pixel

És itt senki sem hazudik

2008.03.19. 01:36

Manapság ritka az olyan új autó, amiben sima városi frontális karambolnál könnyen meg lehet halni. Ezért izgalmas olyanról olvasni, amiben mégis. Pláne azt olvasni, hogy mégse.

kikezdhetetlen legyen, mégis azt mondjam vele, amit én akarok

Hazudunk-e az életveszélyről? Mielőtt az élet császárának álltam volna, kommunikációs szakember voltam. Ez nem jelent okvetlenül hazugságügyi szakembert ám. Az a tanult foglalkozásom, hogy tudjak úgy összeválogatni darabokat a valóságból, hogy tényszerűen kikezdhetetlen legyen, mégis azt mondjam vele, amit én akarok. Bocs, amiért fizetnek. Ezért érzek mámorító nosztalgiát ezektől a Nissan sajtóközleményektől.

Az első február 26-án érkezett:
A Nissan állásfoglalása a Navara EuroNCAP töréstesztjének eredményével kapcsolatban.
Így kezdődik: „A Nissan egyértelmű csalódottsággal értesült a 2008-as modellévű Nissan Navara legutóbbi EuroNCAP töréstesztjének eredményeiről, amikor is a pontszámot lerontotta a légzsákok késedelmes működésbelépése. A Nissan azt is csalódottsággal vette tudomásul, hogy az EuroNCAP nem tette közzé a módosított szoftverrel ellátott légzsák-vezérlő egységgel felszerelt Navara ismételt töréstesztjének eredményeit.”

Ejha, mondom magamban. Ez előbb jött meg, mint maga a hivatkozott eredmény az NCAP-tól. Itt valami kínos dolog lesz. És úgy is van. A Navara rommá tört, és az NCAP történetében szuperritka 1 csillagot kapta, azt is áthúzva.

A Nissan persze felelős autógyártóként azonnal kihozott egy frissebb légzsákeletronikát, és visszahívta az összes érintett autót. Így szól ez sajtóközleményül : „A Nissannál rendkívül komolyan vesszük gépkocsijaink minőségét és hibamentes működését, ezért, amikor tudomásunkra jutott a 2008-as modellévű Navarák kis mértékben késedelmesen működésbelépő légzsákjaival kapcsolatos kifogás, azonnal kifejlesztettük az ezt orvosló megoldást. Ezzel együtt szerviz-kampányt indítottunk, melynek keretén belül felkérjük az összes ilyen gépkocsi tulajdonosát, hogy végeztessék el a légzsák-vezérlőegység szoftverének módosítását, így továbbra is teljes bizalommal használhatják és élvezhetik autójukat. Arra bíztatjuk az EuroNCAP-et, hogy amint rendelkezésükre áll a megismételt törésteszt eredménye, a lehető leghamarabb tegyék azt közzé."

Mama, meghúztak matekból, de csillagos ötös lett a föci témazáróm

És itt jön a kedvenc részem: a büszkélkedés, hogy egy másik autójuk egyébként milyen pompás „A Nissan továbbra is a lehető legnagyobb elkötelezettséggel viszonyul összes terméke esetében a járműbiztonsághoz, és kiemeli, hogy a Qashqai az EuroNCAP töréstesztjei alapján a felnőtt utasvédelem tekintetében ötcsillagos eredményt ért el, miközben az összes eddig vizsgált autó közül a legmagasabb pontszámot kapta.”
LOL! Mama, meghúztak matekból, de csillagos ötös lett a föci témazáróm! És most akkor térjünk át a lényegre, ami nem vicces. Máma kijött az új sajtóközlemény az újratesztelt Navaráról. És juhú, megvan a 3 csillag. Ami persze még mindig elég rémes. Lássuk, hogy szól ez píárul. Tessék figyelmesen olvasni, minden szó számít:

„A Navara maximális pontszámot kapott az oldalütközési teszt eredményeként. Ugyancsak maximális pontszámot ért el a hároméves gyermek-utas védelmének vizsgálata során. A gyalogos-elütést szimuláló tesztben a lehetséges négy csillagból két csillaggal értékelték a Navara gyalogos-védelmi tulajdonságait.
Az Euro NCAP által korábban végzett törésteszt alapján – melynek eredményeit február 26-án tették közzé – a felnőtt utasvédelmet illetően a Navara által elért eredményt kedvezőtlenül befolyásolta az első légzsákok késedelmes működésbe lépése.

Ezt az első vizsgálatot követően a Nissan azonnal kidolgozta a légzsákokat működésbe hozó szoftver módosítását abból a célból, hogy orvosolja a kizárólag a 2008-as modellévű, 2007 májusa és 2007 decembere között gyártott Navaráknál jelentkező problémát.”

Mit veszünk észre:
- Zseniális indítás az oldalütközés maximális pontszámával
- Lelkiismeretes felsorolása a gyerek és gyalogosvédelmi pontszámoknak
- Ugye így már fel se tűnik, hogy szó sincs a frontális ütközésről?
- Épp' csak annyi, hogy rossz volt a légzsákeletronika, de már megjavítottuk

Azaz, drága vevő, ami rossz volt, már jó, vásároljon nyugodtan Navarát. Hazudott itt bárki? Nem. Minden állítás igaz. És mit hagyott ki fantasztikusan a Nissan a sajtóközleményből? Idézem az NCAP eredeti töréstesztjét :

Hazudott itt bárki? Nem. Minden állítás igaz.

„A Navara utastere instabillá vált (értsd: megroppant) az ütközés következtében, és képtelen lett volna nagyobb terhelésnek ellenállni. A becsapódás oldalán a váznyúlvány összerogyott, így a sofőr lábtere alaposan összenyomódott. A tesztbábu combcsontján nagy sérülésveszélyt mértünk. Továbbá a gázpedál 200 mm-t hátratolódott, ezzel tovább növelve a sofőr lábsérüléseinek veszélyét. A műszerfal egyes szerkezeti elemei mind a vezető, mind az utas térdére és lábszárára veszélyesek. A sofőr mellkasának védelmét gyengére értékeltük, egyrészt az összenyomódásának mértéke, másrészt az egész utascella instabilitása miatt. Az utas nyaka hátrafeszült a becsapódás során, ez életveszélyes sérüléssel fenyeget. A légzsákok és az övfeszítők későn aktiválódtak, és a bábu a sofőr fején is életveszélyes sérülésre utaló értékeket mért. A Navara egyetlen csillagot kapott, mert a frontális ütközésbiztonsága nem üti meg az ennél jobb pontszámhoz szükséges minimális szintet. Mindezeken túl a sofőr fejénél és az utas nyakánál annyira magas az életveszélyes sérülés kockázata, hogy azt az egy csillagot is áthúztuk.”

Ezek után az NCAP is megemlíti, hogy a Nissan már kijavította a késedelmes biztonsági elektronikát, és visszahívta az érintett autókat. Az új szoftveres tesztről pedig így ír :

„A gyenge eredményt részben a légzsák késedelmes felfúvódása okozta. Az új rendszerrel a gyártó hatékonyan kijavította a légzsák hibáját, megszüntetve a korábbi életveszélyes sérülések veszélyét. A Nissan felelősen és gyorsan reagált az értékelésünkre. Reméljük, hogy az újratsztelés híre felgyorsítja a szervizkampányt, és elősegíti, hogy minden Navarát ellássanak a jobb biztonsági felszereléssel.”

És mégse hazudott senki: a légzsák már tényleg fasza

Mindez egy újabb sajtóközleményből derül ki. Odáig meg már kevesen ásnak le, hogy kikeressék a részletes új töréstesztet . Hogy aztán kiderüljön, amit egyébként a józan ész viszonylag szépen megsúg magától is, hogy az új Navarában frontálisan karambolozni még mindig elég keserves. Ugyanis az utascella ugyanúgy instabil. A lábtér ugyanúgy összezúzódik, sőt, a második teszten a széttörő hossztartó konkrétan átdöfte a taposólemezt, és bedöfődött az utastérbe. A mellkas még mindig durva terhelést kap, és a lábat is ugyanúgy széttörheti a változatlan műszerfal. A három csillagos eredmény egy számtani átlag: max pontszám az oldalütközésre (16/16), hitvány a frontálisra (7/16). És mégse hazudott senki: a légzsák már tényleg fasza.

Epilógus:

Az alvázas teherautók pusztítanak. Ha két autó összeütközik, a mozgási energiájuknak muszáj elnyelődni. Ez úgy történik, hogy a szép egyenes lemezeik és a strukturális tartóelemeik harmonika formájúvá gyűrődnek. Mivel a merev alváz hosszirányban nem tud deformálódni, jellemzően a másik autó karosszériája gyűrődik helyette. Azaz megöljük a benne ülőt. Mindez addig érvényes, amíg a becsapódás ereje nem elég nagy ahhoz, hogy megroppantasa az alvázat.

az alvázas pickupokba nem terveznek rendes gyűrődőzónát

Ehhez nem kell ám túl gyorsan menni, elég ha nem személyautót találunk el, hanem valami masszívabbat, például egy teherautót, egy házat vagy egy kocsányos tölgyet. Az alvázon túl ugyanis semmi sincs, mert az alvázas pickupokba nem terveznek rendes gyűrődőzónát. Mivel a felépítmény nem önhordó, csak egy bódé a létravázon, nem sokat ér, önmagában nincs ereje.

Azok a rendes terepjárók, amik több csillagot kapnak az NCAP-tól, jellemzően vagy egyfajta alvázra épített önhordó kasztnis monstrumok (például a Land Rover Disco III), és ettől 2,7 tonnásak, szemben a szűk két tonnás pickupokal, vagy nem rendes terepjárók. Ötcsillagos autó a böszmék közt csak önhordó van: az X5, az XC90 és a Touareg. És egyiket se venné meg egy szafaripark tartós használatra.

Epilógus II:

Hogy lehet, hogy egy kéttonnás pickup csak 1 csillagot kap, egy feleakkora Renault Clio meg ötöt? Ennek két oka van. Az egyik maga az NCAP tesztmetódus. A törésteszten az autó 64 km/h-val nekimegy egy fixen rögzített deformálható fémtömbnek. Nem a teljes elejével megy neki, hanem csak a vezető felé eső 40%-kal. Ez egy durva nehezítés: így nem a kocsi teljes orrán oszlik el a becsapódás ereje, hanem csak a felén.

ez olyan, mintha önmagával ütközne

Mivel a tesztelt autó mozdíthatatlan tömbnek megy neki, ez olyan, mintha önmagával ütközne, és mindketten 55 km/h-val utaznának. A tesztautó a saját tömegének és sebessége négyzetének a szorzatával arányos energiát visz a karambolba, azt kell elnyelnie. A sebesség minden teszten 64 km/h, azaz minél nehezebb maga az autó, annál nagyobb energiát kell felemésztenie a zúzódásban. És ez így igazságos: amennyivel nehezebb a dolga, annyival több vasa is van hozzá. Elvileg. Azaz egy kéttonás pick-up dupla annyi energiát kell lenyeljen, mint egy Mini.

Ebből persze az is következik, hogy ha a kéttonnás pickup és az egytonnás Clio találkozik, a karambol során a pickup feleakkorát lassul, ennyivel enyhébben csapódnak az utasai a műszerfalnak. Ráadásul duplaannyi anyag nyeli benne az ütközési energiát. Csak míg a Clióban egyenletesen, programozottan gyűrődnek a lemezek és a váznyúlványok, és közben egyre fogy a pusztító energia, a pickup merev alváza ilyet nem enged. Így helyette is a Clio gyűrődik. Feltéve, hogy nem megy simán át a szélvédőjén a Navara alváza. Azaz gyengébb ellenfél ellen és koccanásnál az alvázas autó a nyerő.

az amerikai anyukák önmagukkal szúrnak ki

Másrészt viszont, ha a pickup önmagával találkozik, vagy valami még keményebbel, akkor nagy a baj. Ilyenkor senki se nyeli az energiát, az alváz elhajlik, eltörik, a hitvány lemezkasztni fölötte meg összeroskad, és kalap, kabát. Azaz az amerikai anyukák önmagukkal szúrnak ki. Ahogy mind átülnek behemótokba, kiszolgáltatottjai lesznek egymásnak. Két Nissan Quashqai 55 km/h-s frontális karamboljából jó eséllyel mindenki kiszáll sérülés nélkül. Ugyanebben a balesetben két Navarában simán meghalhatnak az érintettek. Klassz, mi?

Epilógus III:

Ha hivatalos közleményt olvasunk, mindig azt keressük, amiről nincs szó. A sorok közt olvasásban évszázados tapasztalatunk van, ne engedjük kárba veszni. Mára végtelenül ostobának kell lennie egy nagyvállalatnak ahhoz, hogy hazudjon. Nem is szokott. Ehhez rég túl jók a jogászaik és a píárosaik. De ne feledjük: a világ bármely hazugságát ki lehet rakni véges számú igaz állításból.

Az oldalról ajánljuk

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14