Lábujjhegyen a Rolls előtt

Használtteszt: Ford Galaxie - 1967

2010.04.01. 07:01
Galériák (1)

A Galaxie a 60-as évek egyik legkeményebben elfeledett izomautója. A legtöbb szakkönyvből szőrén-szálán hiányzik, amelyikben meg benne, ott ő az apró betűs rész. Mostanra viszont szerintem beérett.

A formájával nincs gond, sőt, ez egy jó kis ütős, lépcsős kupéforma. Csak a Fordnál úgy látszik, a marketingzsenialitás kimerült a Mustang és egyben a pony car kategória feltalálásában. De olyan filléres ötleteik már nem voltak, mint mondjuk a Chrysler-konszernnek, ahol például Bumblebee stripe, meg hasonló izgalmas nevű matricázásokkal dobták fel és tették emlékezetessé a kevésbé markáns modelleket. Galaxie-ról sose láttam még olyan fotót, hogy úristen, de kéne; ez csak egy jó külsejű nagy tepsi, amit nagyon tudnék szeretni, de nem indulnék bankot rabolni, csak hogy szert tehessek egyre. Tehát nem mondhatnám, hogy hajkurásztam a Galaxie-val való találkozás lehetőségét.

És mégis ültem már háromban. Az egyikben vittek – Balázs Viktor kolléga volt talán az első magyar Galaxie-tulajdonos, akinek aztán a válásra rá is ment a Galaxie-ja, úgyhogy azt végül sose vezettem. Viktor akkoriban az Autó Magazin főszerkesztője volt, motorpressés kollégái máig emlegetik: a Galaxie olyan erős volt, hogy miután beültek hárman az első egybepadra, és a Viktor nyomott egy padlógázt, letörött a támla. Csikós és Papp Tibi pedig ott feküdtek, arccal a mennyezet felé. Az első üléssor viszont legalább 2/3-1/3 arányban volt osztott, ezért a Viktor megmaradt ülve a kormány mögött.

Ültem továbbá VMax Zsolt Galaxie-jában, ami az alvázszám alapján rendőrségi kiadás. Hát igen, Amerikában létező műfaj a kupé rendőrautó. Zsolti ide is adta volna egy körre, de a féke nem működött, úgyhogy csak álló helyben röfögtethettem a 390 köbhüvelykes motort. Zsoltié egyelőre megállt 7 kilóba', szállítással együtt. Ebben persze része van, hogy akkoriban 149 forint volt a dollár, így magát az elég romos, de rozsdamentes autót az Ebayen 500-ért vette (74 500 Ft). A texasi lelőhely és a floridai kikötő közti szállítás volt 1100 dezső (163 900 Ft), a hajóút akkor 1200 (198 800 Ft). A 6%-os holland vámot, meg corvette-es Gabi baráti alapú ügyintézési jutalékát már nem is számoljuk.

Most már viszont kapásból közel 2000 dollárba kerül az utaztatás, ami kétszáz forintos dollárjával számolva 400 ezer forint, és persze minden egyéb költség is felment a válság alatt. Ha valaki akar még valami tanulságot, Zsolti a saját Galaxie-jából kihajította a motort, és elkezdett bele építeni egy F150-ből való Triton V8-ast, kompresszorosítva. Amikor tudomást szereztem a tervről, egyből azt mondtam, mekkora hülye, hiszen a 390 cubic inch az 6,4 liter, 300 gyári SAE-lóval. Az neked kevés? A mostani tesztben kiderült, hogy igazából nekem is, de ma már Zsolti is azt mondja, ha elölről kezdené a projektet, inkább passzolná a mérhetetlenül sok szívást, ami a motorcserét övezi, és az eredeti V8-ast építené meg korhű stílusban kompresszorosra. Na, utólag is elnézést a kitérőért, csak hátha valakinek tanulságelvonása volt.

Tesztautónk egy '67-es Galaxie, mindennapos használatra. Ádám az Ekautótól azt mondja, a gazdája (ez az autó már elkelt) mindennapos autóként használja, és felújítással együtt nagyjából hárommillióban van. Ami erősíti a tételt, hogy szép és erős veterán vagy youngtimer alapvetően hárommillió forintba fog kerülni. Lehet szerencsénk és lehetünk ügyesek, és akkor kevesebb lesz, meg jöhet a négyszáz csapás, és szopunk a végtelenségig, de láthatóan alapesetben egy Galaxie is megáll 3 gurigából.

Az első Galaxie-t 1959-ben mutatták be, de hősünk már a típus 3. generációjából származik, a modellperiódus '69-ig tartott. A legfontosabb ismertetőjegy talán a függőlegesen rendezett fényszórópáros, amitől persze még mindig egy rakás kortárs modellel össze lehetne téveszteni a Pontiac GTO-tól a Ford Fairlane-ig (igazából a Ford lopta az ötletet a Pontiactól). 1965-re alaposan átkonstruálták második generációs Galaxie (1960-64) alapjait, különös gonddal a futómű komfortjára. Fantasztikus, hogy ez még 43 év után is mennyire érezhető. A korábbi laprugós futóművet tekercsrugósra cserélték, és mivel a laprugók már nem fogták a tengelyt, kapott három-három vezetőkart – a mai Grand Cherokee és Mustang is hasonló hátsó futóművön fut.

Az 1965-ös Galaxie, illetve általában a korszak Galaxie-jai legendásan csendesek voltak. De annyira csendesek, hogy a Ford akkoriban felhasználta a híres Ogilvy-féle Rolls-Royce-kampányt: „60 mérföldes tempónál az új Rolls-Royce-ban a legerősebb hangforrás az elektromos óra.” A Ford pedig alaposan kimérte a Galaxie-t, és a reklámszöveg fő üzenete az lett, hogy 60 mérföldes tempónál a Galaxie 2,8 decibellel halkabb, mint a Rolls-Royce.

Mostanra azért már próbáltam pár amerikai és egyéb korabeli veteránautót, de ez a Galaxie tényleg inkább a Rolls-Royce kategóriája. Oké, oké, a Galaxie tele van műfával, ami Rollsban soha nem fordulhatott volna elő. Furcsa is: nem gondoltam volna, hogy Amerikában már 1967-ben ennyire hódít a műfa. Illetve nem is, bocsánatot kérek a műfától, ami ehhez képest igazi kézműves matéria, a Galaxie-ban ugyanis csak famintázatú fólia van.

Az üléseken a korabeli amerikai luxusborítás, jó tejeskávébarna vinil, gazdagon epedázva, de az Impala után átülve szembetűnően kisebb. Na nem sokkal – ebben is kényelmesen elfér három ember egy sorban. Most kérdeztem a Csikóst, aki azt mondja, míg nem jött az a gázfröccs, kifejezetten kényelmesen ültek ott a Papp Tibivel, az ugyancsak nagy testű Balázs Viktor mellett. Tehát nagy, mint minden amerikai fullsize, de érdekes módon ebben sincs rakodóhely. Akkoriban ennyire máshogy éltek az emberek? Nem volt náluk mobiltelefon, navigáció? Ja, hát azok speciel tényleg nem. Itt a luxus maga a tér, hiszen hárman kényelmesen elférnek egy sorban, és akkor a két szélső és az ajtó között még mindig marad legalább 10 centiméternyi felesleges tér.

Ugyanaz a vicces, kihajtható laskás megoldású belső ajtónyitó, mint a Cougarban, hiába, Henry Ford is keményen nyomta a konszernstratégiát.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott