Már megint a KÖBE

2002.12.19. 13:00
Önnek is csak azt tudom válaszolni - bár tudom, ez egyáltalán nem nyugtatja meg -, hogy a KÖBE nevű társulattal nem Önnek vannak egyedül súlyos problémái.
Tisztelt kárszakértő!

2002.11.07-én a KÖBE (Közlekedési Biztosító Egyesület) egyik biztosítottja kisteherautójával belehajtott cégünk tulajdonát képező, a piros lámpánál várakozó 3 hetes gépkocsink hátuljába.

A márkaszervizben sajnálattal közölték, hogy - ellentétben a többi magyarországi gépjármű-biztosítókkal - a Közlekedési Biztosító Egyesülettel nincs szerződésük, így a kárrendezést a károsult maga kell, hogy intézze a KÖBÉ-nél. A KÖBE kőbányai "telephelyén" megtörtént a kárfelvétel, azonban a kárfelvételi lap másolatán kívül semmilyen dokumentumot nem adtak, amelyben a KÖBE elismerné kártérítési kötelezettségét, annak ellenére, hogy a biztosítottjuk a baleseti bejelentőn elismerte felelősségét a károkozásért.

A balesetet követően levelet írtam a KÖBÉ-nek, amelyben kifejezetten kértem kártérítési kötelezettségük elismerését, illetve a károkozáshoz kapcsolódó minden egyéb dologi költség megtérítését. A levélre a mai napig (2002.11.25.) nem válaszoltak. Telefonos érdeklődésünkre - 2 héttel a kárbejelentést követően (!) - tájékoztattak, hogy az ügyintézés "náluk általában 6-8 hét, addig kár is érdeklődni". A károsztály-vezető csak személyes időpont egyeztetés alapján "fogad ügyfelet". Mindez azt jelenti, hogy a károsult vagy kivárja a 6-8 hetet és csak akkor kezdi meg gépkocsija javíttatását, vagy megkezdi saját felelősségére, valamint saját finanszírozásból és csak reménykedik abban, hogy 6-8 hét után a biztosító megtéríti a kárát és a költségeit.

Felháborítónak tartom a KÖBE balkáni ügyintézési módját, valamint etikátlannak, hogy a jogi háttér nem gondoskodik a vétlen károsultról, hanem teljesen kiszolgáltatottá teszi. Szigorúan szabályoznám a jogszabályban azt, hogy a KGFB esetében a biztosító a károsult érdekeinek legmesszebbmenő érvényesítése mellett ajánlhasson csak KGFB fedezetet a biztosítottnak, azaz a károkozónak! Ezekben az esetekben ugyanis a károsult nem ügyfele, illetve nem szerződéses partnere a biztosítónak.

E konkrét esetben milyen lehetőségem és esélyem van az okozott kár és az egyéb dologi kiadások (a kárügyintézéssel kapcsolatos bér- és dologi költségek, csereautó - lévén cégautóról szó, megfinanszírozott javítási költség kamatai, stb.) maradéktalan megtéríttetésére a biztosító által?

Amennyiben a biztosító nem téríti meg az okozott kárt maradéktalanul, a bíróság igénybevételét megelőzően van-e más jogorvoslati fórum?

A 6 milliós értékű sérült autó 3 hetes volt és mindössze 2700 km-t futott a baleset időpontjában. Köteles-e a biztosító értékcsökkenést fizetni, és hogy tudom ellenőrizni, hogy az általuk számolt összeg helyes-e?

Tisztelettel,
Tornallyay Zoltán

Tisztelt Tornallyay Zoltán!

Önnek is csak azt tudom válaszolni - bár tudom, ez egyáltalán nem nyugtatja meg -, hogy a KÖBE nevű társulattal nem Önnek vannak egyedül súlyos problémái. Kárrendezésük színvonala közismerten elborzasztó, nagyon nem akarnak fizetni, és ha mégis, akkor is igen hosszú idő után. Sajnos a helyzeten a felügyeleti bírságok és a vesztett perek sem javítottak.
Jövőre már nem is olyan olcsóak, mint idén voltak, de én már idén is lebeszéltem mindenkit arról, hogy a KÖBÉ-nél kössön kötelezőt. Nem egy olyan esetről tudok, amikor a KÖBE eljárása miatt a károsult utólag megkereste a károkozót, mondván, hogy "a biztosítód nem fizet, úgyhogy fizess te, de most azonnal" - ami igen kellemetlen tud lenni... Ráadásul a KÖBE nem biztosító, hanem egyesület, tehát pótbefizetésre is kötelezheti ügyfeleit. Ez pedig igen könnyen bekövetkezhet, ha egyszer a ki nem fizetett károkat ki kell fizetniük.

Konkrét kérdéseire válaszolva:
Mindennemű indokolatlan késedelem feljogosítja Önt arra, hogy kamatfizetésre is kötelezze a KÖBÉ-t. A jogszabály, a jogi háttér sajnos messze van a tökéletestől, de ezt nem részletezem, mert akkor politizálnom is kellene... Önnek jogában áll minden, a kárüggyel igazoltan kapcsolatban lévő többletköltségét is elszámoltatni a kártérítésben. Ha a biztosító nem akar teljes kártérítést fizetni, akkor a fellebbezések után már csak a jogi út, végső esetben a per marad. Bejelentést ugyan lehet tenni a PSZÁF-nél is, de ott konkrét ügyek elbírálásával nem foglalkoznak, maximum egy újabb bírságot szabnak ki. (Bár ha minden jogtalanul megkárosított ember panasszal élne, az előbb-utóbb a KÖBE működési engedélyét is kockára tehetné...)
Az elszámolás ellenőrzésére pedig gépjármű-kárrendezésben jártas szakember, vagy független szakértői cég felkérését javaslom.

Tisztelettel:
Adorján Zsolt