Kockafejek ezek mind?

Az Év Autója zsűri és a sótlanság

2016.02.14. 14:41

Nem tudom, hogy az olvasók is így vannak-e vele, de itt a szerkesztőségben a többség úgy véli, Az Év Autója zsűritagok mind tesztautófüggő, akár egy csavart meghúzni is képtelen zombik. Hm.

Amikor a legutóbbi Év Autója-eseményen voltam (trolloknak: Az Év Autója, nagybetűs névelővel) az Opelnél, s a vacsora mellett már kezdett lenyugodni (avagy épp felpörögni) a hangulat, előkerültek a privát hobbik is. Mert én tudom, amit a többség nem: az ebből az 59 emberből álló társaság igencsak heterogén, vannak köztük mindenféle díjazott újságírók (az ír Michael McAleer), görög raliversenyző (Efstratios Chatzipanagiotou, azaz Stratis), kemény hangvételű, svájci intenetes újságot üzemeltető csávó (a mindig cigiző és félrevonuló, farmerdzsekis Peter Ruch), most már több női tag is.

Nincs olyan, hogy tipikus Év Autója-újságíró. Ami hihetetlen, hogy minden második emberről, akit közelebbről megismerek ebben a csapatban, kiderül, hogy tart otthon öreg autót. És az öreg autókat a többiek sem nézik le, mert ez inkább mifelénk szokás – talán túlságosan rettegünk azoknak a közép-érdekes és már az országba kerülésükkor rossz műszaki állapotú romoknak a szintjétől, amit csak nemrégiben tudtunk elhagyni. Talán mert félünk, hogy még visszaszippant az a közeg, most hogy végre, nagy nehezen kivívtuk a kényelmes, klimatizált, légkondis és légzsákos jelent. Oké, inkább közelmúltat, ha az ország autóinak mai összetételét nézem. Ami korábban van, az nálunk fura, kerülendő, cikis, magasabb fajta autók nyergéből pedig eltaposandó. Szerencsére nem mindenhol van ez így, inkább úgy tűnik, hogy odakint a Nyugaton inkább a miénk az abnormális hozzáállás.

Azt már rég tudtam, hogy az egyik angol újságíró, a szabadúszó Andrew English nagy oldtimer-fan. Még régről van egy Aston Martin DB6-osa (eggyel a James Bond-féle verzió utáni, igazából csak a fara kicsit más), amit akkor vett, amikor ezek az autók még viszonylag olcsók voltak – olyan húsz évvel ezelőtt. Mostanában csak hüledezik az árak egekbe menetele láttán, utolérte őt is a veteránautós végzet: olyan értékes lett a kocsija, hogy már nem meri minden sáros versenyen bevetni. Ezért nemrégiben vett egy babakék Triumph TR2-est, hogy a kedvenc oldtimer-ralijain megint legyen egy padlógázon a földúton zúzatható autója. Emellett van még egy száz köbcentis, háború előtti, kétütemű Peugeot motorbiciklije is, amit azért vett, mert a felesége megtiltotta neki, hogy speedmotorja legyen – miután meglátta, hogy motorozik. Ennek ellenére a Peugeot is furcsa versenyhasználatnak örvend, Andrew ugyanis valami háború előtti, száz köbcentis motoroknak kiírt kategóriában próbálja megdönteni a körrekordot évről évre – a Man-szigeten...

Azt is tudom, hogy az egyik lengyel, szintén szabadúszó tag, Maciek Ziemek szintén tart egy öreg autót otthon – hiszen Maciek régi haver, még Motor-Presse újságíró koromban dolgoztunk sokat együtt a nemzetközi teszteken. Bár tényleg sokat ül tesztautóban, de hétvégékre van egy 1997-es Subaru Impreza Turbója, igen, a full-full versenykivitel, kékben, valami 70 ezer kilométerrel az órájában. Sorolhatnám a különféle érdekes gépeket szabadidejükben nyúzó és szerelő embereket, de a memóriám kicsit hézagos. Ráadásul csak a társaság kevesebb mint felével vagyok közeli beszélő viszonyban, ezért ez alkalommal a mi vacsoraasztalunknál ülő hét embert kérdeztem. Ott ült például az én oldalamon, de pont a túlsó sarkon a GM angliai PR-főnöke, ő nem tudott ugyan képet mutatni az üdvöskéjéről, mert épp új telefont vett, de van otthon egy 40 ezret futott, 1977-es Fiat 128-asa, amire rettentő büszke.

Én Mark Adams formatervezési igazgató jobbján kaptam helyet (ő tervezte, vagy legalábbis az ő irányítása alatt terveződött minden mostani Opel) – öreg autója ugyan nincs, de bevallottan sokat merít a régi kocsik formavilágából és nagyon tervezi, hogy beszerez magának egy Jaguar E-Type-ot.

Velem szemben Gajdán Miklós, az Autó Magazin újságírója, egyébként már tizenéve Év Autója-zsűritag csücsült, akivel már jó húsz éve barátok vagyunk, s a különlegesen erős öregjármű-vonzalmát jól ismerem. Még a Morinimet is együtt vettük 1999-ben Imolában, a múltja telis-tele van mindenféle olyan járművekkel, amiket ő hozott vissza (vagy tartott) életben, s pár évvel ezelőtt vele cseréltem el az 1954-es BSA motoromat egy 1938-as NSU motorra. Miki egy időben nagy Riga-tuner volt, a felömlők átreszelésével, mindenféle egyéb mechanikai trükkökkel otthon, a pincében felhúzta a Riga 3-asát (ez a nagyon régi, nagykerekű Riga) annyira, hogy 61-et ment GPS szerint. Most épp egy másik újságíró kollégától vett 850-es Fiatot masszíroz vissza életbe – múlt nyáron kilakatolta a teljes padlóját, most épp a kipufogó-, vezérműlánc-vonalon javítja. Nem ez az első 850-ese, csak megsúgom...

Sréhen tőlem szemben Ton Roks, a holland Octane újságírója foglalt helyet, sorozatos veteránautó-tulajdonos, most éppen egy szarrá épített MGB GT-je van, amivel pályázni is jár. A közbülső embert sajnos elfelejtettem meginterjúvolni, de az asztal átellenes sarkához továbblépve Søren Rasmussen, a dán tag ült. Az ő kedvenc, talán 1989-es bézbólsapka Saab 900 kabriója már ott volt egyszer a Tannistesten is (neki könnyű, csak pár száz kilométer oda Koppenhága), de most másra volt büszke: a fia megvette élete első autóját, de ő is gyakran elkéri, mert azt mondja – zseniális. Nekem is megremegett a térdem a kocsi láttán: 1982-es Mercedes-Benz 230E, tudják a K-Jetronickal szerelt, metálzöld színben, négy motoros ablakkal, automatával, motoros tolótetővel, bézs belső térrel... A kocsiban valami 200 ezer kilométer van, tehát szinte vadonatúj, állítólag olyan finom, hogy simogat.

John Simisterről külön kell szólnom, talán ő az az illető, akivel mostanában a legtöbbet beszélgetek. Dolgozik a The Idependentnek, az Evónak, de a Practical Classicsnek is, utóbbi újságnak magam is előfizetője voltam két évig – kár, hogy akkor még nem ismertem Johnt. Igazi, mániákus veteránautós, akárcsak én (vagy például Gajdán Miki), fél szívvel ő sem az új autók világában, hanem a régiekében él. Ha van egy szabad tíz percünk, mindig összeverődünk, mert napokra elég dumálni valónk lenne bármikor.

John régi, barna Rover P6-osa szerepelt már a Totalcar hasábjain, az volt az a kocsi, amit elhozott Angliából Mortefontaine-be, mint a díjat először megnyerő típust – csak hogy mindenki vezethesse kedvére. Közben azonban talált egy még jobbat, egy két évvel öregebb fehéret, azt mondja, ez sokkal erősebb, műszakilag is jobban egyben van. De Johnnak nem ez a legérdekesebb autója. Van például egy tuningolt Sunbeam Stilettója – kevesen tudják Magyarországon, mi ez. A hatvanas évekbeli, farmotoros Hillman Imp sportváltozata, amely állítólag olyan ügyes, hogy azokon a versenyeken, amiken végig tudott menni – nem volt sok ilyen, mert a megbízhatóság nem szerepelt az erényei között – megverték vele a Miniket.

Ez John kedvenc autója, de mellette van még egy csomó egyebe is, például egy 1962-es, kétütemű Saab 96-osa, egy Peugeot 205 GTI-je meg egy 1934-es Singer Le Mans-ja is. Naná, hogy szerel, mit képzeltek?

Az Év Autója újságírók, akik kizárólag az antibakterizálós folyékony szappan/hárombetűs elektronikai segédletek/konfitált kacsamellek világában mozognak – na persze, elhitték. Kevés nagyobb autóbuzi van e társaság jókora részénél. Ennek ellenére, vagy talán éppen ezért egy hét múlva megint összeverődünk a Párizs melletti Mortefontaine-ben, hogy leteszteljük az utolsó körben bent maradt hét típus mindegyikét, ezek a következők, csak emlékeztetőül:

1. Audi A4
2. BMW 7-es
3. Jaguar XE
4. Mazda MX-5
5. Opel Astra
6. Skoda Superb
7. Volvo XC90

Rá egy hétre szavazás, de közben még jön egy poszt Barcelonából, majd érkezni kezdenek a kis riportok Mortefontaine-ből, a CERAM pályáról. Maradjanak vonalban, itt, Az Év Autója blogban.

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

44 perce
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53