Év Autója díj – ér ez a cím egyáltalán valamit?

2008.04.30. 06:32

Ha nem lenne, ki kéne találni – szokták mondani az ilyenre. Ha nem lenne, és ki kéne találni, lennék én az ötletgazda – teszem hozzá. Az "Év Autója" szavazásra gondolok, amelynek zsűrije 1964 óta osztja e fényes díjat az adott esztendő mindenkori legjobb/legérdekesebb/legújszerűbb autójának.

autógyártó, importőr és újságíró egyaránt profitál

Talán emlékeznek arra, hogy pár héttel ezelőtt Papp Tibi kollégám egy írásában nekiment a különféle mondvacsinált autós díjaknak. Cikkében kijelentette, mind ugyanarra a szimbiózisra alapoz, amelyből autógyártó, importőr és újságíró egyaránt profitál. Én, az ismert, az információs csatornákhoz hozzáférő zsurnaliszta adom a díjat, te, a vásárlótömegek rohamáról ábrándozó autós cég örülsz, és több autót adsz el. Ha e kör nem is mindig és okvetlenül zárul az autós cégtől az újságíró felé konkrét pénzáramlás formájában, a barátság mindenképpen szorosabbra fonódik.

Holott az újságírónak éppen a barikád másik oldalán a helye, hiszen ő arra van, hogy a termékről őszinte kritikát írjon, segítve ezzel a vevő véleményalkotását. Az autós cégnek viszont az az érdeke, hogy a különféle trükkökkel a piaci árakhoz igazított, ezért gyakran nem túl sok profitot hozó termékről ne derüljön ki semmiféle gubanc. Újságíró barátkozgat céges emberrel, a vásárló meg jól kimarad a buliból. Pedig ezek a díjak elméletileg az ő informálására születnek.

az újságírónak éppen a barikád másik oldalán a helye

Az "Év Autója" társaságot kiemelte a többi közül: az legalább profi, régi, elismert szervezet, az általa adott díjnak tényleg van súlya. Ha a hasonló címek kontextusába teszem, hajlok rá, hogy egyetértsek. Ha eggyel távolabb lépek, és a vásárló szemszögéből nézem az "Év Autója" címet, minimum aggályosnak tartom.

Ha másért nem, hát azért, mert az "Év Autója"-társaság (COTY, "Car of the Year" zsűri, nem tévesztendő össze az illatszermárkával) szabadította ki a szellemet a palackból. Ez volt az első, általánosan elfogadott nemzetközi (vagy legalábbis európai) díj. Elismert autógyártó nemzetek legnagyobb újságjainak neves zsurnalisztái alapították bő negyvennégy évvel ezelőtt. Tálcán kínálta magát az ötlet, és megvolt rá a lehetőségük. Egyfajta korrektséghez már a kezdetektől fogva tartották magukat: a zsűri tagja nem lehetett olyan újságíró, aki valaha dolgozott már autógyártótól kapott pénzért.

Elméletileg tehát nemcsak az nem léphet be e körbe, aki írt már PR-cikket, de talán még az sem, aki egyetemi évei alatt sajtóanyagot fordított a Saabnak. Az autógyárak tejtől feszülő csecsein vákuumszájjal lógó zsurnaliszták tehát kirekesztve.

A COTY-zsűri nehezen fogad be, ám taggá válás után különös ragaszkodást mutat az újságírói iránt. Olyan, akár az ELTE bölcsészkara: bekerülni nehéz, mert a pontszámok magasak, kirúgni viszont akkor sem fogják, ha meg se szólal a Zsilka-vizsgán. Új COTY-tag felvétele pedig csak a belső kör ajánlására történhet. Aki pedig egyszer elnyeri a zsűritagságot, lényegében két módon veszítheti el:
a) ha már nem publikál rendszeresen
b) ha meghal. Persze a belső kódex ennél összetettebb, de a valós történések lényegében a fenti két esetre szorítkoznak.

A nyertes márka örül neki, ez egyértelmű.

Amennyiben elhalálozásról van szó, annak az újságnak a vezetője örökli a címet, ahol a néhai zsurnaliszta addig alkalmazásban volt. Ez súlyosan aggályos, hiszen magával vonja, hogy a nagyon idős, avagy köztudottan halálos beteg autós újságíróknak a munkaerő-piacon olykor kivételesen felértékelődik az értéke. Egyébként a nem beteg, nem idős újságírók is garantáltan el tudnak helyezkedni, hiszen bármilyen autós magazinnak jól jön, ha valamelyik tagja a többiek előtt két-három hónappal be tud ülni egy-egy új típusba, hónapokon át, tartós üzemben tud használni egy-egy olyan kocsit, amit a többiek legfeljebb napokra kapnak meg, miután rájuk kerül a sor, persze.

A vásárló tájékoztatása szempontjából eddig semmi gond a rendszerrel. A neves, tapasztalt, elismert és hozzáértő szakírók egyetlen, óriás, intelligens biomasszává kapcsolják össze okos gondolatokkal átszőtt agytekervényeiket, osztanak, szoroznak, meghánynak és vetnek, majd szavaznak. Ténykedésük végeredménye esztendőnként egyetlen autótípus. Az aktuális "Év Autója". Vannak második és harmadik helyezettek is, de azokkal senki sem foglalkozik.

Amelyik gyártó elnyeri az "Év Autója" címet, büszkén hirdeti e tényt az új típusról szóló összes kommünikében. A díj hozzáadott értéket jelent, egy autónál pusztán emiatt öt-tíz százalékkal jobb eladások remélhetők. A hiteles COTY-embléma nagyobb hozamot jelent, mint valami dollárszázezrekért kifejleszthető, új biztonsági berendezés, milliókért megvalósítható alternatív hajtás. A nyertes márka örül neki, ez egyértelmű. A vesztesek nem tiltakoznak, hiszen az ellenkezés garantált negatív reklám lenne.

Tisztességes autóbuziként gyerekkoromtól a Liener György-féle Autótípusok könyveken lógtam. Gyuri bácsi nagy tisztelője volt az írásomhoz ürügyül szolgáló díjnak, ezért az Autótípusok című, rendszertelen kihagyásokkal megjelenő járműbibliáiban sokszor több oldalt is szentelt az addigi "Év Autója"-nyertes modelleknek. Az ott szereplő, díjazott típusokhoz gondolatban kivételes luxust és igényességet társítottam, az autógyártás ékköveiként tekintettem rájuk. Rover 2000, a De Dion hátsó futóművel, az L-karos első rugózással, hát az fantasztikus lehet – gondoltam. No meg a Hidrolastic-rugózású, óriási belső terű Austin 1800 – még szépnek is láttam a torz szörnyeteget. A Renault R16 pedig végképp földhöz vágott, hiszen ilyen autók nálunk is voltak a Merkur jóvoltából, egy ismerősünknek egymás után kettő is volt, imádta őket. A COTY hitelessége az egekbe hágott. Érthető.

Eszembe sem jutott volna megkérdőjelezni az általam szinte a bölcsőtől szentnek és megfellebbezhetetlen véleményűnek tartott COTY értékelését, ha nem jön az olajválság 1973-ban. De jött.

A díjról érdemes még tudni, hogy mindig egy előző évben bemutatott típusra osztják ki, részben hogy az előző év végéig megjelent autók mind indulhassanak a címért, másrészt, hogy a zsűri tagjai biztosan kipróbálhassák őket. És mit gondolnak, 1974-ben milyen kocsi kapta az "Év Autója" díjat? A Mercedes-Benz 450 S. Egy négy és fél literes, V8-as motorral hajtott, benzinzabáló monstrum. Alig fél évvel azután, hogy az olajválság hatása miatt Európa nagyvárosaiban napokon át üresek voltak az utcák, leállt a termelés, az USA autógyárai kompakt modellek gyártásába kezdtek, a világ tőzsdéi pedig átmenetileg összeomlottak.

A címet nyugodtan oda lehetett volna ítélni a kiskocsik között ritkaságszámba menően klímaberendezéssel és automata váltóval is rendelhető, olajkrízis-kompatibilis Honda Civicnek, vagy az első 5-ös BMW-nek, amellyel egy akkor új, és azóta is létező társadalmi osztály – a vállalati középvezetők, jól menő középvállalkozók – számára létrejött egy autókategória, a sportos, közepes méretű limuziné. De nem, a díjat a planktonvedelő Mercedes kapta.

Akkor kezdett omladozni COTY hitele.

Kamaszkoromban is sokszor elővettem a Liener-könyveimet, akkor már nagyjából sejtettem, micsoda katasztrófa lehetett az olajválság, és egyszerűen nem értettem, miért a Mercedes 450 SE-nek adták a díjat. Ami ráadásul már nem is volt új modell, hiszen a W116-os széria 1972-ben jelent meg, tehát 1973-ban lehetett volna "Év Autója"-esélyes, 1974-ben lényegében csak egy új motorváltozatra szavazott a zsűri. Akkor kezdett omladozni a COTY hitele.

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

tegnap, 17:35
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14