pixel

Bukjon nyolcszázezret velem

2009.07.08. 02:27

A jelenlegi árfolyamon 3,3 millió a lezárás. Az pont 1,1 bukó. Hogy mi? Azért fizessek 1,1 milliót, hogy ne legyen autóm? A barom. Megérdemled, hülye. Címeres ökör vagy.

Megérte, az autó jó volt

Subarut – és különösen turbóst – venni rémálom. A hazai piac szenved a rommá tört, végtelen kilométert futott, füstölő turbós, erőtlen autóktól. Ha csak egyszer törték totálkárra, megnéztem, hátha. Csak a szakszervizben otthagytam egy gumiszett árát a roncsok átvizsgáltatására, mielőtt megvettem ezt. Megérte, az autó jó volt, többé-kevésbé vezetett szervizkönyvvel.

Pokoli sok pénzt kértek érte, majd hárommillióról szólt az alku végén aláírt foglalópapír, ez nagyjából a másfélszerese volt az akkori átlagárnak, 2008. október. Háromszázezer forint letétele mellett elhatároztam, megveszem. Aztán jöttek szépen az amerikai bankok tönkremeneteléről szóló hírek, valahogy senki se akart hitelt adni rá, legkevesebb három próbát tettem személyesen, a továbbiakat a kereskedőre bíztam. Kettőmillió-hatszázötvenezer hitel. THM: 24%. Kötéskori árfolyam 150 Ft/1 CHF. Itt már nem volt visszaút.

Aztán megjött az első csekk

Cirka egy hét alatt bent ültem az autóban, nem voltak gyanús zajok, ment rendesen, ahogy 180 lóerőnek menni kell, nem ette le a gatyámat se, tíz-tizenegy körül evett, sok dugóban állással. Aztán megjött az első csekk, 78 000. Aztán a második 83, majd 90, 103, 112, és nagyjából ebben az ütemben emelkedtek a fizetnivalók. Kellett a vételkor kötelező átvizsgálás, a téligumi-szett.

Sebaj, jó kis kocsi az a Subaru, télen sokszor vettem hasznát az összkerékhajtásnak, kellemes hangja van, mikor összezár, mennyei a letaposott havon kerülgetni a nyárigumisokat. Amikor jött az ónos eső, azon otthon maradtam, nehogy belém csússzon valami idióta.

szabaduljunk a fojtogató kamattól

Év elején nem úgy jöttek össze a dolgaink, ahogy terveztük. Nagyon nem, a Rita nem tudott kezdeni a régi helyén a válság miatt. Emelkedett a lakáshitel, nőtt a rezsi, a hideg miatt minimálbérnyi volt a fűtés. Hiába csak 10,5 a fogyasztás, havi kétezer kilométernél az is majdnem hatjegyű. Vágni kell a költségeken, ez így nem jó. Aztán elkezdtem számolni. Mennyit fizetek ki a futamidő végére? Majdnem hatmilliót? Egy akkor tizennégy éves kocsira? És mennyi lesz a nagyszerviz tízezer múlva? Kétszáz, ha nincs más baja. Na, ezt nem, úgyis tavaszodik, szabaduljunk a fojtogató kamattól.

Eljött a szomorú pillanat, meghirdettem az autót tavasszal, és csaknem szapora fosásom lett attól, amit a hirdetésekben láttam. Azok a törött szarok, amiket nem vettem meg, 1-1,5 millió között voltak fent a korábbi 2-2,5 millióval szemben. A válság nem a tízéves japán autó barátja. Kitartottam, marad a hárommillió hirdetési árnak. Felhívtam a bankot, hogy tessenek mondani, mennyit kellene most fizetnem, ha lezárnám a hitelemet. (Emlékezzünk, 2,65 milliót vettem fel.) Hárommillió micsoda? Hogy hárommillió-négyszázezer forint?! Értem, viszhall. Árfolyam: 205.

A Rita tekintetét senkinek se kívánom, ennél még az is jobb volt, mikor azt hitte, meghaltam. És mennyiért lehet eladni? Hát… ööö… izé… Talán kettőnyolc. Csapódott az ajtó, zokogva távozott. Pár perc múlva visszajött. Azt hiszem, akkor hallottam először az autóvásárlásaimat és a családi kasszát méltató litániáját. Harminc percben. Nyomasztó.

egyre jobban fájt befizetni a csekket

Teltek a hónapok, egyre jobban fájt befizetni a csekket. Csörögtek a telefonok, vigyem be és tárolási díj, akarok-e hirdetni fizetős újságban, építőanyag-csere érdekel-e. Aztán jött egy komolynak hangzó telefon. Épp a főszerkesztővel hekkeztünk a késő tavaszi melegben a Népszigeten, amikor jött a vevő megnézni. Kedves srác, normális kézfogás. Az autó nem hozta a legjobb formáját, a nyárigumi-cserekor nem sikerült rendesen centrírozni, rázta a seggét. Ezt vonja le, délután megyek vele a gumishoz.

Visszahívott, érdekli, de az ár magas, egy csomót megnézett, és nem látja a milliós felárat, még ha nem töröttből épített is. Oké, legyen kettőhét. Gondolkodik. Visszahív, ennyi sok, néz egy RAV4-et, az olcsóbb. Két hét szünet. Felhívom, kettőöt, még így is kilencszázat kell ráfizetnem, hogy eladhassam. Árfolyam: 194.

Az pont 1,1 bukó

Újabb pár nap szünet. Felhív: 2,2. Hogyazabüdöskurva. Hazaviszem magamban az infót, jobb ezt inkább személyesen, még valakinek baja eshetik. Számolunk. A jelenlegi árfolyamon 3,3 millió a lezárás. Az pont 1,1 bukó. Hogy mi? Azért fizessek 1,1 milliót, hogy ne legyen autóm? A barom. Megérdemled, hülye. Címeres ökör vagy.

Elhatároztuk, megcsináljuk, ha kettőkettő, hát kettőkettő. Fejben kiszámoltuk, mekkora áldozat előrántani ennyi pénzt nagy hirtelen. Ott vannak a megtakarítások, némi tartalék, a családi arany, a képek, a nyaralás, már majdnem elég. Három estét átexcelezünk. Meg kell oldani, még akár úgy is, hogy a megtakarításaink java része bánja.

Látják, ennek is lehet örülni, csak nézőpont kérdése.

Csendes szitkozódással telt esték után jött az isteni beavatkozás: a svájci frankot mesterségesen gyengítik, 184. Micsoda?? Elő az Excelt, Rita rohan haza a játszótérről a gyerekkel, számolunk. Hívjuk a bankot, igaz ez? Az. Ez csak 800 bukó! Csak nyolcszáz!! Látják, ennek is lehet örülni, csak nézőpont kérdése. Mégis a Csikós a legnagyobb lúzer.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján !

Hívom a vevőt, figyi, holnap kell megvenned, mielőtt elmész szabira. Most jó az árfolyam. Rábólint. Már csak szerezni kell hamar némi pénzt, de a barátoknak hála az is meglett estére. A bankban kifizettük a pénzt, mindenki él tovább boldogan. Mondhatni örömmel buktam egy autó árát, a további áldozatokat kímélendő.

Hogy mi ebből a tanulság? Öreg autót csak nagy – ötven százalék körüli – önrésszel vegyen, ha hirtelen ki kell szállni, kisebb eséllyel lesz mínuszban a projekt, még úgy is, ha jön az értékvesztés, az árfolyamkockázat és az időszűke. Maximum annyi időre vegyen fel hitelt, amíg működik az autó nagyjavítás nélkül, ez egy 8 éves kocsinál legfeljebb 2-3 év.

Ha így cselekszik, megmarad az arany, az ékszer, a kötvény, a részvény, a kp, és ami talán mindennél fontosabb, a családi béke.

Az oldalról ajánljuk

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14