Dobj el mindent, vedd meg most!

2017.02.13. 17:07

Nagyon szeretem az autókat, és nagyon érdekelnek is, így elég lelkesen ugrom bele minden hülyeségbe. Volt már Renault Avantime-om, az ég szerelmére, Toyota Priusom és dízel Alfa 159 kombim, senki se mondhatja, hogy nálam nem kapnak esélyt az előítéletekkel terheltek.

Annyi csak a gond, hogy ez a három autó épp egymás után jött, lefedve az utóbbi bő tíz évet, és ez egy kicsit azért meredek így. Az Avantime boldog idétlenségét azért kellett lecserélni, mert jött a gyerek, és naponta kétszer ingáztam át átlósan az egész fővárost, ezek közül egyikhez se ideális egy háromajtós, háromliteres buszkupé-kabrió.

Az utód Prius az elővárosi ingázásban verhetetlen, 4,9 literes átlaggal jártam vele három gondtalan évet. Lift volt a beceneve, mert pont olyan vele közlekedni; bimbammol, aztán nem történik semmi, aztán bimbammol megint, és közben megjöttél. Pont akkor ütötte ki alólam két kukásautó, amikor úgy éreztem, lassan azért elférne egy kicsit több rakendroll, így eladtam egy barátomnak, ahol azóta is szépen szolgál.

Az Alfa 159 1.9 JTDm se az a kimondott fejszaggató vadállat. Viszont kívül-belül csodaszép, már akkor fontolgattam, hogy egyszer veszek egyet, amikor annak idején letévéztem, újkorában. Ezek ráadásul rendesen megcsinált autók, ezekben már anyag volt, és ezzel az uncsin kiforrott tömegmotorral nagyjából annyira eseménydús a birtoklásuk, mint egy Volkswagennek. Az enyém automata, történelmi okokból, és az is nagyon jól áll neki, turbódízelt sose lenne szabad mással árulni. Mindjárt négy éve, hogy a mindennapi autóm, és még mindig öröm meglátni. Egyáltalán nem öregszik, sehol.

Csak hát egy dízel, automata kombi a szentem. Én meg a kicsit erős, hátsókerekes, kéziváltós, nem túl nagy és nem túl nehéz, benzinmotoros autókat szeretem a legjobban vezetni a világon. 1999 és 2007 között végig Nissan 200SX-szel jártam. Az elmúlt tíz józan esztendőben pedig az AE86-tal és a Hangyásszal pályáztam ki magam, ha nagyon hiányzott az élmény. Ó, és volt még a csodálatos piros Ezeröcsi pár évig. Szóval azt csináltam, hogy józanná tettem az unalmas mindennapokat, és alkalomszerűvé az örömöt. De ennek az ideje lejárt.

Itt ülünk mindannyian, ti és én, a ma ismert autózás betegágya mellett. Még él, de nagyon öreg. Mind tudjuk, hogy kevés van hátra. Kuporgunk a hokedlin elfogódottan, fogjuk áttetsző bőrű, göcsörtös, eres kezét. Arról beszélgetünk, milyen jó volt régen. Azt szeretnénk, ha lenne még pár jó közös napunk.

Az élvezetes autózásnak vége. Mi engedtük el, mi cseréltük el biztonságra, az ügyetlenséghez, az élethez, az unatkozáshoz való jogra, mert így igazságosabb. Mi hagytuk sorsára, amikor mohó hivatalok álszent érvekkel törtek a hobbinkra, mi kussoltunk, legfeljebb a garázsok, a műhelyek és a söntések titkos közösségeiben ógtunk-mógtunk egymás között. És innen nincs visszaút.

A láncreakció évek óta dübörög: a vezetés egyre semmilyenebb, a sofőrt érő ingerek egyre fogynak. A lankadó figyelmet egyre újabb elektronikák pótolják, míg az embernek más dolga se marad, mint a tempomatot kattogtatni az automata traffipaxok határértékei szerint, amíg azt is el nem rontja végül, kábán a semmire figyelés kómájától és a Spotify-playlist váltása közben beesett Facebook-üzi miatti kavarodástól. Akkor megbüntetik, amitől csak még jobban utálja az egészet, és át akarja adni a robotnak végre. A robot pedig jön.

Ne sírjunk!

A robot jó sofőr lesz, ahogy jó pilóta, jó sakkozó, jó go-játékos, jó pókeres, jó művész már. Persze, ha a mai híreket olvasod, nem hiszed, mert nálunk ritkán vezet. De máshol nem. A Teslák mostanra háromszáz millió önvezető kilométeren is messze túl vannak, és erre jutott egy darab egyértelmű, és még néhány vitatott megítélésű halálos baleset. Mindezt egy olyan autógyártótól, ami tíz éve még nem volt sehol, és aminek a rendszere a saját állítása szerint sincs kész, hanem publikus bétában fut. Hogy a felhasználói annyira hisznek benne, hogy közben olvasnak, alszanak és videóznak, az csak részben ostobaság, nagyobb részt elkerülhetetlen következménye annak, hogy az ember egyszerűen biológiailag alkalmatlan arra, hogy tartósan figyeljen valamire, amivel nincs dolga. És egyáltalán nem jelenti azt, hogy a kész rendszer rossz lesz. A statisztikája már most jobbnak ígérkezik, mint az emberé. Nem is csoda, hogy minden nagy autógyár a nyakát töri ki, hogy ne maradjon le, plusz vagy száz tech vállalat a szektoron kívülről.

És ne feledjük: egy embernek egy nagy baleset simán az élet vége. Nincs belőle levonható tanulság, mert ahhoz túl kellett volna élni. Az autonóm autók rendszerének viszont minden hibás döntés egy közös lecke, amitől az egész flotta azonnal okosabb. És míg te ugyanazzal a hardverrel vezetsz évtizedeken át, melyből lassan halnak ki az idegsejtek, ridegednek az izmok, kopnak az ízületek, az autonóm autók összekapcsolt agya Moore törvényével, exponenciálisan okosodik, javul. Míg te egyedül vagy, és lassan hülyülsz, ők óriási, közös entitások, és minden pikoszekundumban gyarapodnak és fejlődnek. Azt hiszed, tudod mit jelent, de nem érzed igazán. Nem tudjuk érezni, annyira idegen. Azt jelenti, ami ma egy kicsit még vacak, másfél év múlva dupla olyan jó. Még másfél év, és a dupla duplája. Idén azt látod, hogy ez szinte olyan jó, mint egy ember, és öt év múlva nyolcszor jobban vezetnek, mint bárki. A szilícium nem viccel.

Ez a folyamat csodálatos

Nem tudjuk, mi lesz a vége, de mindennél izgalmasabb, hogy pont abban a korban élhetünk, amikor a gépeink megtanulnak tanulni, és lehagynak minket. Mindenben. Erről szólnak a következő évtizedek. És ezzel nincs mit csinálni, főleg nem innen, az új falak és a saját pengetdrótunk konok, ellenséges butasága mögül. A konzervatív kioktatásra felemelt mutatóujjon rétegekben ül meg a mellette elzúgó haladás pora. A mesterséges intelligencia forradalmához annyi itt a közünk, Szovjetunió-külsőn, mint szénabálán ülő szicíliai parasztgyereknek a Targa Florión tépő Ferrari 312 PB-hez.

Az hagyján, hogy az autózásnak harangoztak, az emberi fajnak is harangoztak. Nem feltétlenül úgy, hogy tragikusan kipusztul vagy kiirtja a Skynet, hanem úgy, hogy ami 30 év múlva stabil szimbiótája a nála végtelenül intelligensebb AI-nak, az nem az elmúlt százezer év Homo sapiense, hanem egy tök másik faj. És tudod, mit nem csinál? Nem vezet M3-as BMW-t!

Kissé elkalandoztam. Röviden:

Minden évben szarabb vezetni, mint az előzőben, és ez ennél már csak rosszabb lesz

Azok az autók, amelyeket még jó volt vezetni (a szó analóg, technikai segítségektől mentes, mechanikailag őszinte módján), rohamosan fogynak, szinte utánpótlás nélkül pusztulnak és öregednek el. Ettől irgalmatlanul drágulnak is, értékükben és fenntartási költségeikben is. Amitől egyre reménytelenebb felszabadult gondtalansággal használni őket. És aztán egyszerre elérhetetlenek lesznek, nagyjából addigra, mire amúgy is felmerül, hogy kiszoruljanak a közlekedésből.

Ha valaha akartál M3-ast, most vedd meg. Ha ábrándoztál Porschéról, Zsiguliról, Integra Type-R-ről, MX-5-ről, ne tologasd. Ne várd meg, amíg kihal vagy kitiltják. Van itt még pár év, amíg cikiben, titokban, megvetetten, de lehetséges behúzott nyakkal, suttyomban körbedriftelni a társadalom peremén. Ne sajnáld magadtól az élményt. Negyven év múlva, amikor legjobb barátod, a Google csetbotja beszélget majd veled az öregek otthonában, kell hogy legyenek olyan sztorijaid, amiket legalább neked jól esik elmesélni, ha egyszer ő már úgyis tud mindent, ami volt, és lesz.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott