Ez a cikk eredetileg arról szólt volna, hogy Európa legnépszerűbb autója jelenleg az Opel Astra. Aztán rájöttem, hogy nálunk autóeladásokról írni mostanában olyan türhőség, mint zokogó özvegyet azzal vigasztalni a temetésen, hogy ezentúl a családi kasszában marad a cigarettára költött pénz.
Temessük zsebkendőbe az arcunkat, engedjünk utat a feltörő zokogásnak! Ha nem megy, gondoljunk csak arra, hogy az a metálfekete Honda Accord dízel, amelyet jövőre akartunk megvenni, az elmúlt hónapokban elérhetetlen messzeségbe csusszant. Most nemhogy a feljebb lépésen nem gondolkodhatunk, de egyenesen drukkolhatunk is, hogy négyéves Renault Mégane-unk jóval a garancia lejárta után is kihúzzon még néhány esztendőt komolyabb lerobbanás nélkül. Mindjárt könnyebben megy a sírás, meglátják.
Mint cirmos cica a frissen bevetett paplant, dagasztotta doromboló nemzetünk lelkét a büszkeség, amikor pár évvel ezelőtt az éves autóeladások kétszázezer fölé másztak. Lazán lenyomtuk Görögországot, ami akárhogy is a Balkánhoz tartozik, mégiscsak nyugati ország – kapitalista, értik. Náluk már akkor is Opel Rekord, meg Volvo 144 volt a norma, amikor nekünk a Zsiguli vezérműláncdala jelentette a szférák zenéjét, a Trabant „Rennte-rennttéje” egyenlő volt a háromsoros gyöngynyakék öszekoccanásának csilingelésével. Őket, mármint a recinavedelőket nem szörnyűséges Verhovina segédmotor vezette be a benzinpusztítás örömeibe, arrafelé a friss kreszvizsgát szerzett tinik strapabíró, négyütemű Honda Cubokon suhantak tova Kawasaki Z900 -irányban. Megszokhatták a jót, volt is, van is, lesz is demokráciájuk, volt is, van is, lesz is pénzük.
Erre mi, a ruszki elnyomás alól szabaduló, tenger nélküli, kicsiny nép, néhány év alatt lenyomjuk őket. Mellesleg ugyanakkor fityiszt mutattunk az egész béketábornak: a nálunk nagyobb Románia, a velünk összemérhető Csehország, az egész volt jugoszláv régió még csak a földről tápászkodott felfele, amikor Pannónia területén már egészségesen dübörgött az újkori motorizáció. Egyedül a hozzánk képest gigantikus Lengyelországban adtak el több autót, de ott sem a négyszeresét, pedig lakosság alapján annyit kellett volna. Most azonban kicsit beleolvasgattam a világ legnagyobb autóeladási statisztikákat szolgáltató cégének, a JATO Dynamics-nek a jelentéseibe.
Sejtettem, hogy nem áll jól a szénánk, az autópiac fejlődését több alkalommal letörte és visszametszette a gazdasági rendteremtés. A volt KGST-térség második legnagyobb autófogyasztójából stabil harmadik helyre csúsztunk le. Románia már réges rég lenyomott bennünket, sőt, a lengyeleket is. Bennünket nem kicsivel. Nem kell hozzá sok, és az apró Csehország fellép az eladási dobogó legalsó fokára, mi meg, az onnan letaszítottak, elsüllyedünk a mocsárban. Együtt hörgünk majd Bulgáriával és Szerbiával a lúzerek iszapos fertőjében.
Még rosszabb a helyzet, ha százalékban nézzük a piac alakulását. A Balti-térségben (Észtország, Lettország, Litvánia) jellemzően 27-49 százalékkal mentek fel az eladások, az eleve nagynak számító lengyelek és románok 23-24 százalékot bővültek. A telhetetlen szemetek. De még a viszonylag rosszul muzsikáló szlovákoknál, szlovéneknél, horvátoknál is 5-9 százalékkal nagyobb ma a piac, mint 2006. szeptemberében.
És nálunk? 5,9 százalékos a visszaesés, azaz a 2005. és 2006. szeptembere között eladott 137 060 darabhoz képest 128 958 darabra zsugorodtunk 2007. végére. Mi vagyunk az egyedüli visszaesők, egyedül ránk mutogatnak röhögve a szivarozó kapitalisták, amikor befektetésekről esik szó. Csehországban kilenc hónap alatt közel 124 ezer autót adtak el, alig ötezerrel kevesebbet, mint nálunk. Romániában 229 ezret, Lengyelországban 217 ezret, csak hogy mindenki végképp képben legyen. És ez a jó kis lecsúszás éppen akkor jön, amikor mindenféle szakemberek a közelgő világgazdasági válságot jövendölgetik. Szépen nézünk ki.
Személyautó-eladási táblázat, Kelet-Európa,
készült 2007 novemberében
Szövegmagyarázat:
Country: ország
Q3_07: 2007. 3. negyedév
Q3_06: 2006. 3. negyedév
Change Q3: változás a 3. negyedévek között
Sep YtD_07: éves eladások 2007. szeptemberéig
Sep YtD_06: éves eladások 2006. szeptemberéig
Change YtD: változás éves eladásokban
Forrás: JATO Dynamics
Európa fölött amúgy, általában véve oszladoznak a felhők, igaz, ez elsősorban a kelet-európai javulásnak köszönhető. A JATO hónapok óta stabil gyarapodásról számol be, igaz, most, szeptemberben volt a leghalványabb az eredmény, 0,3 százalék. Erőre kaptak a korábbi sereghajtók, a Fiat szédítően meredek fejlődési pályára lépett, 7,6 százalékot javult 2006-hoz képest, köszönhető ez annak, hogy egyre többen felismerik a Panda és a Punto Grande kiválóságát. De persze a Bravo, az új 500 is alaposan meglódította a vásárlási kedvet.
Teszem hozzá: nálunk 4,1 százalékot romlott a Fiat, a magyar Alpokban úgy látszik, tériszonya lett. Az Audi 5,5 (ez kivételesen nálunk is plusz 4,1) százalékot bővült, a Toyota is szépen fejlődik, elsősorban az Aurisnak köszönhetően: 4,5 százalékos a növekedése (nálunk 5,9 százalékos a visszaesése). A kétféle C4 Picassónak köszönhetően a Citroen is bugyborékol felfelé a masszából, a C-osztály pedig a Mercedes-Benz forgalmát lódította meg alaposan. A Dacia az igazi szenzáció: 69,2 százalékkal több kocsit adott el, mint 2006. szeptemberéig – ezzel lassan a Suzukit sem lesz elég szembeállítani.
A dolgokat árnyaltabban néző, gazdasági ügyekben jártas olvasónk véleménye
A mai cikk teljesen félreértelmezi a helyzetet.Amikor százalékkal mérünk valamit, az viszonyítás. Ha egy országban csökken az eladott új autók száma, az jelentheti azt, hogy ma teljesít alul a piac, de akár azt is, hogy valamilyen ok miatt korábban túlteljesitett, és most "korrigál," beáll a normális szintre.
Magyarországon pár éve valóban évi 200 ezernél is több új autót adtak el, azóta folyamatosan csökken az érték. Én azonban azt gondolom, hogy nem annyira a mostani értékekkel van a baj, inkább az a 200+ eladás volt irreális. Olyan vásárlók vettek új autót, akiknek nem lett volna szabad. Lásd 0 százalékos indulórészlet, stb. Ezek közül sokan be is dőltek, elárasztva a piacot gyakorlatilag zsírúj használt autókkal. Mert egy egyéves, 8 ezer kilométert futott Swift bizony az új autókkal versenyez, az új autók piacárol szerez magának vevőket.
Ha az abszolút számértékeket nézzük, egyáltalán nem drámai a helyzet, sőt. Csikós folyamatosan három országra hivatkozik, Lengyelországra, Csehországra és Romániára, de említi a Balti-országok 27-49 százalékos bővülését is.
Ha az egy lakosra jutó újautó-eladásokat nézzük, ezt kapjuk:
Csehország: 10,2M lakos, 124e autó= 121
Lengyelország: 38,2M lakos, 217e autó = 57
Románia: 21,7M lakos, 229e autó = 105
Lettország 2,4M lakos, 25e autó = 104
Litvánia 3,5M lakos, 15e autó = 43
Észtország 1,3M lakos 24e autó = 184
Magyarország: 10,1M lakos, 129e autó = 127
(Az eladási statisztikák Csikós cikkéből származnak, a lakossági adatok a www.xist.org laprol)
Leszámítva a valóban őrült jó adatokat mutató észteket, bizony az idei "jó kis lecsúszás" után is nálunk a legmagasabb az egy főre jutó újautó-eladás, és igen távol állunk attól, hogy "lecsúsznánk a mocsárba."
Szekeres W. Stevie
De ha a nálunk rendre referenciának elővett nyugati államokat nézzük, már nem is olyan rózsás a kép. Velük való összehasonlításban Magyarország mínusz 5,9 százaléka mondjuk: tűrhető. Németország 8,0(!) százalékkal lejjebb, Ausztria 2,9-es visszaesésben, véreink, a finnek 7,8 százalékos recesszióban, és – úristen – a rettenetes belgák 2,4-et, a rémisztő luxemburgiak is mellbevágó 6,0 százalékot romlottak!
Személyautó-eladási táblázat, össz-Európa,
készült 2007 novemberében
Szövegmagyarázat:
Country: ország
Sep_07: 2007. szeptember
Sep_06: 2006. szeptember
Change Sep: változás szeptembertől szeptemberig
Sep YtD_07: éves eladások 2007. szeptemberéig
Sep YtD_06: éves eladások 2006. szeptemberéig
Change YtD: változás éves eladásokban
Forrás: JATO Dynamics
Mielőtt arra a téves következtetésre jutnánk, hogy akkor mi most már nyilván Nyugat-Európához tartozunk, hiszen a számok is ezt mutatják, érdemes megnézni, mely típusok állnak jól Európában, és melyek nálunk. 2006. legjobbja odakint – kapaszkodjanak meg – az Opel Astra. Egy bő hároméves modell! Persze ha a saját Népítélet statisztikáinkba belenézünk, láthatjuk, hogy ez a mostani H-széria az autóhasználók szerint a valahai legjobb Astra (7,7 pont), ráadásul jól is néz ki, talán nem véletlen, hogy sikeres. Magyarországon csak a hetedik helyen szerepel.
Kontinensünk másodikja a Ford Fiesta, ami megint csak azért érdekes, mert szintén régi autó. A Népítéletet fellapozva csak átlagos pontszámot látunk mellette (7,4), de ismerve a kis Ford itthoni árát, és feltételezve, hogy máshol is hasonló a policy, érthető érte a rajongás. Magyarországon? Hát, csak a nyolcadik.
Őt követi a Peugeot 207, amely valóban megérdemli a vásárlók kitüntetett figyelmét, hiszen a Népítélet szerint 8,2 pont a saját osztályzata, amit csak az ősrégi (és a nosztalgiafaktor miatt nyilván elnézőbben kezelt) 104-es előz meg a gyár termékei közül. És az autók abszolút pontversenyben is igen szép eredmény az a 8,2. Ennek ellenére a típus hazánkban csak a 22. helyen áll az eladási listában, bizonyítva ezzel, hogy a magyarnak továbbra sem fekszenek a francia négykerekűk.
Aztán nagykontinensi átlagban, a negyedik helyen következik a VW Golf V. (a rettenetesen lepontozott IV-es széria után ismét ugyanott áll a vásárlók szerint, mint korábban I-III-ig valamennyi), nálunk viszont csak a kilencedik. Majd jön ötödiknek az egyetlen típus, amelyet a kinti és az itthoni vásárlók azonosan értékelnek, a Ford Focus. 7,5 pontos ítéletével ugyan nemcsak az autók, de a Fordok között is csak átlagosnak számít, de ár-megbízhatóság-praktikusság hármasban nyilván verhetetlen.
Hatodik Európában a Corsa, amelyet a magyar használók minden idők legjobb kis Opeljének tartanak, igaz, nálunk ezzel csak a 11. helyre lép. Majd a hetedik helyen a Renault Clio jön, amely a hasonló feliratot viselők közül eddig a legjobb, igaz, franciaságát és húzós árát a magyar vásárlók büntetik. Erre utal az itteni 34. pozíciója az eladásokban – szörnyű.
8-10. helyig a BMW 3-asa (az ítéletek szerint az eddigi legjobb a 3-asok közül: 8,3 pont), a Fiat Punto Grande (8,2-vel a legjobb eddigi Punto), majd a Volkswagen Polo következik. Utóbbi 7,0 ponttal a legkevésbé jónak tartott Polo a Népítélet szerint, de mégiscsak a legolcsóbb igazi Volkswagen (ha a borzalmas, brazil Foxot nem számítjuk ide).
Tehát alsó-középkategóriás, valamint minőségi kiskocsik alkotják az európai eladások derékhadát, de még egy 3-as BMW is be tudott csusszanni ide. Jöjjön a végső bizonyítvány: mi az az autóösszetétel, amiből a magyar hétről-hétre kevesebbet vesz? Az autó MAGAZIN-tól átvett számok alapján álljon itt a lista:
1. Suzuki Swift
2. Suzuki SX4
3. Skoda Fabia
4. Suzuki Ignis
5. Ford Focus
6. Opel Astra Classic (Astra G)
7. Opel Astra H
8. Ford Fiesta
9. Volkswagen Golf/Jetta
10. Toyota Yaris
Egy rakás olcsóbb fajta kisautó elöl, a zombinapjait élő ős-Astra középmezőnyben, a Golf pedig csak a Jettával összesítve fért be az első tíz közé. Még jó, hogy ott a Focus és a kicsi, de a Suzukinál nagyobb presztízzsel bíró (bár nem okvetlenül jobb) Yaris, különben végképp siralmas lenne a kép.