2013.09.04. 14:42

Azért nem szedtük ki, mert akkor még jobban bejönne a kipufogógáz. Ez volt a válasz a leggyakoribb kérdésre, amit nekem szegeztek a pályanapon, miután körbeszaglászták az érdeklődők áldott jó AE86-osunkat. Gondoltam, ha ez érdekli leginkább a külső szemlélődőt, hát leírom, nehogy valakinek emiatt legyen álmatlan éjszakája. A hátsó ülésről van szó, ami lehajtható, ezért mögötte jó nagy lyuk van a csomagtartó felé.

Különben a múltkori pályanapi jelenésünk óta rájöttünk, hogy koppra felhúzott ablakkal, maxra tolt ventilátorral már nem csípi a szemünket annyira a füst, úgyhogy ezzel a problémával a továbbiakban nem foglalkoztunk. Akadt más, nem unatkoztunk.

Felkészülésünk ezúttal valamivel feszesebbre sikeredett, mint a júniusi pályanap előtt, így nem jutott idő tesztelésre az éles bevetés előtt, de még így is sokkal jobban álltunk a nagy nap előestéjén, mint sokan mások. Volt egy működő, de reménytelenül pattogó seggű autónk, plusz néhány kunyerált kacatunk, amikkel nem tűnt esélytelennek a baj orvoslása.

Amint megérkezett a versenyautó a Hungaroringre, a lemenő nap sárgás fényében világossá vált, hogy reménytelenül túlkormányzott lett a gondosan méretre vágott combos hátsó rugókkal. Nem csak a lengéscsillapítás hiánya, hanem egyszerűen a rugóállandók aránya miatt is. Civil tempónál egy határozott kormánymozdulatra már keresztbe is vágta magát, ami még jól jöhet egy másik jellegű bevetésen, de pályaautózásra tökéletesen alkalmatlannak tűnt.

Nem ért felkészületlenül a probléma. Egész héten azon agyaltam, milyen lehetőségeink vannak a túlkormányzottság orvoslására, amire a rugókat elnézve, az autót megnyomkodva azért lehetett számítani.

Ezúttal Sipos úr volt nagy jótevőnk. Első körben, pár nappal a pályanap előtt megdobott egy pár Kayaba lengéscsillapítóval, amiket mesés W108-as Mercedese alól húzott ki még régebben, de elég jónak tűntek. Kegyelmesék ajándéka, hangzott a kísérőszöveg. Nehezebb autó, erősebb gátló, gondoltam én, és néhány perc guglizás után kiderült, még a hossza is stimmelhet. Ámde amikor kihúztam a jobb hátsó sárga Bilsteint a Corolla alól, a lábfejek közé szorítós, rátehénkedős, megrángatós mérés alapján nem tűnt feszesebbnek a Kayaba, sőt. Ráadásul az összenyomott hossza öt centivel több volt, ami az ültetésünkkel már lehet, hogy kevés lett volna. Maradt a Bilstein és a bátorság.

Alternatív megoldásként - ami a próbaút után az egyetlen ésszerű megoldás maradt - gyengébb rugót próbáltunk keríteni hozzá. Megint Kegyelmesékhez fordultunk. A Sivatagi Patkány ültetéséből maradt egy garnitúra fölösleges széria Sierra rugó; az elsők pont jók lehetnek hátra a Corollába - okoskodtunk. Keményebbnek kell lenniük, mint ami gyárilag bent volt, de talán még nem túl kemények.

Ezeket már szombat reggel pászítottuk be a Toyota alá egy hirtelen manőverrel, aminek eredménye enyhe túlültetés lett. Adott esetben még hozzá igazíthattuk volna az elejét, de elszaladt az idő, amíg a gumisnál sorban álltunk, hogy felpattintsuk az Ádám kollégánk utcai autójáról levetett Goodyear GT3 szettet. Talán jobb is így. A hülye kinézet eddig sem zavart minket különösebben, a cél a szórakozás.

Mielőtt felmentünk volna a pályára, még adtunk egy sallert a tudománynak. Megvasaltuk a fékbetéteket. Végigjátszottuk a koreográfiát, amiről a felkészülésnél írtam: kétszer tíz erős fékezés, a két menet között alapos visszahűtéssel. Amikor negyedszer tiportam meg a fékpedált, már erős ferodoszag volt, ahogy mondani szokták, de rendületlenül meneteltem előre. A tízediknél már majdnem lekoppant a pedál - azt hiszem, alapos munkát végeztünk. A hűtés utáni második kör viszont egészen bíztató volt, a negyedik-ötödik lassítástól mély, szivacsos, de stabil nyomáspontunk alakult ki. Az új tárcsa szépen bekékült, a felületen mintha tényleg kialakult volna valamilyen szürke réteg.

Istenem, milyen csodás érzés volt megint felmenni a Hungaroringre a Toyotával. Fele akkora aggodalommal, kétszer akkora bizalommal a technika iránt, mint a múltkor. Ehhez képest az első körök elég küzdelmesek voltak. Az utcai autóról leszedett gumikról még nem kopott le a felfényesedett felső réteg, a Corolla hátulja pedig elég idegesen mozgott. Kissé izgágára sikerült a múltkori jámbor dülöngélés után, de messze nem tűnt reménytelennek. Csak amikor igazán megúszott a feneke, nehéz volt összeszedni. Viszont az alulkormányzottságot legalább sikerült szinte teljesen kiirtani.

Minden kör után vallásosan ellenőriztem a keréknyomást, és hogy meg vannak-e húzva a kerékcsavarok, valamint benézegettem a motortérbe is, de a szombat technikai szempontból számunkra eseménytelenül telt. Bocsánat, a hőhatás miatt leesett a direktszűrőnk, utána kellett húzni a bilincsét. Estére nagyjából meg is tanultuk vezetni a Toyotát, amely egészen más arcát mutatta, mint eddig, de amikor már előre tudtuk, mikor és hol fog elpattogni a segge, kezelhetővé vált a ficánkolása. Sokkal precízebben kellett menni vele, mint eddig, és odafigyelni, hogy csírájában fojtsuk el, amikor driftelni támadt kedve. Egy-egy megforgás, részemről egy ronda kígyókergetés a zöldben, amin a mellettem elhúzó Turán Frici jót szórakozhatott a Fiesta ST-ből - nagyjából ennyi volt az esti mérleg. És egy a körülményekhez képest egész tisztességes 2:40-es köridő.

Egyértelműen a féket éreztük a leggyengébb láncszemnek. Nem melegedett el annyira, hogy beessen a fékpedál, a múltkorihoz képest sokkal jobb teljesítményt nyújtott, de nem volt bizalmunk benne, ezért lényegében dupla féktávokat vettünk és visszagangolgattunk. Egy-két kör alatt az eleinte kemény fékpedál besüllyedt, felszivacsosodott, ahogy az lenni szokott, viszont pozitív volt, hogy az utolsó negyedórás menetben a hatodik körig stabilan ott maradt a nyomáspont, ahová a bemelegedés után került.

Ellenben ilyenkor már végig túlfékezett volt a hátsó tengely, a kanyarok bejáratánál fullasztgatta a motort. Akkor nem tudtam pontosan megmagyarázni a jelenséget, most már világos, azért történt, mert az első betétek súrlódási tényezője nagy hőmérsékleten csúnyán leesett.

Este felszereltük a dréncsöveket. Pista szerezte őket egy barkácsáruházból, hogy az első fékekre tudjunk terelni egy kis hideget. Sok hely nincs erre az AE86 orrában, útban van az átkozott kerék meg a haszontalan lengőkar, de valamennyire oda tudtuk vinni a két százas átmérőjű narancssárga műanyagcsövet a féktárcsák aljához. Ártani nem árthatott, ha másra nem, arra jó volt, hogy másnap mosolyra fakasszon néhány embert. Nem ez a célja a pályanapnak?

Az első fékbetétek kopását milliméterről milliméterre szemmel kísértük, számítva a gyors fogyásra. Az este végén még úgy ítéltem meg, hogy legalább egy menetre még jók lesznek vasárnap, aztán kidobjuk őket. Hátra is vetettem egy pillantást a felni lyukán át, de ott még félállapotosnak láttam a betéteket. Be kellett volna nézni rendesen, mint másnap kiderült.

Elnézve az időbeosztásokat, arra számítottam, hogy szombaton füstölni fognak a szerszámaink, mert két-két menet között csak félóra pihenő/szerelőidő volt. Ehhez képest számunkra békésen lement a nap, csak a Becsületesnepper BMW-je eresztette víztócsában tocsogtunk kicsit. Sipos úr ment egy űridőt a patkány Sierrával, talán 2:34 valamennyi volt, vérszemet kapott. De erről majd számoljon be ő.

A vasárnap lett volna a nyugisabb nap, másfél órákkal a pályára menések között - ez a kényelmes időbeosztás, gondoltam én. Ehhez képest akkora pörgés volt körülöttünk, hogy a boksz mélyéről, mint egy barlangból követtem az eseményeket. Az első körben Pista egyéni rekordot állított fel az AE86-osunkkal, egy 2:37 sokat, volt is nagy boldogság. A bal első gumink engedett két tizedet, ezért körbehaboztuk a gumisnál, de nem találtunk léket. Fél órával a második kör előtt nagy nyugalommal kimentem tankolni, de már a bokszból kifelé éktelen karistolást hallottam. Elmormoltam egy miatyánkot.

A benzinkúttól visszafelé már biztos voltam benne, vason van az egyik hátsó fékbetét. Szuszogott az emelő, csilingelt a kerékkulcs, a Becsületesnepper segítségével hamar ledobtuk a hátsó kerekeket. Nem volt vason a betét. Sehol sem volt. A bal hátsó belső annyira elkopott, hogy kicsúszott a nyeregből. Szóltak is a mögöttünk jövők, hogy valami kiesett, hát az volt az. Szerencsére a dugattyú csak kicsit karcosodott meg, és nem is pottyant ki, úgyhogy elég volt bedobni a tartaléknak hozott hátsó betéteket, és már mehettünk is fel. Nem veszítettünk el egy perc pályaidőt sem.

Ezután a menet után cseréltük le körbe az összes betétet. Elöl a legendás Simerek szépen, egyenletesen koptak el, a tárcsán az elszíneződésen kívül nem látszott kopásnyom. Lehet, hogy ér valamit a tudományos vasalás? Ellenpróbát nem tudunk már tenni, de nem is akarunk. Ezt a garnitúrát is bekoptattam, ahogy kell, így mentünk ki a harmadik menetre.

Általában menet közben váltjuk egymást Pistával egy bokszkiállással, hogy mindenkinek ugyanannyi gépidő jusson. Ezúttal én kaptam a második félidőt, de ez sajnos rövidebbre sikerült. A második körben feltűnt, hogy a hosszabb kanyarokban elindul lefelé az olajnyomásmérő, ami semmiképpen nem jó jel. Ez volt az egyetlen alkalom a két nap alatt, hogy idő előtt ki kellett állni. Kiderült, hogy a fék körüli izgalmakban elfelejtettünk olajszintet nézni, úgyhogy utána kellett tölteni több mint fél litert. Többet nem felejtjük el, kicsit izgultam, hogy megsínylette a motor az olajellöttyenést.

Aznapi sokadik mázliként ezt is megúsztuk. Sőt, az új első fékbetétek, ezúttal Samko gyártmányúak, sokkal jobban viselkedtek, határozottabb volt a nyomáspont, erőteljesebb a lassulás. Az utolsó menetben egy tiszta körben sikerült közel kerülnöm Pista rekordjához egy alacsony 2:38-as idővel, de igazából már hülyén érzem magam itt a sok köridő emlegetéssel. Mintha ez bármit is számítana. Fel se kellett volna tennünk a transzpondert, hiszen mi csak az élvezet kedvéért megyünk. Most kellene abbahagyni a másodperchajhászást, úgy sokkal boldogabb az élet.

Hazafelé aztán egyértelművé vált, amit már a pályán sejtettünk, amikor hintáztattuk az autó hátulját: a bal hátsó lengéscsillapítónk végleg elköszönt. Minden egyes úthibán intenzív bólogatásba kezdett az autó bal hátsó sarka. Ez a legfontosabb tétel most a listánkon, amire felkerült a sokszor drótozott, toldozott kipufogó is. A második nap végére már több volt rajta a lyuk, mint egy guriga emmentálin, és egészen ordenáré hangja lett. Ha nem szól ennyire, talán meghallottuk volna a vasra kopó fékbetétet is.

Két nap önfeledt pályázás végén kisimult a gyűrött arcunk, édes boldogság öntötte el a testünket. Pistával felváltva veregettük egymás vállát és paskoltuk a mi kis Toyotánkat, amely megint elképesztő produkciót nyújtott.

Amennyit láttam a pályanapból a nagy pörgés közben, az roppant pozitív volt. Találkoztam rengeteg ismeretlen jó arccal, összeismerkedtem a Corollánk ex-tulajdonosával, jókat szereltünk, még jobbakat autóztunk. Egyetlen menetben futottam csak össze valakivel, aki félreértelmezte az elengedés fogalmát, és lehúzódás közben elfelejtette elvenni a gázt. Ettől eltekintve egy óriási égett olaj-, fék-, és gumiszagú orgia volt a hétvége, ahol a túlnyomó többség a saját öröme mellett arra is tudott figyelni, hogy mindenki másnak is jó legyen a móka.

Amikor már azt hittem, minden fontos megtörtént aznap, hirtelen kitárult a Hangyász utasajtaja, és fél perc múlva már csövek között, fülledt forróságban repedezett a dobhártyám. Attól tartok, Karotta bátorságát némileg tompította a felelősségtudat, mert egy pillanatig sem legyintett meg a félelemérzet - az első kör belső videójához képest fele annyit bukdácsoltunk, viszont szinte minden váltás előtt felkoppantunk a fordulatszámkorlátozón. Érezni, hogy nagyon szeretne nyolcezer fölé pörögni az a motor.

A tanulságokról majd olvassunk inkább a Közlönyben, utasként annyit éreztem, hogy egy szélsőségesen túlkormányzott, harapós, farnehéz versenyautót próbál Karotta körbevezetni a ringen. Rövid a póráz, prüszköl a bestia, de majd csak beidomítják. Én csak egy kis tömést kérnék, vagy a fülembe, vagy a kipufogóba, mert ez így a szó valódi értelmében fájdalmas.

De még így is ünnep volt, ahogy a vén Datsun keresztülgázolt a negyedik csoporton. Itt aztán mindenki végtelenül előzékenyen húzódott le, vagy inkább menekült a szemmel láthatóan megvadult Hangyász elől. Estünk, keltünk, így fejlődik a versenyautó. Most már végre nem a nem menéstől a menés felé, hanem az egyre jobb beállítások irányába.

Amikor a végén a szerszámokat pakoltam be a szervizautóba, eszméletlen mázlistának éreztem magunkat. Nem csak azért, mert nem hullott szét a Corollánk, hanem mert van még mit csinálni rajta. Ha minden tökéletes lenne, nem lenne fejlesztenivaló, és a mosás lenne a legfontosabb, amit a következő bevetésig feltétlenül el kell intéznünk, valószínűleg ellaposodna a lelkesedésünk. Már most félek, hogy eljön ez a pillanat, és beleesünk abba a csapdába, amibe már néhány Hacsi-tulajdonos előttünk. Amikor úgy tűnik, hogy unalmas a zseniális kis Toyota, és valami erősebb kellene. Ezt valahogy feltétlenül meg kellene akadályoznunk, mert ilyenkor a legendák szerint hosszú és nagy áldozatokat követelő küzdelem szokott kezdődni. Mi pedig igen jól elvagyunk ebben a kellemes, langyos, toyotás kényelemben. Bár tudnám, hogyan lehet elkerülni a végzetet.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

 Bitframe BMW Capriolo Citroën
Continental Dension Ford
Hungaroring Honda Mazda Motul
MTM Nissan OKF Tanpálya
SimTechsRacing Time Attack Shimano Toyota
Peugeot

Az oldalról ajánljuk

Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

tegnap, 16:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52