Hűtővíz

2007.01.17. 19:26
1 hozzászólás

A motorban keringő víz, ami a hengerek környékén átmelegszik, aztán a felvett hőt a hűtőn át leadja. Fagyállóval keverve kell használni, különben télen megfagy, és szétrepeszti maga körül a motort. Tél előtt érdemes fagyállóságát megméretni egy kútnál.

A motorban zajló égés során felszabaduló energia egy részét arra használjuk, hogy haladjunk sebesen. A többivel viszont az Otto-motor szánalmas, 40 százalék alatti, és a dízelmotor kevésbé, de még mindig eléggé szánalmas, ideális körfolyamatban is csak 56 százalékos hatásfoka folytán nem tudunk mit kezdeni - illetve egy kis részével azért fűthetjük az utasteret.

A hűtőfolyadék egyrészt arra való, hogy ezt a veszteséghőt az égéstértől elszállítsa és a hűtőt használva közvetítőközegnek átadja a levegőnek, másrészt hogy a motor üzemi hőfoka stabilan az ideális 80-90 celsius környékén maradjon. Ha a hűtővíz megfagy egy farkasordító éjszakán, akkor - mivel a jéggé alakulás térfogatnövekedéssel jár - a hűtő járatainak falai megrepednek, a hűtő tönkremegy. Ugyanígy jár a radiátor is. A motorblokk oldalán található fagydugók kilökődnek, végül, ha egyáltalán nincs szerencsénk, a blokk és/vagy a hengerfej fala megreped.

Sima vízzel soha ne pótoljuk: az egyrészt nem keni a vízpumpát, ami így tönkremegy, másrészt kiül belőle a vízkő, és eltöm minden vízjáratot.