2017-es Év Autója-választás
Belefulladunk a bőségbe
Tavaly valahogy könnyebb volt. 2015-ben ugyanekkor ránéztem a listára és már derengett, hogy melyik kettő lesz majd közülük a 2017-es Év Autója-díjazott. A tippem bejött, nem kellett hozzá nagy ész. De idén sokkal több a jó kocsi, sokkal nagyobb számban vannak azok, amelyek vagy technikailag, vagy formailag izgalmasak, esetleg épp velük kezd bele a mögöttük álló cég egy teljes megújulási folyamatba. Most is az Év Autója-szervezet döntötte el, mely autók indulhatnak a címért (amelyikből minimum 5000-et vállaltan legyártanak majd, s január 1-jén legalább öt európai országban lesz listaára is). Ez a következő harminc:
Alfa Romeo Giulia
Audi A5
Audi Q2
Citroën C3
Fiat/Abarth 124
Fiat Tipo
Ford Edge
Ford Ka +
Honda NSX
Hyundai Ioniq
Jaguar F-Pace
Kia Niro
Kia Sportage
Maserati Levante
Mercedes-Benz E-Class
Nissan Micra
Peugeot 3008
Porsche 718 Boxster/Cayman
Porsche Panamera
Renault Mégane
Renault Scénic
Seat Ateca
Skoda Kodiaq
Suzuki Baleno
Tesla Model X
Toyota C-HR
Toyota Mirai
Toyota Prius
Volkswagen Tiguan
Volvo S90/V90
Pár tételt persze azonnal lehúztam a listáról, mert vagy nem vezettem őket (mert nem sok esélyem nyílt rá), vagy annyira rétegtermékek, hogy a többség számára inkább csak poszterek, mintsem autók. Ilyen volt a Honda NSX, a Maserati Levante, a Porsche Panamera például. De egy-két egzotikummal mindenképpen számolni akartam.
A Porsche 718 Boxster/Cayman egészen az utolsó pillanatig benn maradt, mert olvastam róla pár cikket, beszéltem a bemutatón jelen volt Göbivel is, és szerintem ez egy rettentő érdekes új-régi vonal a Porschénél - a négyhengeres, erős középmotoros bokszer. Utoljára a James Dean-félék vettek ilyet újonnan.
A Tesla Model X fölött is többször lebegett a golyóstoll, hogy kihúzom, mert rohadt drága lesz (nyilván), az alap-Model S-hez képest nem tud sokkal többet, csak hogy SUV és emelgeti a szárnyait (s szerintem nem is olyan jó, mint a Model S), de még mindig fáj kicsit, hogy az első Model S nem kapta meg a címet pár éve - a kompenzálási hajlam küzd bennem a józan ésszel. Viszont a Mirait benn hagyom, az biztos, mert ugyan drága és szűk körnek való (ráadásul szörnyű randa), mi több, már egy éve lebegtetik, de egy új kor hajnala egyben - nem lehet, hogy egy ilyen kocsi ne férjen be, annyira nagy a technikai áttörés, amit hoz.
De egy csomó autóra azt mondanám reális esélye lenne. Hangsúlyozom: nem látok bele a kollégák fejébe, ez itt 59, etikusan gondolkodó csávó a zsűriben, mindenki érzékeny arra, hogy se őt ne befolyásolják, se ő ne befolyásoljon senkit, ezért ilyenkor, a szavazás táján az amúgy barátságos és számomra már kollégának tűnő emberekkel se nagyon tudok autókról beszélgetni - legalábbis nem az esélyesekről. Maximum utalásokat kapok el, nem többet.
Ha a kocsik esélyeit nézem, egy csomó van köztük, amelyek joggal várhatják a díjat. Alfa Giulia, Audi Q2, Citroen C3, Fiat Tipo, Ford Edge, Hyundai Ioniq, Jaguar F-Pace, Kia Niro, Mercedes E osztály, Nissan Micra, Peugeot 3008, Renault Mégane (de a Scénic is!), Seat Ateca, Skoda Kodiaq, Toyota C-HR, Toyota Mirai, Volvo S90/V90 - ez mind- mind joggal esélyes, többségüket ráadásul közeli azonos hévvel indokolható. A Mirait és a Boxstert is beleértve ez húsz esélyes autó.
Nekem péntek délig hetet kell kicsipegetnem közülük. Azt már sejtem, hogy mire fogok szavazni, ezért ki is hagyhatnánk idén ezt a szűkített szintet. Ha lehetne, tizenkettőre is simán le tudnám szűkíteni a listát. De hétre? Hiszen így csomó olyat kell majd kihajítanom, ami nem érdemli meg... Pokoli ez az idei szavazás, a tavalyival ellentétben most viszket miatta alaposan a tarkóm. Hétfőn majd remélem, kiderül, ki maradt bent.