- Az Év Autója blog
- Év Autója
- Mortefontaine
- év autója
- ev autoja
- coty
- év autója 2017
- mortefontaine
- volvo
- s90
- v90
Év Autója, Mortefontaine: Volvo S90/V90 - 2017.
Harminc évnyi örökség súlya alatt
Akármennyire is a múlté már a száguldó kredenc-image, az amerikai értelmiségi-transzport rémes sztereotípíája, de még a svéd tulajdon is, a Volvónál bizonyos dolgok sosem változnak.
Mortefontaine - Az Év Autója
A mortefontaine-i CERAM-tesztpályán zajló rendezvényt nem az autógyárak, hanem az Év Autója zsűri szervezi, a gyártók csak az autókat hozzák el maguk. Itt, Párizstól nagyjából 40 kilométerre, február végén, a végső szavazás előtt bő egy héttel minden évben vezetjük az utolsó, vetélkedésben maradt hét típus variánsait.

Amióta Év Autója-zsűritagként erre a mortefontaine-i utolsó körös tesztre járok, még sose volt ennyire szép a konferenciaterem előtti, autókkal tömött parkoló, sőt, szerintem ezt az állítást kiterjeszthetem a korábbi, általam nem megtapasztalt évekre is. No nem az idő, mert az ilyenkor jellemzően nedves, hideg, szeles, hiszen február vége Párizs mellett sem egy szívderítő időszak, egyszerűen csak a kocsik tették széppé - soha nem volt ennyi karakteres, csinos, másféleképpen stílusos és vagány jármű a címért vetekedő utolsó, héttagú csoportban, mint idén.

Ott a cukidesign-remekmű, a C3-as, a higanyként folyó Mercedes E, az üvöltő jelenlétű, keresztapásan száraz hangon, suttogva ordító Giulia, a szomszéd galaxisból szalasztott C-HR, a világ legcsinosabb SUV-ja, a 3008-as - talán csak a Micra lóg ki lefelé a sorból, de ő is csak azért, mert ennyire brutálisan erős tollakkal dolgoztak a tervezők idén. A fényes társaság királya azonban - bármennyire is életművük csúcsát tették le a többi márkánál is a tervezők - a Volvo, annak is a V90-es kombija.
A svédek jól kicsesznek velünk, Év Autója zsűritagokkal (vagy éppenséggel - magukkal), mert a díjért induló márkák közül általában elsőként mutatják be a következő évi, új modelljüket. Már tudom, hogy idén is csak kicsit jobb a helyzet a tavalyinál: március 7-én a szalonon már ott áll majd a reflektorok kereszttüzében az új XC60, amit május közepén már vezetünk is. Utána ott a nyár, a felejtés, a szemfüles többiek meg ontják a saját újdonságaikat az őszi szalon táján.
Én mondjuk, frissítésügyileg bele szoktam ülni ezekbe az autókba tesztjárműként és az őszi Tannistesten is, hogy ne essek ki teljesen a gyakorlatból, de ilyenkor, Mortefontaine-ben jólesik a frissítés. Elvittem egy 320 lóerős T6-ost, ráadásul emelt, Cross Country-kivitelben, mert olyanhoz eddig nem tudtam hozzáférni.
Ez az autó máshogy szép, mint a többi 90-es - azok elegánsak, kecsesek, selymesen bizsereg rajtuk a króm, ebben van egy adag házi tuningos, Los Angeles-es chicano brutalitás, egész más valahogy a stílusa, mint a többinek. Sose szerettem ezeket az emelt kombikat, mert nem sok értelmüket látom, de a V90-nél sikerült egy annyira más jellegű valamit előállítani, hogy ha lenne egy V90-esem már a garázsban, esküszöm, vennék mellé egy másik, ilyet is. Biztos lesznek, akik így tesznek, nagy az isten állatkertje.
Odabent ugyanaz az áhítatgerjesztő Volvo-belső lakik, a finom fákkal, villanyborotvarács-hangszórófedelekkel, minimalizmussal, és a svéd magic-fűszerezéssel, amit semmilyen más autóban nem kap meg az ember. Ide beülsz, és egy ideig csak szívod magadba a hangulatát az egésznek, annyira szinte harapható a jóízlés üzenete.
Az S90 (szedán) és a V90 (kombi) ugye, a már egyéves XC90-nel azonos mechanikai gyökerekből sarjadt ki, ugyanaz a padló, futómű, motorok, váltó, elektronika. Ha valaki nem érti, hogyan tud a Volvo egy ilyen luxusautót ennyi pénzért mérni, hát annak egyik oka ez a mélységig közös alkatrész-használat.
A V90 Cross Country egyébként az első új 90-es szériájú autó, amit forgalomtól elzárt területen, alaposan meghajtottam. A CERAM-tesztpályán addigra túl voltam a Micrán, C-HR-en, 3008-ason - és a Volvo, a súlyosan nagyobb tömeg és terjengősebb test után is felüdülés volt hozzájuk képest. Egy ilyen drága, rettentő pénzeken futóműfejlesztett autó egész más elvárásszinthez igazodik, mint a tömegmodellek, és azt akkor érezni igazán, amikor az ember durván megpróbálja kizökkenteni a komfortzónájából.
És alig-alig sikerül - a dög nagy Volvo nyugis derűvel konstatálja a szánalmasan erőlködő humán kísérleteket, és egy jóindulatú, testes nagynéni stílusában helyre pofozza a dolgokat. Csak nagyon hirtelen, szűk kanyarváltások után villan be egy-egy pillanatra a turbólyuk és a levegőért kapkodás a gépházból, de ehhez tényleg nagy butaságot kell művelni.
Meleg, omlós, mézes vajként hat az emberre a V90 Cross Country-környezet, fizikumnak és idegnek egyformán jót tesz. Engem speciel zavar a keserű, négyhengeres motorhang, ami olykor rendesen hallatszik is, de úgy tűnik, a nemtesztelő-nemújságíró, valódi vevők magasról tesznek rá. Ilyen sima úton nem jön elő a nagy Volvók harminc (de lehet, hogy inkább negyven) éve kijavítás után kiáltó hibája, a durva bukkanón zöttyenő és kattanó futómű - annak reprodukálásához Budapest kell.
Sebaj, egyéb harminc (negyven) éves erények marokszám akadnak, amelyek feledtetik e hibát - a mindennél súlyosabb biztonság, a csodás kezelőszervek, a gyilkos turbómotor-nyomaték. És ami a legfontosabb a mai, egyre inkább külsőségekre alapozó világban: drogdíler, nagyívű sikkasztó, politikus, az idegességét burjánzó izmokkal megtoldó frusztrált kopasz és peep show-tulajdonos nem vesz ilyen autót. Máris ott egy rettentő súlyos érv mellette.
Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek közül lesz az egyik a 2017-es Év Autója, az eredmény a jövő utáni héten, március 6-án, hétfő délután háromkor, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:
- Alfa Romeo Giulia
- Citroen C3
- Mercedes-Benz E osztály
- Nissan Micra
- Peugeot 3008
- Toyota C-HR
- Volvo S90/V90

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
