Tekerni jó - főleg vissza

2008.07.09. 06:06

Amikor autót veszel, szerény becslések alapján kilencven százalék a valószínűsége, hogy nem annyit futott, amennyit. Jó kis iparág ez nekünk. Az egész ország jól jár, beleértve a magyar gazdaságot, a rendőrséget, a fogyasztóvédelmet és a többieket.

Amikor autót veszel, megnézed, mikori és mennyit futott. Egy idő után feltűnik, hogy egy bizonyos korosztály kilencvenegynehányezret futott, egy másik generáció a százötvenezerhez konvergál (szigorúan alulról!), aztán vannak a kétszázezer alattiak és vannak a roncsok kétszázezer fölött. Tényleg roncsok.

Hiába, ezek a mai autók mennyire vacakok...egy pillanat alatt szétporladnak.

ötéves korában ötvenezerrel többet futott, mint ma, tízévesen

De lehet, hogy mégse. Aki használtautó-kereskedésben vásárol, szinte biztos lehet benne, hogy kicsit vagy sokat, de tekertek az órán. Egy ismerős kereskedő szerint úgy kilencven százalék a valószínűsége. Ez ugyan becslés, de összecseng az autófinanszírozók tapasztalataival, akik hivatalból ismerik a hitelre eladott kocsik km-számlálójának állását. Vicces, amikor látják, hogy ugyanaz az autó ötéves korában ötvenezerrel többet futott, mint ma, tízévesen.

Akár felháborodhatnánk, mekkora átverés az egész ország, nincs ez másként az autókereskedelemben sem. De igazából mi, vevők vagyunk a hülyék. Egyrészt mert elhisszük, hogy egy tízéves, középkategóriás dízelautóban lehet 125 ezer kilométer. Nem lehet, ilyet csak az vesz, aki legalább évi 30-40 ezret megy, különben nem érné meg. Mindegy, hogy magánszemélyé volt, vagy céges: tuti, hogy ezt a távot már az első három-négy évben lefutotta. Persze vannak legendák a kétezer kilométert futott harmincéves autókról, meg hasonlók, de a statisztika azt mutatja, hogy ha pénzről van szó, még az ostobák is megtanulnak számolni. Szóval, fogadjuk el, hogy ilyen dízelkocsit találni lehetetlen.

biztos beletett a munkába járással évi 37500 kilcsit

Ugyanez fokozottan igaz a külföldről behozott autókra. Egy német könnyen 70-80 kilométerre lakik a munkahelyétől. Menjen napi 150 kilométert, legyen évi 250 munkanap, és kiderül, hogy aki új autóként vette, biztos beletett a munkába járással évi 37500 kilcsit. (És hétvégén meg sem mozdult az autó.) Ezért vett – ő, vagy a munkáltatója – dízelt. Ha öt évig használta, nem lehet 150 ezer km alatt, sőt, talán 200 alatt sem. Persze nem él mindenki így ott sem, de a statisztika gyilkos tudomány. Ne ámítsuk magunkat, nyilván élnek bohém, a pénzt két kézzel szóró svábok is. Csak elképesztően kevesen.

Mégis mindenki elhiszi, hogy lazán vehet százezer alatt futott négy-öt éves Mercit meg Bömöst Németből. Szegény kereskedők, ha nem tekernék vissza a frissen behozott kocsi óráját, éhen halnának. Így viszont mindenki boldog, a vevő is, hiszen kapott egy olyan autót, ami megfelel a fantazmagóriáinak, a kereskedő pedig azért, mert eladta. Ezzel együtt nőtt az állam adóbevétele, munkahelyek teremtődtek a semmiből, satöbbi, satöbbi.

Persze azoknak is jó, akik visszatekerik az órát. Egyikük a papájától vette át az ipart. Az öreg még Ladák óráit pörgette vissza, de ma már minden elektronikus, a fiú már ezt is kitanulta. Az iparos dinasztiák előnye, hogy az öregek tudása átszáll a fiatalokra, ezért ha egy régi műszert kell megjavítani, az is megy. És ha egy újat kell visszatekerni, az is. Végzi a munkáját és kész.

Persze neki is van véleménye az autókereskedőről, ha nem is mondja meg a szemükbe. Szerinte az a jó kereskedő, aki tényleg csak keveset tekertet, mert a vevők tényleg hülyék és meg kell felelni az elvárásaiknak. Párezer kilométer még nem a világ, ha a számláló visszakerül a korához passzoló lélektani határ alá, jól jár az emberiség. A kocsinak nem lesz semmi baja, máshogy meg sem vennék.

A vevők nem fognak gyanút, mert nem akarnak gyanút fogni.

Vannak viszont a csúnya nepperek, akik tényleg szemrebbenés nélkül tekertetik vissza az Egyenlítő hosszának többszörösét. Ők a madarakra vadásznak, akiket nagyon átvernek. Igaz, ehhez is szükség van egyfajta tudásra, hogyan kell az utasteret hihető állapotba hozni, új kormányt, váltógombot, pedálgumit beszerezni, satöbbi. Ilyen módszerekkel akár néhai taxik is eladható állapotra javíthatók fel. Ezek az autók azonban tényleg gyanúsan olcsók. A vevők nem fognak gyanút, mert nem akarnak gyanút fogni. Egyszerűen örülni akarnak, mennyire jó vásárt csináltak, és a nepper megadja nekik az örömöt.

És nyugodj meg, nincs olyan típus, aminek ne lehetne visszatekerni az óráját. A szakemberek a trükkös elektronikák összes trükkjét ismerik. A műszerjavító azt mondja: a 2007 utáni Merciknél vannak olyan modulok, ahol eltárolódik a valós km-adat – ettől még a számláló az unfrankót mutatja, de a tulaj (ha gyanút fog) ki tudja deríteni, mi a valóság. Persze lehet, hogy a többi műszeres most röhögve olvassa ezt.

Amikor megvetted, megnézted, és kész.

Na és mi van, ha gyanút fogsz? Vagy a márkaszerviz európai hálózatából kiderül, hogy az autónk volt már 210 ezres nagyszervizen Olaszországban, te meg három évvel később 120 ezer kilométerrel vetted meg? Semmi. Amikor megvetted, megnézted, és kész.

A fogyasztóvédelemre ne számíts. Ők azt mondják, hogy ez csalás. Vagyis itt már bűncselekményről van szó, nem piti érintésvédelmi problémáról vagy mérgező festékkel készített babajátékról. Szóval ők is jól jártak, nem kell többet dolgozniuk és nem is különösebben érdekli őket, hogy gyakorlatilag így működik a teljes használtautó-kereskedelem.

Mehetsz a rendőrségre, ahol be kell bizonyítanod, hogy átvertek. És nem csak ezt. Azt is be kell bizonyítanod, hogy pont az tekerte vissza az órát, aki neked eladta a kocsit. Az esetek többségében ugyanis kiderül, hogy ő sem több egy szerencsétlen áldozatnál, akit a gonosz Camorra vett palira.

Hát persze.

Az egész bizniszben jól jár a rendőrség is. Ha a polgár bemegy az említett olaszországi autó ügyével, tudják, hogy a rettenetesen lassú olasz adatszolgáltatás miatt hónapokat fog pihenni az akta. Az évi párszázezer eladott használt autóhoz képest futó három-négy ügy azt jelenti, hogy mindenki belátta: hiába vágták át, gyakorlatilag nem számíthat semmire.

Mert mi történik, ha vérrel-verejtékkel bebizonytod az igazadat? Ez pár hónaptól egy-két évig tarthat. Ha üzletszerűen csinálja a kereskedő, akár le is sittelhetik, mert a BTK-ban az üzletszerűség sokat dob a büntetési tételeken. Ekkor jön a következő csavar: attól még, hogy a bíróság bűnösnek találta a csalót, külön polgári pert kell indítani a pénzedért, ami nem lehet több párszázezer forintnál. Vagyis összemérhető a per költségeivel. Az egészre elég további egy-két év. Vagyis nem csak a rendőrség, hanem a bíróságok is jól járnak, ha nem terheljük őket feleslegesen.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján !

Hiszen hogy is lehetne bebizonyítani azt, hogy az órát visszatekerték? Ott van például a zöldkártya meg a műszaki vizsga, ahol felírják a kilométer-számláló állását, de mint a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól megtudtuk, "a műszaki vizsgán és a környezetvédelmi mérés során rögzített km-óra állási adatok csupán tájékoztató jellegű adatok, bizonyítási erővel nem bírnak. A tulajdonos a vizsga előtt vagy után, kilométerórát is cserélhet, azzal kapcsolatosan bejelentési kötelezettsége nincs. Mint műszaki adat, az igazolt tulajdonos részére kiadható." Még jó, hogy a CO- és HC-adatok nem tájékoztató jellegűek... vagy tévednék?

A tanulság rövid: ha használt autót veszel, cseréld le a vezérműszíjat.

Ahogy a finanszírozó látja

Az egyik autófinanszírozó cégnél a következőket tapasztalták:

"A használt autó megvásárlásakor (azaz a hitelszerződés kötésekor) megadott adatok azt mutatják, hogy minél idősebb egy jármű, annál alacsonyabb az éves átlagos futásteljesítménye. Mit is jelent ez? Az autó forgalomba helyezését követő első néhány évben még többnyire a valós helyzetet tükrözi a kilométeróra. Aztán néhány év után jön az első, majd a sokadik tulajdonosváltás, s ahogy nő a számuk, úgy "áll meg" a kilométeróra, illetve kezd az autó hátramenetben megtenni néhány évet – azaz csökken a kilométeróra által mutatott futásteljesítmény. Így fordulhat elő, hogy óra szerint egy hétéves autóban átlagosan kevesebb kilométer van, mint egy négyévesben.

Ebben a helyzetben persze a finanszírozók ellenérdekeltek, mert ők az autó valós értékmeghatározása alapján szeretnék meghozni a hiteldöntést. Viszont a buherált kilométeróra alapján torz értékmeghatározás születik. Minél jobban visszapörgetik az órát, annál inkább értéken felül finanszírozza a bank a kocsit. Így fordulhat elő, hogy az autó már a hitel folyósításának időpontjában sem nyújt teljes fedezetet a hitelre. Évjárattól-életkortól függően 5-15%-kal emelheti meg az autó árát egy visszapörgetés, amivel akár a finanszírozási önrész is eltüntethető. Az önrész nélküli finanszírozások pedig, akárcsak a nulla önerős újautó-ügyletek, gyakran jutnak a felmondás sorsára.

Azért akad kivétel a fentiek alól: a fiatal "cégautó", amelytől a cégek egy-két-három év után, 50-150 ezer kilométerrel az órában válnak meg. Ezeket a kocsikat a cégek rendszerint a dolgozóknak, illetve kereskedőknek, darabonként vagy csomagban adják el. Aki viszont nem saját használatra veszi meg az autót, a bevált módszerhez nyúl. Mire kiteszi a placcra, nem marad a kocsiban éves 10-20 ezer kilométernél több. És ezek az autók hiába kaptak rendszeresen a szervízben ápolást, az első hónapok után jönnek a meglepetések, a hazai utakon megtett százezrek hagynak nyomot a kocsiban."

Az oldalról ajánljuk

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott