Imádunk vérig sértődni, ha kritizálnak. Például amikor meglátjuk a „NE LOPJ” feliratot a Mariahilferen. Pedig nekünk szól. Lehet, hogy nem pont önnek, de sokan közülünk lopnak, ez van. És az is van, hogy sokan közülünk nem hajlandóak elsőbbséget adni a gyalogosoknak a zebrán, és veszélyeztetik a testi épségüket. Többek között ezért is mondják ránk sokan, hogy balkáni ország vagyunk. Akinek nem inge, ne olvassa el.

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
A közúti közlekedés biztonsága és
zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan
közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat
mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is
megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői
előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.
Ez az a jogszabály, amit KRESZ-nek hívunk. Természetesen sokszor módosították, de a fenti néven és számon fut jelenleg is. Nem törvény, hanem rendelet, ami alacsonyabb szintű szabályozás, de akkor is jogszabály. Figyelmesen elolvasták? Rendelet kötelez minket, hogy legyünk „előzékenyek és türelmesek” egymással.
A közlekedési kultúránkkal rengeteg baj van . Ahogy minden volt szocialista állam, az ügyeskedők országa voltunk, és úgy tűnik, az is maradtunk. Húsz év nem sok egy ország életében, ennyi idő alatt lehetetlen megszabadulni a rossz beidegződésektől. Csak egy példa: a postán, gyógyszertárban mindenki tolakszik. Megnézzük, melyik sor a legrövidebb, odaszaladunk, ha véletlenül nyílik egy új ablak, a nénik Carl Lewist megszégyenítő gyorsasággal ugranak oda, hogy ők legyen az elsők; senkit sem érdekel, ki érkezett előbb.
Fejlettebb civilizációkban van, ahol sorszámot adnak, mint nálunk a bankban vagy egy-két modern patikában, és akkor minden megy magától. Van olyan intézmény is, ahol hiába a sok ablak, csak egy sor van, mindenkinek oda kell beállni - érdekes módon senki sem kiált, hogy nini, pont ott egy üres ablak, és szalad előre. Amikor egy ablaknál üresedés van, a legelső mehet ügyintézni, és így tovább. Nincs furakodás, ügyeskedés, mindenki akkor kerül sorra, amikor tényleg eljön az ideje. Senki sem próbál jobban járni, és ami még fontosabb, senki sem idegeskedik, senki sem veszekszik.
Megpróbáltam egyszer a solymári Auchan kicsiny patikájában rávenni az embereket, hogy hasonlóan cselekedjünk. Akik hallották, amit mondtam, egy csapásra megértették, hogy ez tényleg jó dolog, és szépen beálltak egy sorba. Akik viszont később érkeztek, mind megpróbálták kikerülni a 6-8 fősre duzzadt sort, és rövid gondolkodás után odaálltak az üres pénztárhoz.
Vagy szellemi fogyatékosok voltak egytől egyig, és nem látták át a rendszert, vagy azt gondolták, mi vagyunk szellemi fogyatékosok, hogy mind beállunk a nagy sorba, amikor ott az üres ablak. Vagy ügyeskedtek. Aztán amikor valaki felvilágosította őket, úgy tettek, mintha akkor esne le a húszfilléres. Frászkarikát! Az ilyen ember nem érett meg rá, hogy európainak, és ne balkáninak nevezzük.
Kicsit messzire kanyarodtam eredeti témámtól, de azt hiszem, a rossz beidegződéseknek nagyon sok közük van a közlekedési morálunkhoz is, hogy tolakszunk, szabálytalankodunk, anyázunk; fanyarul, rosszhiszeműen. És nem adjuk meg az elsőbbséget a kisebbnek, dögöljön meg, ahol van. Sokan például semmibe veszik a gyalogosokat.
Pedig gyalogost gázolni nagyon rossz érzés lehet, arról nem is beszélve, mennyire jogszerűtlen, és milyen szigorúan büntetik. Ha zebrán ütjük el, azzal – ezt mondanom sem kell - tetézzük a dolgot. Az ésszerűség elve azt diktálja, hogy minden helyzetben óvjam a gyalogosokat, hiszen könnyen megsérülhetnek, ha egy nagy, egy-két tonnás vasdarab csapódik a testüknek, én pedig nem szeretnék bántani senkit. Azt hiszem, ennyi magában is elég kéne, hogy legyen ahhoz, hogy ne dudálva, a gázon állva kerüljük ki szegény nénit, aki lassan vánszorog át a zebrán, hanem lassítsunk, és várjuk meg, míg békében átér.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
