A szar autót is lehet szeretni

2015.03.25. 06:17 Módosítva: 2015.03.25. 06:17

Kihalófélben a gyűlöletlevél műfaja, amit egyáltalán nem bánok, hiszen teljesen értelmetlen. Mostanában inkább a stilisztikailag visszafogott, de érezhetően ugyanazzal az indulattal fűtött levelek jönnek, általában amikor negatív véleményt fogalmazunk meg egy autóról. Butaság! Szarokkal járni oltári móka, tök fölösleges besértődni.

A legtriviálisabb vád a szakmaiatlanság. Nem értünk hozzá, nem is ültünk az autóban. Jól érzi a levélíró, hogy ezzel tudná visszasérteni a szerzőt, ha nem csak akkor jönnének az ilyen megnyilvánulások, amikor betalált a cikk. Szinte kivétel nélkül az adott típus tulajdonosai morculnak be, esetleg a gyártó hívői, munkavállalói. Amikor a konkurenciát ostorozzuk, heves egyetértésben dobálják ők is a köveket, akkor nincs szakmai kifogás. De ha az ő imádott márkájuk, autójuk árnyoldalára vakuzunk egyet, utolsó senkiháziak vagyunk.

Ha megtehetném, megtiltanám, hogy a Hondatulajdonosok Hondateszteket olvassanak – helyettesítsünk be bármilyen márkát, típust. Úgyis jobban tudják (néha tényleg), és fölöslegesen hergelik magukat egy tök lényegtelen dolgon. Ha elégedettek az autójukkal, mit érdekli őket, ha valaki nem tartja sokra? Egy tárgyról van szó, nem az anyját szidják. Senki nem lesz rosszabb ember attól, hogy Oltcittal jár.

Különben is, a vélemény nem egy univerzálisnak kikiáltott igazság. Mi sem szánjuk annak. Sőt, néha meg is változtatjuk a sajátunkat, nincs abban szégyellni való. A szerkesztőségen belül pedig annyiféle van, hogy csak. Nem baj ez, bölcs volt, aki észrevette, hogy ahol mindenki ugyanúgy gondolkodik, senki sem gondolkodik. Azt se mondta senki, hogy egyet kell érteni. Én például remekül együtt tudok élni azzal, hogy a telefonomon a szaksajtó szerint a lemmingek is röhögnének. Nekem pont megfelel.

Nem érdekli őket, hogy egy Focus mennyivel élettelibb, egy Picasso mennyivel vidámabb, egy 306-os mennyivel autóbb. Nevezhetjük az összehasonlítás hiányának is, de én azt is el tudom képzelni, hogy abszolút hidegen hagyják őket például az olyan dolgok, amit a szaksajtó váltásérzetnek hív. Kerestek egy használati tárgyat, mint én a telefonomat, és mindössze annyi az elvárásuk, hogy a lehető leghosszabb ideig szolgálja őket, minél problémamentesebben. Tökéletesen megértem őket. De tényleg jobban teszik, ha nem olvasgatják az autóikról szóló teszteket, mert akkor semmi se fogja megzavarni elégedett termékhasználatukat. Nincs is ennél boldogabb élet. Ha valóban érdekelné őket, mivel járnak, a vásárlás előtt okosították volna ki magukat, és valószínűleg másképp döntöttek volna.

Rosszabb a helyzet a kultautóknál. Legyen szó Integraléról vagy korai Porschéról, 480-as Volvóról vagy Urquattróról, ezek bizony mind szarok, ha úgy nézzük. Egyiknek silány a minősége, a másik szűk és tohonya, némelyiket rémes vezetni és vacaknak tűnik, fölösleges is nevesíteni. Mindez semmit nem von le az értékükből, hiszen ikonok, mérföldkövek, csodás történelmi darabok. Mindet imádom, még ha bizonyos szempontból kicsit ócskák is. A minőségtől független a szerethetőség. Pedig végeredményben csak az számít.

Továbbmennék: a leghevesebb imádatot a legnagyobb szarok érdemlik. Az alfások tudnának mesélni. Hiszen ha élményre vágyunk, nem számít, ha többet van az autó szerelőnél, mint nálunk, amíg néha megkapjuk, amit akarunk. Hiába szűk és tohonya, ha egyszer olyan gyönyörű, hogy egész áldott nap nézegetnénk. Kit érdekel, hogy lehetetlen gyorsan menni vele anélkül, hogy belehalnánk, ha egyszer olyan mámorító a hangja? A legtöbb autó, amit valaha is birtokoltam, bizonyos szempontból szar, és lelkesen szarozom is őket. Nekem elég, ha tudnak valamit, amitől istentelenül jól érzem magam, amikor megyek velük.

Egy autót lehet szeretni a szépségéért, a hangjáért, a brutalitásáért vagy az érzékiségéért, és ha valamelyik nekünk fontos területen kiemelkedőt nyújt, teljesen jelentéktelenné sorvaszthatja az összes negatív tulajdonságát. Persze lehet rajongani a megbízhatóságért vagy a tökéletességért is, de azt hiszem, az kevésbé heves érzelmeket vált ki.

Legyen ez az archetípus mondjuk a kortárs Audi, a műszakilag kikezdhetetlen, tökéletesre hangolt, makulátlanul összerakott német Zeitgeist, kerekeken. Rémes róla tesztet írni, mert belekötni szinte lehetetlen, elkeseredésében néha a sterilitást, a lelketlenséget, a jéghideg leheletet hozza fel a tesztelő negatívumként, hiszen himnuszt írni mégis ciki. És a lelke mélyén tényleg hiányzik neki valami kis tökéletlenség, egy kis aszimmetria az arcon, finom narancsbőr a combon, legalább egy emberi vonás, amitől szeretni lehet. Amit, ha máshol megtalál, persze azonnal leszaroz, és igazából jól teszi.

Szeresse mindenki a saját szarát, tojjon a csatolt lengőkarra, meg a döglött kormányzásra, ha nem zavarja. De fogadja el mások véleményét, vagy ha nem tudja, menjen el mellette csukott szemmel – ez hasznos lehet az élet számos más területén is. Ha pedig árnyaltabban látja a világot, röhögjön, vagy akár húzza ki magát büszkén, amikor leszarozzák az autóját, hiszen ő úgyis tudja, hogy az a tárgy jobbá teszi az életét. Ha nem, adja el.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott