Mennyi a luxus a Superbben és mit tud pályán?

Év Autója-szavazás utolsó fordulós vezetés: Skoda Superb 2.0 TSI DSG

2016.02.17. 17:58

280 lóerő. DSG. Vajbőr. Motoros ülés. Dupla klíma. Aszta, ez a lista alig pár éve egy Audi A6-nak is becsületére vált volna, pedig ez csak egy népautó. Egy Skoda.

(Hadd bocsássam előre, hogy tegnap éjjel megjöttem Mortefontaine-ből, bekészített jó pár anyaggal, ma egész nap nem tudtam érdemben géphez férni, holnap utazom tovább hajnalban Brüsszelbe. Közben meg itthon kicsit összezagyválódtak a dolgok, ezért ma véletlenül ez a Superb-anyag, a holnapi ment ki, azt az Audit, amit a videóban és a szövegben is emlegetek, van rá link, és ma ment volna ki, csak holnap kapják meg. Utólag is elnézést, kicsit kaotikusan működünk néha, mindenesetre a Winkler pókjának azonnal megvontuk a féléves prémiumát, mert következmények nélkül nem mehetünk el az ilyen szörnyűségek mellett - CsZs)

Azért szerintem még a Skodánál sem gondolták volna akár tíz évvel ezelőtt, hogy ide fel fognak kapaszkodni. Ha csak a számadatokat nézzük, ez a szóban forgó, benzines, turbós autó, ami itt, Mortefontaine-ben, Az Év Autója utolsó körös tesztsorozatán terpeszkedik, akár luxuskocsinak is nevezhető lenne. Lóerő-hegyvonulatok, trükkváltó, bőr, Chamonix főutcájára illő design, egy fél plázányi hely és funkció... De vajon tényleg luxuskocsi-e?

Azt tudjuk, hogy a VW-konszernen belül gyorsabb és pontosabb a kommunikáció, mint egy légtornász idegrendszerében, ezért egy pillanatig se higgye senki, hogy a Suberb, azért mert nagyobb, még jobb is lehet egy Passatnál a helykínálaton és néhány olyan extrán kívül, amit inkább az alufóliába csomagolt szendvicsekkel és túlélő-pakkal útnak indulók tudnak igazán értékelni. Tudják, a kájrópjiak.

De tény - egyre közeledik, ha önmagában vezeti az ember, szinte el is hiszi, hogy már majdnem Volkswagen, hiszen a Superb csendes, rugózik, finoman és ügyesen működik mindene, amit működtetni lehet benne, az anyagai sem rosszak.

Az ötletarzenál pedig tényleg egyedülálló: szemetes az ajtóban, háromfunkciós lámpa a csomagtérben, háló annyi van benne, amiből fel lehet építeni egy fél város intenetjét, s még a Rolls-Royce ötletét lenyúlva, esernyőt is szül az ajtó nedvesidő-pánik esetén. Nézzék a galériát, ott van képeken a lényeg.

Viszont jön sok viszont, ha valaki beül. Mert oké, hogy a míg a külső design csodáját akár Torinónak is tulajdoníthatnánk, a belsőé határozottan leragad valahol Hradec Kralovében. Kellemes az országúton, mert tényleg dög erős és csendes, de sajnos már a Jaguar XE és az Audi A4 után járunk, és a fülünk jobban veszi a rétegelt üveg hiánya miatti szélzajt, a kevéssé megfogottan belengő autótest billegését, a bucira tömött üléseket. Nem ügyetlen autó ez, szörnyen tisztességes, de hiába, egy hamburgi csúcshotel modellszépségű csapos csaja más eleganciával méri a Paulanert, mint a pilzeni gazdasszony lánya az Urquellt, de a sör így is, úgy is jó, mint ahogy végül is, a Superbben is jól esik a kilométer.

Apropó, sokan "szuper-bé"-zik ezt az autót, akkor most leírom, hogy úgy illik ejteni, "szuperb(ö)", mert az angol "super" a latin "super"-ből jön, míg a "superb" a latin "superbus" rövidített alakjaként él tovább, s egy erősebb jelző, mint a sima super. Ja: annak ellenére, hogy a magyar nem szereti a mássalhangzótorlódást, még sose volt SuperA, csak SuperB, ezen nem gondolkozott még senki?...

No, egy szónak is száz a vége, vagy mi is, jöjjön a szokásos teszt, isteni kameramozgatással, bravúros snittekkel, eszeveszett hangtechnikával és jó kis CGI-effektekkel, élvezzék!