tudja, menjen el mellette csukott szemmel – ez hasznos lehet az élet számos más területén is. Ha pedig árnyaltabban látja a világot, röhögjön, vagy akár húzza ki magát büszkén, amikor leszarozzák az autóját, hiszen ő úgyis tudja, hogy az a tárgy jobbá teszi az életét. Ha nem, adja el.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
