pixel

Mindenkinek a ...

2007.12.19. 00:53

Egy jó tömött karácsonyi dugó kiváló alkalom, hogy egy életre megutáljuk egymást. A végtelen araszolás elviselhetetlen, a dugó rossz, ez tény. Vagy mégsem?

Ha azt mondom, vezetni jó, rengeteg ember fog velem egyetérteni, de ha azt mondom, vezetni stresszes és nagyon fárasztó, akkor is. Ami az egyik embernek szórakozás, az a másiknak kínszenvedés. Van, aki gond nélkül, önfeledten cikázik a többi autó között akár a legelvetemültebb budapesti forgalomban is, és van, aki örül, ha nem húzza meg a kocsiját, amikor kiáll a garázsból, és épségben eljut a munkahelyéig.

Csak azért kezdtem ezzel a triviális gondolattal, hogy mindenkivel el tudjam fogadtatni rögtön az elején, jó és rossz egyén nélkül nem létezik. Vezetni nem jó, nem is rossz egészen addig, amíg a sofőr nem ítél. Abban a pillanatban, hogy valaki belekerül egy bizonyos élethelyzetbe, eldöntheti, tetszik-e neki, vagy sem. Ugyanez van a dugóval. Bár szüleinktől, embertársainktól megtanultuk, hogy a dugó förtelmes dolog, nem kell feltétlenül ragaszkodnunk ehhez az elképzeléshez. A dugó csak akkor rossz, ha mi azt gondoljuk róla, hogy rossz. Bizonyos vallások, filozófiák ennél sokkal messzebbre mennek, és ezt a gondolkodásmódot még a betegségekre, halálesetekre is kiterjesztik, amivel mi, nyugati emberek nem sok mindent tudunk kezdeni.

Áthatolhatatlan karácsonyi dugó. Mit tennének?

Mi köze lehet egy buddhista szerzetesnek, aki egy sóhajtással elengedi legjobb barátját, amikor az meghal, hozzánk, magyarokhoz, akik közlekedési dugókban őrjöngünk? Nagyon sok, mindjárt elmagyarázom. Előbb azonban egy percre, kérem, azonosuljanak velem, még akkor is, ha nagyon nehezen megy. Fogadják el Gyulavitéz szubjektív világát mint valóságot, csak az egyszerűség kedvéért. Képzeljék el, hogy imádnak vezetni, megszokták, hogy hatékonyan át tudják szelni a várost még sűrű forgalomban is, most azonban dugó van. Áthatolhatatlan karácsonyi dugó. Mit tennének?

Dugó az orvos szemével

A vezetői stresszel - amely szándékosan nem vezetési stressz, hiszen vizsgálatának középpontjában a vezető személye áll - foglalkozó kutatók számára a stressz a vezetési helyzetek negatív kognitív felmérésének következménye. Abban az esetben, amikor a vezetés fokozott vagy veszélyes elvárásként jelenik meg, a stressz negatív hatásokat, szorongást, aggódást okoz, vagy olyan élettani változásokban nyilvánul meg, mint a pulzusszám vagy a vérnyomás emelkedése. A közlekedési dugókat negatív eseménynek éljük meg, hiszen lassít vagy megakadályoz minket a céljaink, mint például a kívánt sebesség elérésében, vagy abban, hogy időben odaérjünk a célhoz. Azok a vezetők, akiket arra kényszerítettek, hogy a kívánt sebesség alatt vezessenek, különösen hosszú távon, emelkedett stresszről számoltak be. Ezen kívül a vezetők a nemkívánatos tényezők közé sorolják a rossz időjárási ésvagy útviszonyokat, a gyorsabban haladó autók közé való besorolást, ha más vezetőket képtelenek megelőzni stb.

A vezetés során felgyülemlett stressz gyakran kihat az élet egyéb területeire, problémákat okozhat otthon vagy a munkahelyen, ami persze ismét visszahat majd a vezetői stressz megítélésére. Megfigyelték, hogy a rossznak megélt munkanapok után is romlik az vezetői stressz percepciója. Szintén eltérően ítélik meg a vezetéstől függetlenül jelentkező problémák hatását a vezetést különbözőképpen megítélő vezetők. Azok a vezetők, akik a vezetést kifejezetten stresszes szituációként élik meg, gyakrabban szenvednek kisebb baleseteket, és gyakrabban kapják őket gyorshajtáson. Ugyanezen vezetők számára az élettel járó egyéb stressztényezők csak fokozzák a vezetői stresszt, míg az ezzel a tulajdonsággal nem rendelkező vezetők számára éppenséggel jótékony hatásúak ugyanezen problémák. Míg az előbbiek a "Lassan kell mennem, ráadásul gyűlölöm a munkám, amúgy sincs időm, és még ez a dugó" gondolatmenetben őrlődnek, addig az utóbbiak számára ezek a problémák kikapcsolódási pontokat jelentenek, amikor elkalandozhat a figyelem, ahelyett hogy a dugón rágódna.

Dr. Mandl Péter

Be kéne vásárolni, egy-két ajándék még kimaradt, megígértem anyunak, hogy segítek cipekedni, ráadásul le kéne adni még két cikket határidőre, amibe bele sem kezdtem. A régi Gyulavitéz ilyen szituációkban elővette a legerőszakosabb formáját, és megpróbált olyan pofátlanul tolakodni, ahogy csak bírt. Feszült figyelemmel keresett és ragadott meg minden apró lehetőséget a gyorsabb haladás reményében. Előbbre nem nagyon jutott, viszont percről percre egyre idegesebb lett. Közben rengeteg értékes információval lett gazdagabb. Sokat, éveket gondolkodott azon, amit tapasztalt, és ma már nem tolakszik.

Mi történik, ha tolakszunk a dugóban?

A legegyszerűbb arra válaszolni, mi nem történik, ha tolakszunk: nem érünk oda hamarabb. Egy-két helyen persze nyerhetünk, ha az üres kanyarodósávból sorolunk vissza a sávunkba a záróvonalon át, vagy a buszsávban próbálunk meg előretörni, de számottevően nem lesz jobb. Félórás utunkat jó esetben 27 percesre rövidíthetjük úgy, hogy közben veszélyeztetjük az autónk épségét és többször szabályt sértünk.

szabályosan közlekedő sofőr is ideges lesz, hogy mennyire bunkók a többiek

De a legrosszabb az egészben, hogy kivívjuk embertársaink gyűlöletét, hogy lépten-nyomon felidegesítjük őket. Az idegesség olyan, mint egy vírus. Aki megkapta, továbbadja, így terjed át a stressz egyik sofőrről a másikra, így jut el az otthonokba, így fertőzi meg százezrek életét egy egyszerű forgalmi dugó. A tolakodó felbosszantja azt, aki elé befúrja az autóját. Ettől persze ez utóbbi pipa lesz, és csak azért sem fogja beengedni a következő autóst, aki történetesen szabályosan, irányjelzővel próbál meg sávot váltani. Miután nem engedték be, a jámbor lelkű, szabályosan közlekedő sofőr is ideges lesz, hogy mennyire bunkók a többiek, fő a saját levében, míg hazavánszorog, majd otthon gyorsan leken egy nagy pofont a gyerekének a hármasért, és kiosztja az asszonyt, mert nem ízlik a vacsora.

Mi történik, ha nem tolakszunk a dugóban?

Itt térnék vissza a buddhista szerzeteshez, aki el tudja fogadni, ha súlyosan megbetegszik, ha meghal valaki, akit szeret, sőt, akár még a saját halálát is. Mit csinálna egy ilyen ember a dugóban? Nem nehéz kitalálni: semmit. Elfogadná a sorsát, és megpróbálná hasznosan, de legalábbis kellemesen eltölteni az idejét.

nem kell sem vallás, sem filozófia, csak egyszerű logika, hogy eljussunk az egyetlen racionális megfejtéshez

Mi, akik a nyugati világban nőttünk fel, nagyon nehezen tudunk azonosulni ezzel a gondolkodásmóddal, hiszen más szellemben nevelkedtünk és élünk. Pedig, ha mélyebben belegondolunk, mi is rájöhetünk a lényegre. Nem kell sem vallás, sem filozófia, csak egyszerű logika, hogy eljussunk az egyetlen racionális megfejtéshez: ha úgysem lehet haladni, ne akarjunk haladni. Tudom, ezt nagyon nehéz megvalósítani, amikor az embernek ezer dolga lenne, mégis erre kéne törekedni egyszerűen azért, mert nem létezik jobb megoldás. Mi csak aközött választhatunk, hogy idegesen állunk a dugóban, vagy nyugodtan állunk a dugóban.

Rengeteg embert látok, aki ugyan nem furakszik, de nem engedi be a többieket, akik a felvezető sávból szabályosan indexelve próbálnak besorolni. Azt hiszik, időt nyernek azzal, hogy nem adnak helyet embertársaiknak, valójában viszont semmivel sem érnek el hamarabb a céljukhoz, viszont apró gonoszkodásukkal terjesztik, sőt ápolják magukban a stressz-vírust. Ha kiszúrunk a többiekkel, azzal hozzájárulunk ahhoz, hogy mindenkinek egy icipicit rosszabb legyen. Nem sokkal, de akkor is. Gondolják végig.

Kellemes ünnepeket mindenkinek

Nem kell elmélyülni a keleti filozófiákban, egyfajta eszményképnek mégis tekinthetjük azt a tudatállapotot, amelyben a kisebb akadályok, melyeket az élet elénk gördített, nem mozdítanak ki abból a békés nyugalomból, amiben mindennapjainkat éljük. Ezt nehéz, sőt szinte lehetetlen magvalósítani, de törekedni lehet, hiszem, hogy érdemes is. Nem arról van szó, hogy mostantól legyen mindenki egy csapásra Buddha vagy Teréz anya, de megpróbálhatnánk lehiggadni egy kicsit.

Dugóban hallgassanak zenét, intézzék el folyó ügyeiket

Mindenki eresszen be csak egy autót, ha látja, hogy többen ki akarnak kanyarodni egy mellékutcából, vagy be akarnak sorolni a felvezető sávból. Higgyék el, jó érzés. Ha valaki tolakszik, hagyjuk, hagy menjen. Egyrészt nem tudhatjuk, miért rohan, még az is lehet, hogy okkal. Másrészt nekünk attól nem lesz számottevően rosszabb, hogy egy-két tolakodó elénk férkőzik; attól lesz rosszabb, ha ezen idegeskedünk. Dugóban hallgassanak zenét, intézzék el folyó ügyeiket, vagy hívják fel családtagjaikat, barátaikat. Próbálják meg hasznosan, de legalábbis kellemesen eltölteni az időt. Próbáljanak meg nem arra gondolni, mennyi kárt, pluszmunkát, kellemetlenséget okoz maguknak a dugó, attól csak rosszabb lesz.

A dugóban

Tudom, nem kell sok cinizmus ahhoz, hogy az itt leírtakat egy tizenéves leányzó gyermeteg álmodozásának tituláljuk, mégis azt gondolom, lesznek néhányan, akik a fent olvasottakat megfontolják, és a jövőben békésebben fogadják majd a sorsukat. Nekik, és mindenki másnak is kellemes ünnepeket kívánok, türelmet és önuralmat, hogy a karácsony ne stressz-, hanem igazi örömforrás legyen.

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

5 órája
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14