A jelenlegi árfolyamon 3,3 millió a lezárás. Az pont 1,1 bukó. Hogy mi? Azért fizessek 1,1 milliót, hogy ne legyen autóm? A barom. Megérdemled, hülye. Címeres ökör vagy.
Subarut – és különösen turbóst – venni rémálom. A hazai piac szenved a rommá tört, végtelen kilométert futott, füstölő turbós, erőtlen autóktól. Ha csak egyszer törték totálkárra, megnéztem, hátha. Csak a szakszervizben otthagytam egy gumiszett árát a roncsok átvizsgáltatására, mielőtt megvettem ezt. Megérte, az autó jó volt, többé-kevésbé vezetett szervizkönyvvel.
Pokoli sok pénzt kértek érte, majd hárommillióról szólt az alku végén aláírt foglalópapír, ez nagyjából a másfélszerese volt az akkori átlagárnak, 2008. október. Háromszázezer forint letétele mellett elhatároztam, megveszem. Aztán jöttek szépen az amerikai bankok tönkremeneteléről szóló hírek, valahogy senki se akart hitelt adni rá, legkevesebb három próbát tettem személyesen, a továbbiakat a kereskedőre bíztam. Kettőmillió-hatszázötvenezer hitel. THM: 24%. Kötéskori árfolyam 150 Ft/1 CHF. Itt már nem volt visszaút.
Cirka egy hét alatt bent ültem az autóban, nem voltak gyanús zajok, ment rendesen, ahogy 180 lóerőnek menni kell, nem ette le a gatyámat se, tíz-tizenegy körül evett, sok dugóban állással. Aztán megjött az első csekk, 78 000. Aztán a második 83, majd 90, 103, 112, és nagyjából ebben az ütemben emelkedtek a fizetnivalók. Kellett a vételkor kötelező átvizsgálás, a téligumi-szett.
Sebaj, jó kis kocsi az a Subaru, télen sokszor vettem hasznát az összkerékhajtásnak, kellemes hangja van, mikor összezár, mennyei a letaposott havon kerülgetni a nyárigumisokat. Amikor jött az ónos eső, azon otthon maradtam, nehogy belém csússzon valami idióta.
Év elején nem úgy jöttek össze a dolgaink, ahogy terveztük. Nagyon nem, a Rita nem tudott kezdeni a régi helyén a válság miatt. Emelkedett a lakáshitel, nőtt a rezsi, a hideg miatt minimálbérnyi volt a fűtés. Hiába csak 10,5 a fogyasztás, havi kétezer kilométernél az is majdnem hatjegyű. Vágni kell a költségeken, ez így nem jó. Aztán elkezdtem számolni. Mennyit fizetek ki a futamidő végére? Majdnem hatmilliót? Egy akkor tizennégy éves kocsira? És mennyi lesz a nagyszerviz tízezer múlva? Kétszáz, ha nincs más baja. Na, ezt nem, úgyis tavaszodik, szabaduljunk a fojtogató kamattól.
Eljött a szomorú pillanat, meghirdettem az autót tavasszal, és csaknem szapora fosásom lett attól, amit a hirdetésekben láttam. Azok a törött szarok, amiket nem vettem meg, 1-1,5 millió között voltak fent a korábbi 2-2,5 millióval szemben. A válság nem a tízéves japán autó barátja. Kitartottam, marad a hárommillió hirdetési árnak. Felhívtam a bankot, hogy tessenek mondani, mennyit kellene most fizetnem, ha lezárnám a hitelemet. (Emlékezzünk, 2,65 milliót vettem fel.) Hárommillió micsoda? Hogy hárommillió-négyszázezer forint?! Értem, viszhall. Árfolyam: 205.
A Rita tekintetét senkinek se kívánom, ennél még az is jobb volt, mikor azt hitte, meghaltam. És mennyiért lehet eladni? Hát… ööö… izé… Talán kettőnyolc. Csapódott az ajtó, zokogva távozott. Pár perc múlva visszajött. Azt hiszem, akkor hallottam először az autóvásárlásaimat és a családi kasszát méltató litániáját. Harminc percben. Nyomasztó.
Teltek a hónapok, egyre jobban fájt befizetni a csekket. Csörögtek a telefonok, vigyem be és tárolási díj, akarok-e hirdetni fizetős újságban, építőanyag-csere érdekel-e. Aztán jött egy komolynak hangzó telefon. Épp a főszerkesztővel hekkeztünk a késő tavaszi melegben a Népszigeten, amikor jött a vevő megnézni. Kedves srác, normális kézfogás. Az autó nem hozta a legjobb formáját, a nyárigumi-cserekor nem sikerült rendesen centrírozni, rázta a seggét. Ezt vonja le, délután megyek vele a gumishoz.
Visszahívott, érdekli, de az ár magas, egy csomót megnézett, és nem látja a milliós felárat, még ha nem töröttből épített is. Oké, legyen kettőhét. Gondolkodik. Visszahív, ennyi sok, néz egy RAV4-et, az olcsóbb. Két hét szünet. Felhívom, kettőöt, még így is kilencszázat kell ráfizetnem, hogy eladhassam. Árfolyam: 194.
Újabb pár nap szünet. Felhív: 2,2. Hogyazabüdöskurva. Hazaviszem magamban az infót, jobb ezt inkább személyesen, még valakinek baja eshetik. Számolunk. A jelenlegi árfolyamon 3,3 millió a lezárás. Az pont 1,1 bukó. Hogy mi? Azért fizessek 1,1 milliót, hogy ne legyen autóm? A barom. Megérdemled, hülye. Címeres ökör vagy.
Elhatároztuk, megcsináljuk, ha kettőkettő, hát kettőkettő. Fejben kiszámoltuk, mekkora áldozat előrántani ennyi pénzt nagy hirtelen. Ott vannak a megtakarítások, némi tartalék, a családi arany, a képek, a nyaralás, már majdnem elég. Három estét átexcelezünk. Meg kell oldani, még akár úgy is, hogy a megtakarításaink java része bánja.
Csendes szitkozódással telt esték után jött az isteni beavatkozás: a svájci frankot mesterségesen gyengítik, 184. Micsoda?? Elő az Excelt, Rita rohan haza a játszótérről a gyerekkel, számolunk. Hívjuk a bankot, igaz ez? Az. Ez csak 800 bukó! Csak nyolcszáz!! Látják, ennek is lehet örülni, csak nézőpont kérdése. Mégis a Csikós a legnagyobb lúzer.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Hívom a vevőt, figyi, holnap kell megvenned, mielőtt elmész szabira. Most jó az árfolyam. Rábólint. Már csak szerezni kell hamar némi pénzt, de a barátoknak hála az is meglett estére. A bankban kifizettük a pénzt, mindenki él tovább boldogan. Mondhatni örömmel buktam egy autó árát, a további áldozatokat kímélendő.
Hogy mi ebből a tanulság? Öreg autót csak nagy – ötven százalék körüli – önrésszel vegyen, ha hirtelen ki kell szállni, kisebb eséllyel lesz mínuszban a projekt, még úgy is, ha jön az értékvesztés, az árfolyamkockázat és az időszűke. Maximum annyi időre vegyen fel hitelt, amíg működik az autó nagyjavítás nélkül, ez egy 8 éves kocsinál legfeljebb 2-3 év.
Ha így cselekszik, megmarad az arany, az ékszer, a kötvény, a részvény, a kp, és ami talán mindennél fontosabb, a családi béke.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
