Másfél hónap alatt elcsépelt és unalmas közhellyé vált, de azért mondjuk ki: zajlik a világgazdasági válság. Különös intenzitással sújtja az autóipart. Aki tehát autót vesz, elad, használ, javít, tankol, mind érzi majd a krízis hatásait. Autóhasználati szokásaink valószínűleg megváltoznak a következő fél-egy éven belül. Új rovatunk, a Válságblog a tanácstalanoknak, kiútkeresőknek, kibekkelőknek és alámerülőknek dob mentőövet.
Annyit láthattuk már a tévében a telepeken ezerszám várakozó, eladatlan autókat, hallhattunk riportokat fizetésképtelen kereskedőkről, kaptunk híreket leépítésekről, termelésvisszafogásokról, súlyos likviditási gondokkal küszködő gyárakról, hogy sejthetjük: baj van.
Magyarországon még mindig a világgazdasági hatásoktól elszigetelve élünk, talán a Kárpát-medence védettsége miatt, nem tudom. Még csak annak örülünk, hogy a benzin literje a pár hónappal ezelőtti 330 forintról lemászott 250 környékére. Hurrá. Mert még van fizetésünk, amiből most éppen könnyebben tudunk venni az olcsóbból. De rövidesen sokan leállítják az autójukat, az biztos.
Aki ma tízmilliós kocsi vásárlását tervezi, az rövidesen visszafogja igényeit hatmillióra. Aki hatmillióst akart, az majd négymilliósat vesz, aki négymilliósat, annak elég lesz talán a Dacia Sandero is. Megszűnnek a puszira és személyi igazolvány felmutatására elvihető autók, az eddigi autótartás hossza három-öt évről öt-nyolc évre módosulhat. Mivel nem lesznek alacsony induló befizetések, olcsó, könnyen felvehető hitelek − hiszen Magyarországon a bankoknak jelen pillanatban egy büdös petákjuk sincs (és egyhamar nem is lesz) −, eleve jóval kevesebben választanak majd maguknak új autót. A használtautó-forgalom fellendül, akinél pedig megbízhatóan ketyeg a verda, az jobban vigyáz rá. Felesleges borúlátás vajon?
Az amerikai autóeladások 2008-ban 11 millió példány körül alakulnak, ez 1982 óta a legrosszabb eredmény. A legpocsékabb helyzetben lévő két óriás, a General Motors és a Ford 2008 első félévében 28 milliárd dolláros veszteséget termelt. A GM részvényeinek értéke idén január elseje óta közel 90 százalékkal csökkent, a Ford valamennyi ingatlanján 2006 óta jelzáloghitel van.
Kettejük közül a GM ül mélyebben a gödörben. Napi működési tőkéje olyan kevés, hogy talán ki sem tart addig , amíg az USA új elnöke, Barack Obama utalni tudja a két kiemelt autóipari óriásnak a beígért 25 milliárd dolláros segélyt. Pláne, hogy most e segély megszavazása is kitolódik, tehát a legkorábbi, februári időpont is csúszik.
Ha a GM-nek elfogy a pénze, értékesíteni kezd. Először az AC Delco beszállító és a Hummer megy, hiszen utolsó suzukis részvényeitől a napokban szabadult meg a mamut. Az SUV-ket előállító janesville-i üzem bezárása a napokban zajlik, egy évvel előrehozva a tervezett időponthoz képest.
Ide tartozik, hogy a Magyar Suzuki is érzi a nyomást, rövidesen 1200 esztergomi dolgozójától szabadul meg . Megszűnhet a GM-hez tartozó Saab, Saturn és Pontiac márka , a Saab 9-5 és a Cadillac CTS kupé bevezetését mindenesetre 2009-ről 2010-re tolták. Az új Opel Meriva is késik . De jaj nekünk, ha ledől a GM: valószínűleg vele omlik egy rakás beszállító is, olyanok, amelyek más konszerneknek is gyártanak. És akkor azoknál is leáll a termelés. A következmények beláthatatlanok.
A Ford sincs sokkal jobb helyzetben. Idén már eladta a Jaguart és a Land Rovert, franciaországi üzemét most árulja , a Mazdának pedig visszaadta 20 százaléknyi részvényét – persze egy kis pénzmagért. A GM-hez képest valamivel nagyobb a még meglevő tőkéje, ezért a konszern biztosan kihúzza az Obama-injekcióig, de nyirbálás lesz bőven. Az amerikai SUV-részleg nagy része nyilván párolgásnak indul, a Volvo eladása is szóba kerülhet.
A német márkáknál hasonló a helyzet. A Volkswagen anyagilag jól áll ugyan, de egy amerikai VW-sales adat szeptember hónapban 32 százalék visszaesésről számol be augusztushoz képest, Európában ugyanekkor 15 százalék volt a mínusz. Ebben a borús helyzetben mindez szinte növekedésnek számít, de ha elfogy a wolfsburgiak pénze, a VW-t is alaposan gyomron vághatja a válság, hiszen az európai gyártók közül ő termel a legdrágábban. Egyelőre mindenesetre elhalasztotta a Roadster bemutatását. A Porsche egyébként a napokban döntött úgy, hogy még nem vásárolja fel a Volkswagent . A konszern mintamárkája, a példás eladásokat hozó Skoda is 18 ezer autóval csökkenti termelését a november-decemberi időszakban.
BMW-ék is nyomkodják vadul a gombokat a vezérlőteremben. A négyajtós CS kupé gyártása nem kezdődik meg , Miniék kettő helyett négy hét karácsonyi szabadságot adnak a munkásoknak. A Mercedes-Benz 4000 dolgozójának ajánlotta fel a távozás lehetőségét a GL-t, M-et, R-osztályt készítő alabamai üzemben. A Dacia is csökkenti a termelést, a Nissan, a Mitsubishi, a Mazda, a BMW és a Toyota mind elvetette korábban készített, 2009-es üzleti előrejelzéseit.
A Nissan 200 ezerrel csökkentette jövő évi globális kvótáját, a Toyota Nyugat-Európa több országában veszteséget termel, Amerikáról ne is beszéljünk. Senki nem tudja, mi jön, de sok jó nem, az biztos. Hiszen még a döbbenetes fejlődést mutató Kínában is három hónapja folyamatosan csökkennek az autóeladások. A világ egyik legjelentősebb autószalonján, az évnyitó Detroit Motor Show-n pedig nem állít ki 2009-ben a Ferrari, a Rolls-Royce, a Land Rover, a Suzuki, a Nissan, az Infiniti, a Mitsubishi.
Még a Volga is megszűnt. Úristen, mi lesz velünk?
Például talán nem dobáljuk ki autóinkat tízévente, és esetleg az autógyárak is átállnak a tizenöt évig viszonylag megbízhatóan, nagyjából fődarabcsere nélkül működő kocsik előállítására. Mert ezt az utóbbi évek felpörgetett termelésében lényegében elfelejtették. A szén-dioxid-kibocsátásnak biztosan jót tesz majd, hogy kicsit ésszel használjuk majd az autót. A gyártás lassulása is kedvez a légköri egyensúlynak, mert amit a környezetvédelmi lobbi hajlamos elfelejteni: egy új autó előállítása során közel annyi energiát pazarolunk el és annyi szennyező anyagot állítunk elő, mint öt-hét évnyi kipufogógáz-eregetéssel, benzinzabáltatással.
Megtanulunk jobban vigyázni autóinkra, különösen figyelünk arra, hogy megbízható típust vegyünk, talán az extraigényeinkből is alább adunk, hiszen minden plusz tétel meghibásodáshoz vezet. És a komplikált autó karbantartása több pénzbe kerül. Ergo: keressük majd az olcsó szervizeket.
Nyilván valamelyest megnő a napi igába jól befogható, használt autók értéke, az alkatrészkereskedők, sufniszervizek, felújítóműhelyek is számíthatnak némi forgalomnövekedésre. Meg kell tanulnunk kezelni a problémát, át kell evickélnünk a nehéz (egy-két-három) éven. Okosan.
Ezzel a cikkel új rovatot indítunk a Totalcaron. Ha megszűnik, vegyék úgy, hogy egyenesbe jött a gazdaság. Amíg működik a blog, újabb és újabb megoldásokkal próbáljuk majd segíteni a napi autófenntartást. A rovatban szereplő írások a címlapi cikkek között jelennek meg, de mindegyikhez csatolunk blogposztot is, ahova bárki beírhatja a cikk témájához kapcsolódó tippjeit, tapasztalatait, ötleteit, fogásait. Amikor pedig a cikk lekerül a címlapról, blogposztja a Válságblogban (a címlap jobb oldali sávjában lesz december elsejétől egy új box) továbbra is kereshető marad. Minden blogposzt végén ott lesz a link az íráshoz, ahonnan elindult a diskurzus. Tartsanak velünk, oldjunk együtt válságot!
Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!