Mindenki vegye elő szépen a pénztárcáját, és nézze meg, mennyi aprója van. Ezt ossza el háromszázzal: ennyi órát parkolhat ott, ahol tesznek rá, hogy nálunk már a kétszázas is papírpénz. Ahogy arra is, hogy a fizetőparkoló egy szolgáltatás.
Már az egész parkolási bizniszt rezignáltan nézem. Néhány haver monopóliumot kap a barátaitól valamire, amiért pénzt szedhet. Aztán nyilvánvalóvá válik, hogy nem teljesen tisztességes, amit csinál , de hát joghézag van, meg az alulfizetett alkalmazottak is korruptak. Nem baj, mert amikor valakit becitálnak a bíróságra a 4 év 364 nap 23 órával és 59 perccel korábbi állítólagos parkolásáért, már ki emlékszik, tényleg ott parkolt-e, vagy csak találomra kapott egy csomagot. Úgyis a korrupt és alulfizetett alkalmazott szava számít, aki azt mondja: ott.
És persze a joghézag kijavítása is azoknak a haveroknak a dolga lenne, akik a monopóliumot adták, tehát valamiért lassan megy a dolog. Senkit sem érdekel, hogy a különböző bíróságok teljesen egyforma esetekben ellentétes ítéleteket hoznak, senkit sem zavar, hogy ha egy tévés szerkesztőnek nem jut jobb az eszébe, gyorsan rejtett kamerával megveszteget egy parkolóőrt, és kész az esti műsor. Ezekről a fickókról ugyan hamar kiderül, hogy nem is parkolóőrök – legalábbis a munkáltatójuk szerint. Csak emberek, akik éppen kölcsönöztek egy ilyen szerkót a jelmezkölcsönzőből, büntetőgépestül.
Összességében az a zavaró az egészben, hogy már régen elfelejtettük, miért is vezették be a fizetőparkolást. Állítólag urbanisztikai okai vannak, sok az autó a belvárosban. Azt szeretnék, hogy tömegközlekedéssel menjünk be, hiszen az kulturált, kényelmes, sűrűn jár. Sőt, többnyire még a fék is fog a járműveken . Ennek szellemében lassan már az összes olyan parkoló helyére üzletközpontot építettek, ahol az ember metróra szállván otthagyhatná a kocsiját. Remélem, ez csak Budapesten van így, a vidéki nagyvárosok viszonylatait nem ismerem. Egy biztos: ott nincs metró, se egy, se négy. A díjaik viszont szintén nem gyengék. Szóval ezért van az egész mizéria. Ehhez képest a belvárosban sok az autó, a tömegközlekedést járatritkítással kell az utasszámhoz igazítani, noha még így is jobbak vagyunk az EU-átlagnál. Csak elfelejtjük, hogy a főváros urbanisztikai szempontból sokkal rosszabb az EU-átlagnál, mert a városépítés alapelvei sokadrangúak a pláza/irodaház/lakóparképítés szempontjai mellett. A parkolási övezetek pedig csak híznak, ahogy a parkolási díjak is.
És ott áll az ember a parkolóautomatánál, ami előtt többnyire kis kupac kutyaszar is van, mert a kutyák fák hiányában más oszlopszerű tárgyakat keresnek. De nálunk parkolási társaságnak semmi dolga, szolgáltatnia nem kell, mint máshol , csak beszednie a pénzt. Egyre inkább olyanok a díjak, hogy szinte sosincs nálam elég apró – talán már szembesült más is ezzel a problémával. Pedig nem szoktam a belvárosba menni, csak ha állami hivatalokban ügyintézek. Ott meg a világ pénze sem elég, mert a bürokrácia leépítése jegyében telepített számítógépek csak azért vannak, hogy ne csak a változatlan mennyiségű papírral kelljen vacakolniuk az ügyintézőknek.
Ha megnézzük a budapesti díjakat, nem is csoda, hogy lassan csak egy talicska apróval lehet behajtani a belvárosba. Az automataközeli boltok mindegyikén „pénzváltás nincs" tábla, rögtön „a bolt előtt szeszes italt fogyasztani tilos" felirat mellett. Szóval be sem rúghatok bánatomban. Még senki sem vetette fel, hogy lehessen papírpénzzel fizetni? Biztos erre is van egy jó kis automatája a Siemensnek.
A legdurvább parkolási iszonyat azonban nem Budapesté, hanem Ferihegyé, ahol 800 forint egy óra. Az 5-30 perc közötti parkolás díja 600 forint, ha tehát valaki 6 percet áll itt, tulajdonképpen szerény 6000 forintos óradíjat fizetett, de még a legjobb esetben is 1200-at. Persze szigorúan vasakkal. Vagy lemegy a nagy parkolóba, ahol a díjak már legalább öt éve lekörözték a nyugat-európai nagy repterek parkolási díjait. Ellenben kártyát is elfogadnak, ha nem is túl kedvesek a pénzbeszedő emberek. Finoman szólva.
Az is érdekes, hogy a Budapest legnagyobb P+R parkolója helyén felépített üzletközpont garázsába – ahol egyébként semmivel sem drágább a parkolás, mint a belvárosban – tudtak papírpénzt is elfogadó automatákat telepíteni. Mert ide önként megyünk, és ha már levesznek, igyekeznek úgy tenni, hogy ne gyűlöletes módon tegyék. Arról nem is szólva, hogy ők megvették a telket, meg azt a rengeteg betont és vasat, amiből a parkolóházat vagy a mélygarázst építették. Igen, ott a boltokon is keresnek – mondhatja valaki –, de egy sima mélygarázs is elüzemel olyan díjakkal, mint a kutyaszaros utcára monopóliumot kapó társaságok. És tessék elhinni, mélygarázst építeni a legdrágább dolgok közé tartozik.
Pedig ezt nem a harag mondatja velem, én tényleg alig parkolok a belvárosban. Az ötletet ugyan az adta, hogy egyik kollégánk egy héten belül kétszer járt úgy, hogy este 6 előtt 10-12 perccel az automata a pénzt már nem fogadta el (még a vasat sem), az ügyfélszolgálat (már a név is vicces) pedig épp nem volt felhívható. Ellenben az őr üzemelt és büntetett.
De azt hiszem, nem lett volna helyes, ha megírja. Senki sem kíváncsi már ezekre a sérelmekre. Sokkal rosszabb, hogy a városházán törik a fejüket, vajon miért menekülnek az emberek Budapestről, az ország vezetése pedig hogy miért menekülnek Magyarországról. És nem jönnek rá. Pedig egy parkolás csupán semmi kis momentum az életünkben, amivel már akkor is meg tudják keseríteni a szánk ízét, ha csupán külső szemlélőként figyeljük, hogy mi történik.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján !
Ezeknek az uraknak azt javaslom, hogy fizessenek már be a mi pénzünkből egy franciaországi vagy nagy-britanniai tanulmányútra, hogy megnézhessék: hogyan kell lakhatóbbá és parkolhatóbbá tenni a városokat, ahol ezer főre közel kétszer ennyi autó jut. Nyugaton is a haver kapja a megrendelést, de ott jól kell szolgáltatnia, különben megbukik a politikus, aki neki adta a bizniszt.