2017-es Év Autója-választás
Belefulladunk a bőségbe
Ebből a hétből egy Év Autója lesz
Idén kerülhetett volna Ford Mustang, sőt még Audi R8 és AMG GT is az Év Autója második fordulójának hét helyezettje közé, de a kollégák óvatosak maradtak. Van azért izgalom is.
Na, mitől fél a BMW-s?
Ha én lennék a konkurencia, gyorsan vennék egy Giuliát, és szétszedném, hogy megnézzem, mi a fenétől ilyen jó vezetni.
Téged vár az Autobahn
A szépség adott, a technika is, meg van benne vagy 190 ló is. Tényleg egy csoda. Talán megszületett a Tökéletes Autó?
Bőröndfogantyú és libabőrhiány
Valamire kezd megint ráérezni a Citroen. Valami olyanra, amit jó negyven éve elvesztett. Valami olyanra, amiben a franciák mindig is jók voltak.
Itt a Fiata!
Három évtized telt el azóta, hogy a Fiat utoljára hátsókerekes, hosszmotoros, igazi kétüléses roadstert gyártott. Újra itt a 124 Spider – egy kis csavarral. Első teszt.
Nem egy Dacia
Három és fél millió forintért a Fiat igazi autót ad. Konkurense csak egy van.
Edge-nek jó lesz
Mutatós, böszme, van súlya: talán ezek a legfontosabb erények egy suvnál. Az Edge mégis kicsit el van tévedve.
Brazil Ford-felfújt Indiából, nekünk. Olcsón!
Miközben a világ körülöttünk lassan a feje tetejére áll és már semmi sem az, aminek hittük, a kisautó-szektor ez alatt a világ legpragmatikusabb játszóterévé válik. Valahogy így.
Újabb jelölt a másfél milla támogatásra
Korea messze van, aztán meglepődünk, amikor előállnak a legígéretesebb nyomi autóval – ők már úgy tudják, hogy lenyomták a Toyotát. Azt azért nem, de az Ioniq jó.
Új nagyarc a tájban
Nincs menekvés, ezt a lépést előre lehetett tudni, a Jaguar is szabadidőautó készítésére adta a fejét. Övön alul vagy felül üt-e vajon az F-Pace? Teszt.
Jobban csinálni, mint a Toyota
Élhető belterű, gusztusos hibrid jó vezetési élménnyel, de nem szabad túl sokat költeni rá.
Csak a seggét nézd
Jaj neked, ha szembefordul. Onnan már csak egy menekülőút van: befelé.
Ismét E körül forog a világ
Előre sose tudjuk megmondani, de a Mercedesnek mindig sikerül valami nagyot gurítania minden soron következő E osztállyal. Úgy gondolják, most kihagyták a ziccert?
Ütős, csak nem úgy
Ha egy buliban lennénk, azt mondanám, van az pia, ami után szépnek látom. A Nissan Micrát el is kaptam egy körre.
Ami a németeknek sosem ment
A Peugeot 3008 igazi karakter, és ha nem akadsz fenn olyan apróságokon, hogy miért nyolcszögletű a kormány, akkor kiderül, hogy nem is ez számít.
Már tudom, miért ezt veszed
Kis kameradombot hord, bizony, éppen ott, a szexi rombuszjel felső csücskében, de még a szexmániások sem emiatt akarják majd. Új Mégane kívül-belül, jajgatásig meghajtva.
Nézd már, mekkora a kereke?
Fene csinos sellőt vetett partra az új Renault-hullám. Kérdés, van-e olyan jó, amilyennek kinéz.
A tuti nyerőgép
Késve lépett be a Seat a gyorsan növekvő SUV szegmensbe, de az Ateca megérkezett. Kinézetével és általános minőségével minket is meglepett, és érkezésével pár autót biztosan lelök a színpadról.
Atyavilág, mekkora Škoda!
Nem egy jóárasított Q7-es, de nem is annyiba kerül majd. Hamarosan talán több lesz belőle, mint Superbből.
Tenyérrel a tutiba
Elsőre nem érted, másodjára sem, harmadjára meg már kéne.
Már ufót is gyárt a Toyota
Hihetetlen volt, hogy meg merik csinálni, most meg itt van, meg lehet venni. Ezek tényleg megőrültek - kipróbáltuk a C-HR-t.
Gyöngéd a bukszához, smirgli a szemnek
Kevesebbet eszik, jobban megy, finomabb, autószerűbb a korábbinál. Rossz hír: véletlenül a designer gyerekei által összefirkált papír és nem az eredeti tervrajzok alapján kezdték gyártani.
A szomszéd lány
Szeretjük, ami ismerős, a Tiguan pedig minden porcikájában az. Őrjítően ismerős.
Ha nincs pénzed Rollsra
Nem megy el mellette senki, se nő, se gyerek, se idős, se dúsgazdag legalább egy röpke, kutató pillantás nélkül. Ennek a Volvónak is csak megszületnie volt nehéz.
Tavaly valahogy könnyebb volt. 2015-ben ugyanekkor ránéztem a listára és már derengett, hogy melyik kettő lesz majd közülük a 2017-es Év Autója-díjazott. A tippem bejött, nem kellett hozzá nagy ész. De idén sokkal több a jó kocsi, sokkal nagyobb számban vannak azok, amelyek vagy technikailag, vagy formailag izgalmasak, esetleg épp velük kezd bele a mögöttük álló cég egy teljes megújulási folyamatba. Most is az Év Autója-szervezet döntötte el, mely autók indulhatnak a címért (amelyikből minimum 5000-et vállaltan legyártanak majd, s január 1-jén legalább öt európai országban lesz listaára is). Ez a következő harminc:
Közülük választják 2017 Év Autóját
Elkészült a zsűri szokásos fotója az idei jelöltekről. Az egész sajtót bejáró fotó szokás szerint a dán tengerparton készül.
Alfa Romeo Giulia
Audi A5
Audi Q2
Citroën C3
Fiat/Abarth 124
Fiat Tipo
Ford Edge
Ford Ka +
Honda NSX
Hyundai Ioniq
Jaguar F-Pace
Kia Niro
Kia Sportage
Maserati Levante
Mercedes-Benz E-Class
Nissan Micra
Peugeot 3008
Porsche 718 Boxster/Cayman
Porsche Panamera
Renault Mégane
Renault Scénic
Seat Ateca
Skoda Kodiaq
Suzuki Baleno
Tesla Model X
Toyota C-HR
Toyota Mirai
Toyota Prius
Volkswagen Tiguan
Volvo S90/V90
Pár tételt persze azonnal lehúztam a listáról, mert vagy nem vezettem őket (mert nem sok esélyem nyílt rá), vagy annyira rétegtermékek, hogy a többség számára inkább csak poszterek, mintsem autók. Ilyen volt a Honda NSX, a Maserati Levante, a Porsche Panamera például. De egy-két egzotikummal mindenképpen számolni akartam.
A rakéta..., ja nem, inkább űrhajó
130 kilométert mentünk vele, mire észrevettük, hogy dízel. És a benzinesek még jobban mennek, úgy, hogy elakad a lélegzeted.
A Porsche 718 Boxster/Cayman egészen az utolsó pillanatig benn maradt, mert olvastam róla pár cikket, beszéltem a bemutatón jelen volt Göbivel is, és szerintem ez egy rettentő érdekes új-régi vonal a Porschénél - a négyhengeres, erős középmotoros bokszer. Utoljára a James Dean-félék vettek ilyet újonnan.
Kevesebb henger, több erő
Bemutatkozik a négyhengeres turbós Boxster, valamint a sportos Macan. Tud jó lenni a négyhengeres Porsche, és miért GTS a szabadidő-terepjáró?
A Tesla Model X fölött is többször lebegett a golyóstoll, hogy kihúzom, mert rohadt drága lesz (nyilván), az alap-Model S-hez képest nem tud sokkal többet, csak hogy SUV és emelgeti a szárnyait (s szerintem nem is olyan jó, mint a Model S), de még mindig fáj kicsit, hogy az első Model S nem kapta meg a címet pár éve - a kompenzálási hajlam küzd bennem a józan ésszel. Viszont a Mirait benn hagyom, az biztos, mert ugyan drága és szűk körnek való (ráadásul szörnyű randa), mi több, már egy éve lebegtetik, de egy új kor hajnala egyben - nem lehet, hogy egy ilyen kocsi ne férjen be, annyira nagy a technikai áttörés, amit hoz.
Hihetetlen, de ez így végleges
Ez a Mirai tényleg olyan, mint a sztrapacska. Csak az első, ijesztő kinézetű falaton kell túlesni, aztán már szeretjük is. Ja, ráadásul hidrogénnel megy.
De egy csomó autóra azt mondanám reális esélye lenne. Hangsúlyozom: nem látok bele a kollégák fejébe, ez itt 59, etikusan gondolkodó csávó a zsűriben, mindenki érzékeny arra, hogy se őt ne befolyásolják, se ő ne befolyásoljon senkit, ezért ilyenkor, a szavazás táján az amúgy barátságos és számomra már kollégának tűnő emberekkel se nagyon tudok autókról beszélgetni - legalábbis nem az esélyesekről. Maximum utalásokat kapok el, nem többet.
Ha a kocsik esélyeit nézem, egy csomó van köztük, amelyek joggal várhatják a díjat. Alfa Giulia, Audi Q2, Citroen C3, Fiat Tipo, Ford Edge, Hyundai Ioniq, Jaguar F-Pace, Kia Niro, Mercedes E osztály, Nissan Micra, Peugeot 3008, Renault Mégane (de a Scénic is!), Seat Ateca, Skoda Kodiaq, Toyota C-HR, Toyota Mirai, Volvo S90/V90 - ez mind- mind joggal esélyes, többségüket ráadásul közeli azonos hévvel indokolható. A Mirait és a Boxstert is beleértve ez húsz esélyes autó.
Na, mitől fél a BMW-s?
Ha én lennék a konkurencia, gyorsan vennék egy Giuliát, és szétszedném, hogy megnézzem, mi a fenétől ilyen jó vezetni.
Nekem péntek délig hetet kell kicsipegetnem közülük. Azt már sejtem, hogy mire fogok szavazni, ezért ki is hagyhatnánk idén ezt a szűkített szintet. Ha lehetne, tizenkettőre is simán le tudnám szűkíteni a listát. De hétre? Hiszen így csomó olyat kell majd kihajítanom, ami nem érdemli meg... Pokoli ez az idei szavazás, a tavalyival ellentétben most viszket miatta alaposan a tarkóm. Hétfőn majd remélem, kiderül, ki maradt bent.
